Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

    inbeordran - arbetsvägran

    Mitt jobbs koordinator ringde mig precis och ville beordra in mig någon dag i helgen.
    Mina barns pappa jobbar då så givetvis sa jag att det inte går.
    Då säger hon att det är arbetsvägran om jag inte kommer.

    Men inte menar dom väl att jag ska lämna min 1 och 2åring ensamma hemma en hel natt för att åka och jobba? Det skulle ingen människa göra. Borde det inte vara ett giltigt skäl? 

    Kommer jag bli av med jobbet nu? 


    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden inbeordran - arbetsvägran
  • mithrandil
    Queenie70 skrev 2012-01-11 11:32:05 följande:

    Beror väl på om det ingår i ditt avtal att du ska kunna komma in med kort varsen och jobba på helgen antar jag dock.


    Som undersköterska finns ju alltid risken för inbeordringar.
    Men jag trodde faktiskt att det fanns giltiga skäl till att inte kunna bli inbeordrad.
    Jag tackar aldrig nej till att jobba om jag kan. Har jag haft planer (typ middag eller åka bort) för en helg ställer jag in dom för att ställa upp på jobbet. Men jag lämnar inte mina barn själva. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Queenie70 skrev 2012-01-11 11:37:57 följande:
    Fast även som undersköterska måste ni väl ha nåt slags avtal om vilka tider ni förväntas vara tillgängliga,
    Ja, man kan bli inbeordrad dygnet runt, 365dagar om året. :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Waldo skrev 2012-01-11 11:41:44 följande:
    Nu uttrycker du dig som att du blivit beordrad att jobba, stämmer det?
    Eller blev du förfrågad om du kunde jobba?

    Om man blir beordrad kan man inte säga nej.

    Naturligtvis kan man inte lämna så små barn hemma.
    Men jag antar att eftersom ni bägge arbetar obekväma arbetstider så bör ni ha en barnvakt att tillgå
    Ring mor/farföräldrar?
    Ja, hon sa uttryckligen att det var en inbeordring.
    Jag sa att jag inte kunde och då sa hon arbetsvägran.
    Så jag svarade att då får det vara så, jag kan inte lämna mina barn hemma själva.

    Hade givetvis fixat barnvakt om det hade gått. Vi bor i halland och mina anhöriga bor i gbg och pappans i sthlm.
    Finns ingen som kan komma hit för att passa barnen i helgen och min sambo säger att han inte kan stanna hemma så då får det väl bli så. Trist bara för jag behöver ju mitt jobb. Men barnen går före allt annat. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Poledra skrev 2012-01-11 11:48:40 följande:
    Kan du inte ringa och prata med din chef? Måste ju vara bättre att göra det innan iaf. För övrigt tycker jag att det låter väldigt konstigt att det inte skulle finnas nåt skäl överhuvudtaget till att säga nej till inbeordran. Jobbar också i ett yrke där man kan bli beordrad, och just brist på barnpassning räknas som fullgott skäl att säga nej hos oss.
    Försökte ringa chefen men hon sitter i sammanträde hela dagen.
    Pratade med kommunal också och de säger att de kan göra en ansökan om arbetsvägran men att den ska förhandlas genom dom först och de anser avsaknad av barnpassning som giltigt skäl. Men vi får se hur det går. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Elephino skrev 2012-01-11 12:33:31 följande:
    Då jag jobbade inom vården fanns det två skäl som var giltiga för att komma undan inbeordring:
    - Ingen barnpassning
    - Alkoholpåverkan

    Jag var den enda barnfria i en arbetsgrupp med småbarnsföräldrar, så jag var alltid lite på lyset då jag skulle bli inbeordrad Jag kan ställa upp för mina kollegor, men bara till en viss gräns. Även en barnfri behöver vara ledig ibland. De ständiga inbeordringarna var också en bidragande orsak till att jag lämnade vården.
    Ja, kanske dags att utbilda sig inom något annat.
    Det är krångligt och svårt att få ihop det med tider som det är, utan att behöva tänka på inbeordringar.
    Men jag tycker att det är lite sniket gjort. Jag tackar aldrig nej till jobb och det vet dom. Detta är första gången någonsin det inte gått att lösa så får jag en arbetsvägran på det här så är det pinsamt rent ut sagt.

    Men men, nu åker jag till facket. :)

    Tack för allas hjälp!
     
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

    Waldo: Jo, nattdagis finns men det är inte aktuellt för mina barn att byta förskola. Det är knappt så att jag fått ha kvar dom på den dom går på nu pga att båda barnen är multiallergiska. Det finns ingen förskola här i kommunen som vill ha två barn med så många allergier. 

    Hur eller hur så är det löst.
    Koordinatorn ringde mig strax efter att jag åkte till facket och sa att hon lyckats lösa helgen ändå. Hon bad om ursäkt ifall hon gjorde mig orolig men la till att många använder sig av ursäkten att de inte har någon barnpassning. Men det låter lite märkligt att de skulle tro att jag hittade på eftersom jag annars aldrig svarat nej om att ställa upp ifall någon saknas.

    Min tjänst är bara på  65% så jag vill ju själv jobba extra så därför brukar jag aldrig tacka nej.

    scream: Ja, jag vet. Men så är det alltid. De kan beordra in folk 1 vecka innan det är dags för att jobba.
    Det är väl egentligen mer regel än undantag ifall ingen annan säger ja till att jobba när de frågar. Då blir det en inbeordran istället. Vi har en hel schemarad som inte är tillsatt som vi ordinarie får täcka upp, vill ingen så blir det inbeordring så man är ganska så van vid det här laget men nu var det första gången jag inte kunnat pga barnen och då spårade allt ur totalt. 


    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

    Nej, de erbjuder inte kval övertid. Det är knappt att man får det om man ens tjatar. De säger att man inte får kval längre. fast jag har fått det ett par gånger då jag alltid ber om det eftersom det "är tidskrävande" att hitta barnpassning. :)

    Raden som är ledig löper parallellt med min tjänst så därför blir det svårt för mig att plocka tider. Annars skulle jag tex få jobbar 4 nätter i rad eller varje helg. Inte direkt något man vill.

    Nä, de skulle behöva tillsätta raden, med en vikarie tills vidare eller vad som helst. Den har varit ledig from oktober nu. 


    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Elephino skrev 2012-01-12 14:15:12 följande:
    Återigen: Gå till facket! Hör med dem hur de ser på saken.

    Jag var på facket igår. :)

    fjonke: Nej, jag jobbar kommunalt. Som undersköterska på ett gruppboende för funktionshandikappade barn.

    scream: Jag trodde faktiskt på dom när dom sa att man inte erbjuds kval övertid längre. Får ringa facket och kolla med dom vad som egentligen gäller. Tack. :)    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    rubenolsson skrev 2012-01-13 12:41:53 följande:
    Har man ett sådant jobb måste man vara beredd på att rycka in. Varför ska alltid vi utan barn tvingas jobba sådana pass?
    Haha.. vad var det där för märklig inställning.
    Är det okej för dig att lämna en 1 och 2åring hemma själva en hel natt för att "barnlösa" ska slippa bli inbeordrade?

    Jag har tackat ja till hur många inbeordringar som helst och nekat en gång.
    Jag ställer gärna upp, men inte om det går ut över mina barn. 

    indie: De sa att koordinatorn inte ens har befogenhet att yppa ordet arbetsvägran. Sen sa de att om de vill sätta en arbetsvägran måste det förhandlas genom dom först och att dom inte skulle stämpla någon som varit tvungen att stanna hemma pga barnen med arbetsvägran och definitivt inte om det var första gången det hände.

    Angående kval pratade vi aldrig om det. Kanske är jag godtrogen men när de sagt att de tagit bort kval övertid har jag trott på dom. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Sven Justus skrev 2012-01-13 14:16:09 följande:
    Men om man nu har ett jobb där möjligheten/risken finns att bli beordrad att jobba så måste man väl också vara förberedd på vad det i praktiken kan innebära. Exempelvis en sådan situation som du nämner i trådstarten. 
    Ja, klart att jag är förberedd. Man säger ju inte nej till en inbeordran om man inte måste.
    Men det måste ju finnas giltiga skäl. Det är inte rätt att bli inbeordrad nästan varje helg eller varje vecka. Då är det kanske dags att börja leta vikarier bättre? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Sven Justus skrev 2012-01-13 14:28:50 följande:
    Jag har själv ingen erfarenhet av den typen av anställningsavtal, men om det är avtalat om att du ska kunna inställa dig på jobbet vid inbeordran så kanske avsaknad av barnvakt inte är ett giltigt skäl för att inte komma. Det är det jag menar att man bör ha koll på om man har den typen av antällningsavtal. 

    Vad sen gäller om att bli inbeordrad varje helg är ju givetvis en helt annan sak som antagligen också är reglerat i samma avtal  
    Det är väl lite godtyckligt det där. En inbeordran ska ske först när alla andra alternativ är uttömda. Alltså på andra arbetsplatser händer det extremt sällan men här är det mer regel än undantag.

    Man låter tex inte en schemarad vara ledig i flera mån och beordrar in ordinarie personal för att man inte kan hitta timvikarie. Då får man hellre tillsätta tjänsten med en vikarie tills dess man hittat någon passande.
     
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    rubenolsson skrev 2012-01-13 15:35:26 följande:
    Dina barn - ditt ansvar. Jag vill inte tvingas jobba bara för att du har barn.
    Nej kanske inte. Men ärligt.
    Samma person kan inte bli inbeordrad en gång i veckan heller. Då får man kanske göra något annat åt saken. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden inbeordran - arbetsvägran