• mithrandil

inbeordran - arbetsvägran

Mitt jobbs koordinator ringde mig precis och ville beordra in mig någon dag i helgen.
    Mina barns pappa jobbar då så givetvis sa jag att det inte går.
    Då säger hon att det är arbetsvägran om jag inte kommer.

Men inte menar dom väl att jag ska lämna min 1 och 2åring ensamma hemma en hel natt för att åka och jobba? Det skulle ingen människa göra. Borde det inte vara ett giltigt skäl? 

Kommer jag bli av med jobbet nu? 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden inbeordran - arbetsvägran
  • Queenie70

Har jag svårt att se.

• Queenie70

Beror väl på om det ingår i ditt avtal att du ska kunna komma in med kort varsen och jobba på helgen antar jag dock.

• mithrandil
    Queenie70 skrev 2012-01-11 11:32:05 följande:

Beror väl på om det ingår i ditt avtal att du ska kunna komma in med kort varsen och jobba på helgen antar jag dock.

Som undersköterska finns ju alltid risken för inbeordringar.
    Men jag trodde faktiskt att det fanns giltiga skäl till att inte kunna bli inbeordrad.
    Jag tackar aldrig nej till att jobba om jag kan. Har jag haft planer (typ middag eller åka bort) för en helg ställer jag in dom för att ställa upp på jobbet. Men jag lämnar inte mina barn själva. 
  • Queenie70
    mithrandil skrev 2012-01-11 11:37:01 följande:
    Som undersköterska finns ju alltid risken för inbeordringar.
    Men jag trodde faktiskt att det fanns giltiga skäl till att inte kunna bli inbeordrad.
    Jag tackar aldrig nej till att jobba om jag kan. Har jag haft planer (typ middag eller åka bort) för en helg ställer jag in dom för att ställa upp på jobbet. Men jag lämnar inte mina barn själva. 
    Fast även som undersköterska måste ni väl ha nåt slags avtal om vilka tider ni förväntas vara tillgängliga,
  • mithrandil
    Queenie70 skrev 2012-01-11 11:37:57 följande:
    Fast även som undersköterska måste ni väl ha nåt slags avtal om vilka tider ni förväntas vara tillgängliga,
    Ja, man kan bli inbeordrad dygnet runt, 365dagar om året. :)
  • Queenie70
    mithrandil skrev 2012-01-11 11:39:17 följande:
    Ja, man kan bli inbeordrad dygnet runt, 365dagar om året. :)
    Eftersom det strider mot arbetstidslagen så är det inte möjligt. Du bör nog kontakta facket för att få klarhet i dina rättigheter som anställd.
  • Waldo

Nu uttrycker du dig som att du blivit beordrad att jobba, stämmer det?
    Eller blev du förfrågad om du kunde jobba?

Om man blir beordrad kan man inte säga nej.

Naturligtvis kan man inte lämna så små barn hemma.
    Men jag antar att eftersom ni bägge arbetar obekväma arbetstider så bör ni ha en barnvakt att tillgå
    Ring mor/farföräldrar?

• mithrandil
    Waldo skrev 2012-01-11 11:41:44 följande:
    Nu uttrycker du dig som att du blivit beordrad att jobba, stämmer det?
    Eller blev du förfrågad om du kunde jobba?

Om man blir beordrad kan man inte säga nej.

Naturligtvis kan man inte lämna så små barn hemma.
    Men jag antar att eftersom ni bägge arbetar obekväma arbetstider så bör ni ha en barnvakt att tillgå
    Ring mor/farföräldrar?
    Ja, hon sa uttryckligen att det var en inbeordring.
    Jag sa att jag inte kunde och då sa hon arbetsvägran.
    Så jag svarade att då får det vara så, jag kan inte lämna mina barn hemma själva.

Hade givetvis fixat barnvakt om det hade gått. Vi bor i halland och mina anhöriga bor i gbg och pappans i sthlm.
    Finns ingen som kan komma hit för att passa barnen i helgen och min sambo säger att han inte kan stanna hemma så då får det väl bli så. Trist bara för jag behöver ju mitt jobb. Men barnen går före allt annat. 
  • Poledra

Kan du inte ringa och prata med din chef? Måste ju vara bättre att göra det innan iaf. För övrigt tycker jag att det låter väldigt konstigt att det inte skulle finnas nåt skäl överhuvudtaget till att säga nej till inbeordran. Jobbar också i ett yrke där man kan bli beordrad, och just brist på barnpassning räknas som fullgott skäl att säga nej hos oss.

• mithrandil
    Poledra skrev 2012-01-11 11:48:40 följande:
    Kan du inte ringa och prata med din chef? Måste ju vara bättre att göra det innan iaf. För övrigt tycker jag att det låter väldigt konstigt att det inte skulle finnas nåt skäl överhuvudtaget till att säga nej till inbeordran. Jobbar också i ett yrke där man kan bli beordrad, och just brist på barnpassning räknas som fullgott skäl att säga nej hos oss.
    Försökte ringa chefen men hon sitter i sammanträde hela dagen.
    Pratade med kommunal också och de säger att de kan göra en ansökan om arbetsvägran men att den ska förhandlas genom dom först och de anser avsaknad av barnpassning som giltigt skäl. Men vi får se hur det går. 
Svar på tråden inbeordran - arbetsvägran