Inlägg från: Anonym (Leonie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leonie)

    Hur kan man med att amma offentligt?!?

    Satt på McDonalds idag och höll på att kräkas. Två bord bort sitter ett gäng mammor, ca 5-6 stycken med äldre barn och nykläckta bebisar.
    De pratar och ser ut att ha det allmänt trevligt, och jag störs inte av dom förrän en av mammorna slänger fram sin tutte och ska mata sitt barn. Inför hela restaurangen. Inför personer som äter och försöker behålla aptiten.
    Jag tycker detta är äckligt och kan för mitt liv inte begripa varför man inte GÅR UNDAN, går in på toaletten eller SKYLER bröstet. Att hävda att "jag matar mitt barn hur jag vill, vi lever i ett fritt land"är bara löjligt ohyfsat.

    Jag har tre barn och slutade amma min yngsta i somras, jag skulle aldrig få för mig att göra något liknande.
    För mig var det inga problem att gå undan och mata mitt barn, av HÄNSYN till andra. Även om man själv tycker att man har rätt att slänga fram sina tuttar i tid och otid, så finns det de som blir obekväma av det. Då får man anpassa sig.

    Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 20:39
    Ett förtydligande: Jag har INGET emot amning. Självklart måste en hungrig bebis få mat! Det jag reagerar på är sättet som vissa sköter amningen på. Den här kvinnan slängde demonstrativt fram bröstet, ungefär som att hon visste att det väckte provokation och hon ville att folk skulle reagera och komma fram. Hon gjorde ingen ansats att skyla varken bröst eller vårtgård och hon tittade omkring sig för att se om det var någon som "vågade" säga till. Om man inte kan gå undan så kan man skyla sig, tycker jag. Jag tycker inte det är trevligt att tänka på snuttande bebisar som suger bröstmjölk, när jag äter!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 17:55
    Uppdatering nummer 2... Eftersom folk diskuterar "slänga upp tuttarna" kommer här ett förtydligande... Kvinnan "slängde" givetvis inte upp tuttarna, hur skulle det gå till? Ganska svårt. Däremot hivade hon fram dom på ett väldigt burdust sätt och visade långt mycket mer än vad hon hade behövt. Man kan se skillnad på blickar, hon tittade sig omkring uppfordrande, som att hon VILLE att någon skulle säga till henne. INTE för att kolla om någon tittade!!!! Jag fick känslan av att hon tänkte "äntligen amningsdags, får se om någon blir irriterad nu, för jag har RÄTT ATT AMMA"

  • Svar på tråden Hur kan man med att amma offentligt?!?
  • Anonym (Leonie)
    Anonym (mamma) skrev 2012-01-12 16:05:12 följande:
    Man kanske inte ska behöva sitta på toaletten, men jag håller med om att man kan vara diskret. Jag har ammat tre barn och ibland varit tvungen att mata när vi varit ute. Jag har dock alltid varit försiktig. Haft en filt med mig tex, så då kan man dölja bröstet, och det blir även lite mjukt och bekvämt för den lilla. Jag tycker inte heller att det är särskilt roligt att se allt.
    Någon som förstår vad jag menar. Helt okej att amma men man kan sköta det diskret. En hel restaurang är inte intresserad av att kolla in vårtgårdar.
  • Anonym (Leonie)
    Sweet life skrev 2012-01-12 16:05:51 följande:
    Jag förundras mest över hur man kan vilja hala fram tutten offentligt, även om barnet behöver äta kan man faktiskt göra det diskret och inte slänga fram hela härligheten till allmän beskådan.... Det är väl mest det som TS stör sig över, och att man faktiskt gör det på en restaurang.. Inte halar jag fram tuttarna på restaurangen för att jag känner för det även om jag inte har barn...

    Jag förstår TS åsikt, och ja. Barn ska få äta när dem är hungriga, det är ingen tvekan om det. Men kan man inte skyla sitt bröst?
    Precis vad jag menar.
  • Anonym (Leonie)
    Anonym skrev 2012-01-12 16:07:24 följande:
    om du sitter i en restaurang, så kan du kolla på en jävla massa saker förutom den pytte lilla pricken/fläcken, området som är hennes bröst (beroende på hur långt bort du sitter, antar att hon inte sitter med bröstet 5cm från ditt ansikte)

    jag ogillar finnar, om det kommer in någon med finnar som ska äta, ska jag då förvänta mig att den personen ska äta på toaletten bara för att jag inte vill kolla på finnar, eller ska jag helt enkelt inte kolla på den personens ansikte!? 

    TITTA BORT! jävla pervo..     
    Bröst är något privat, något intimt. Sen när är finnar det? Jag har full förståelse för att ett barn måste matas men varför måste man göra det så smaklöst?
  • Anonym (Leonie)
    viseversa skrev 2012-01-12 16:07:30 följande:
    Ha ha jag sket fullständigt i alla problem folk runt mig hade. .
    Ja, det är så man resonerar om man gör som kvinnan jag såg...
  • Anonym (Leonie)

    Vidhåller att det är äckligt och whitetrash att flasha med tuttarna. Det går lika bra att gå undan, bebisen skiter i vilken miljö den äter. Att slänga fram sina tuttar på det sättet är på samma nivå som att sitta på en restaurang iklädd bikini. Om man NÖDVÄNDIGTVIS måste amma inför andra (dvs ingen toa i närheten) så kan man skyla sig och barnet med en filt.

  • Anonym (Leonie)
    Anonym (..........) skrev 2012-01-12 19:31:23 följande:
    Och om barnet inte vill sitta under en filt och amma? Skulle du vilja sitta så när du äter?
    Snälla du. De allra flesta barn ammas under 1 års ålder. Då är du knappast medveten om din existens, du minns ingenting från den tiden. Den typen av argument är bara pinsamma att behöva svara på.
  • Anonym (Leonie)

    Som någon skrev i tråden... det nya Sverige, skit i alla andra, tänk bara på dig själv. Kan inte förstå varför man inte kan sköta det diskret, jag har väl inte bett om att få se din tutte när jag äter?

  • Anonym (Leonie)

    Ett förtydligande: Jag har INGET emot amning. Självklart måste en hungrig bebis få mat! Det jag reagerar på är sättet som vissa sköter amningen på. Den här kvinnan slängde demonstrativt fram bröstet, ungefär som att hon visste att det väckte provokation och hon ville att folk skulle reagera och komma fram. Hon gjorde ingen ansats att skyla varken bröst eller vårtgård och hon tittade omkring sig för att se om det var någon som "vågade" säga till. Om man inte kan gå undan så kan man skyla sig, tycker jag. Jag tycker inte det är trevligt att tänka på snuttande bebisar som suger bröstmjölk, när jag äter!

  • Anonym (Leonie)
    Anonym (..........) skrev 2012-01-12 21:03:39 följande:
    Men oj.. Då måste du verkligen må dåligt när du är på stranden t.ex.?
    Om någon går fram till dig med tuttarna synliga, känner du dig lika bekväm då som du skulle göra om personen var fullt påklädd? Eller säg att en man går fram helt naken till dig, det bekommer dig inte alls?
Svar på tråden Hur kan man med att amma offentligt?!?