• lillanms

    längtan

    usch jag längtar något så fruktansvärt efter barn. och har gjort det bra länge.

    men nu är det så många runt om mig som väntar barn och då blir längtan bara värre och värre...
    allt verkade kunna bli snart men då blev jag av med mitt jobb och jobbar nu bara på timme vilket inte är så stabilt. det gör att min sambo vill vänta. men jag vill ju nu nu nu.....

    vi skyddar oss inte så visst det kan bli ändå. men som de är nu så jobbar han jätte mycke och är trött när han väl är hemma. så vi har ju inte speciellt mycke sex heller...

    men va ska man göra för att få längtan att försvinna??
    jag längtar efter allt med barn. växande mage, faen till och med illamående och rygg ont. jag vill gå igenom allt.

    åhh.......            

  • Svar på tråden längtan
  • sherrys

    Jag förstår dig, jag längtar skit mkt å har gjort de länge nu, säkerligen över 1 år, vi ska gifta oss i sommar å efter de har vi bestämt oss för att sluta med p piller, jag längtar så att jag nästan går sönder!!! Hoppas att de löser sig för dig!!

  • Eliisa

    Jag är i samma sits! Är 19 år nu, fyller 20 i mars och har haft en otrolig barnlängtan sedan flera år tillbaka! Är sambo och vi bor i hus, ett stabilt förhållande. Min sambo jobbar heltid och tjänar bra, jag pluggar min andra termin av sju nu. Älskar att titta på barnkläder och barnvagnar. Läste barn-och fritidsprogrammet på gymnasiet och nu förskollärare på högskola , behöver jag säga att jag älskar barn? :) Jag och sambon har börjat prata om barn och att jag längtar, han är lite tillbakadragen när det gäller barnpratet men har mognat mer och mer och sagt att nästa vår kan han tänka sig att bli pappa! Då är jag 21 och han 25, är det ungt? Det jag oroar mig mest för är väl ekonomin, jag gick direkt från gymnasiet till högskolan= låg fp... Men jag längtar så det gör ont efter en liten skrutt växande i min mage! Hoppas bara att sambon är med på det hela vägen!

  • Evig kärlek

    Hej alla.
    Jag förstår precis er längtan också. Har själv varit väldigt barnkär hela livet och längtat ett bra tag efter barn (är 21år idag).  Men längtan har ifs gått väldigt upp och ner. När jag gifte mig med mitt livs kärlek för 1½år sedan kände jag stor längtan efter att få ett litet barn ihop men sedan kände jag samtidigt att timingen var helt fel då jag började universitetet och han redan pluggade där. Låg föräldrapenning. Dessutom kände vi båda att vi ville ha lite tid ihop, hinna resa, kanske skaffa en lägenhet, ha lite kul och ja, helt enkelt göra vad vi vill ett tag. 

    Kände dock snabbt att det rätta för mig var att hoppa av studierna och börja arbeta istället för att kunna få upp en okej fp så att vi kunde börja försöka skaffa barn när det kändes rätt. och NU har den dagen kommit :) Vi kommer sluta med preventivmedel i april och börja försöka därefter. Då är jag som sagt 21 år och maken 24. Känner mig inte jätteung även om jag vet att just åldern är ganska ung. Men vissa är väldigt mogna vid den åldern, andra är det inte. Det är ju bara NI själva som kan angöra om ni kommer vara lämpliga som föräldrar. 

    Vi vill ge våra barn de bästa förutsättningarna vi kan såklart. Ett hem fyllt av kärlek och trygghet. För OSS innebär det INTE att ha alla pengar i världen eller kunna resa jämt och ständigt med våra barn. Självklart måste man ha pengar så att det räcker till mat, kläder och boende men vi lever ganska enkelt och vi kommer kunna fortsätta leva relativt gott även med barn.

    Så till lillanmus: Prata med din sambo. Berätta hur du känner. Om han älskar dig, vilket han självklart gör, så kommer han att lyssna. Även om han inte kommer säga ja direkt så kommer ett frö att ha planterats i hans hjärta och där ligger det sedan och gror. Ta upp frågan igen om ett tag och han kommer säkert då vara mer och mer öppen för tanken. För visst är det lite skrämmande att besluta sig för något som kommer att förändra ens liv för alltid? Jag förstår honom :) Fråga också varför han inte vill? Känner han sig omogen, är det ekonomiskt, känner han att ni inte har haft tillräcklig tid ihop eller rest tillräckligt eller vad tänker han?

    Till sherrys: GRATTIS till beslutet att gifta er och sedan påbörja bebisverkstaden. Att gifta sig har hittills varit den bästa dagen i mitt liv. Känner mig så trygg och älskad. På ett helt annat sätt än att bara vara tillsammans. Lycka till!

    Till Eliisa: Som jag skrev förut så är vi också unga men planerar att skaffa barn snart. Nu har jag ju ifs jobbat ett tag och kommer därför att få fp. men jag jobbar inte ens 100 % (jobbar75) så det blir ju inte JÄTTEmycket för mig heller. Har räknat ut att det blir ca 5000 kr efter skatt om jag tar ut 4 dagar i veckan. (jag vill gärna vara hemma länge) och maken min studerar ju så han får ju 8500 kr. plus att man får lite mer i studiemedel när man får barn. 500 kr extra tror jag det var. så 9000 kr då. Sedan är det ju barnbidrag på 1050 också. Det blir ca 15000 kr/månaden och det kommer vi klara oss super på. Visst, det blir inga weekendresor och kanske inte mycket restaurangbesök. Men det är världsliga ting som vi ABSOLUT är värda att offra. 

    Som min man brukar säga. "Vill man så går det". Du kanske börja behöver fundera på om du ska ta ett uppehåll i studierna och jobba lite. Även om du kanske inte hinner få ihop en fp så kan ni ju iaf se till att få ihop en liten budget som ni kan "ta av" sedan när barnet kommer.

    Sedan finns det ju bostadsbirdag och annat hjälpmedel om det skulle krisa sig. Men det är ju skönt att klara sig utan såklart :)

    Lycka till och följ era drömmar. 

  • Eliisa

    Evig Kärlek:
    Grattis till att ni ska börja försöka! :D

    Pengarna känner jag ska inte vara något problem för oss, sambon får ut mellan 19000-21000 efter skatt varje månad och jag får studielån, 8500 plus att jag har en budget sparad sedan jag var liten som jag tänkt använda till att köpa bebistillbehör med. Vi borde klara oss med dessa pengarna :) Resor och sådant är vi inget behov utav, vi har bestämt att vi ska ta en weekend till prag i vår innan vi skaffar barn och när barnet blir äldre kan man resa utomlands.

    Igår var vi även och bytte bil till en kombi så vi har alla förutsättningar enligt mig iaf ;) hehe

    Det är många i min omgivning som är gravida och precis fått barn nu och man blir ju så bebiskär då! Vi har ett bar nära vänner som ska få i april och jag längar nog lika mycket som dem efter den lill* :)
    Jag skulle vilja börja försöka nu men vi försöker vara lite smarta och försöker planera in så att barnet kommer i maj-juli nästa år då jag gått klart den terminen så man slipper hoppa av mitt i en termin.

    Tycker det är så skönt att läsa om andra i samma sits och att de faktiskt klarar sig! Även fast ni är unga så verkar ni mogna för en liten! :D

  • elizabeth82

    Evig längtan; med att killen jobbar så mycke nu Och jag inte längre än fast anställd så tror jag Han vill vänta. Blir inte så mycke sex heller då han jämt är trött. Frågade om det hade med att vi inte skyddar oss, Då sa han nej . Jag är snart 30, vill inte vänta Längre nu. Så du är ung, grattis till att ha hittat Rätt man så fort . För mig tog det ett tag och många Läxor . Men nu har jag världens godaste

  • Evig kärlek

    Eliisa: Ja, visst är det härligt med andra i lite samma sits. Ibland kan jag dock bli lite nojig och känna mig orolig över om det kommer fungera. Inte med första barnet, men vi planerar ju att skaffa ett par stycken :) Men då tar jag fram papper och penna och gör mina kalkyler och jämför hur vi har det nu, hur vi kommer ha det om ca 1 år, när första barnet kanske kommer och hur vi kommer ha det om några år. Då känns det genast bättre och jag blir lugn igen ;) Men som sagt. Ibland är jag lite nojig.

    Smart av er också att tänka att du får avsluta din termin. Sedan vet man ju ändå aldrig nar man lyckas bli gravid och inte när barnet vill komma ut heller (känner ett par där barnet kom 3 veckor för tidigt och kom i slutet av december istället för slutet av januari, lite snopet. he he) Hur som helst. Lycka till när det än blir av. Barn är den underbaraste av alla gåvor. Förresten. Bor ni i storstad eller liten stad eller ute på landet?

    elizabeth82: Jag har varit rikligt välsignad som kunde hitta min drömprins så fort i livet. Ibland har man bara inte den turen men så länge man hittar honom över huvud taget så ska man vara lycklig för det är inte alla förunnat :) Jag kan förstå en lite oro i att du inte har fast anställning men om det hade varit jag och min man så hade vi nog inte brytt oss om det. Du skriver att du är 30 år och då antar jag att din kille är där i krokarna också. Vilket innebär att den biologiska klockan ju faktiskt börjar ticka. Vill inte låta negativ eller så för det finns ju många som får sitt första barn efter 30 år. Men jag läste en väldigt bra bok som tog upp just alla de svåra komplikationer som kan komma utav att man väntar så länge med att skaffa barn (och som sagt, nu är det ju olika varför man väntar, vissa kanske inte hittar rätt förrän sent i livet och då har man ju inte så mycket till val) men lite summan av kardemumman ur boken är i alla fall att det ALLTID kommer att finnas något som man kan förbättra innan man skaffar barn. Exempelvis: Man studerar på universitet och känner att det inte är rätt tid att skaffa barn för man är mitt i utbildningen, efter utbildningen så känner man att det inte är rätt tid för att man bara kommer få lägsta föräldrapenning så man vill gärna jobba i minst 1 år innan, när man har jobbat ett år så känner man att man gärna vill ut och resa och lite annat kul nu när man väl fått pengar och har råd med det, när man har varit ute och rest så är det väl en bra ide att köpa en bostad och en bil innan barn kommer in i bilden. Efter att man köpt bostad så vill man gärna hinna renovera så att det är fint innan barn kommer. och när man har renoverat vill man ju spara lite så att man har råd att köpa lite bättre möbler..... osv osv osv. Så kan man hålla på hela livet i princip och jag VET tyvärr att många tänker så. Det finns alltid något som kan bli lite bättre.

    Jag tycker att ni inte ska tänka så mycket så. SJÄLVKLART måste ni ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat på bordet. Det gäller ju för de barn ni vill skaffa också. Det är grundläggande och klarar man inte av det, då kan man ju inte ha barn såklart. Men vem är det som säger att man dessutom måste ha de största huset med den finaste inredningen och den bästa bilen och båten också? och sedan ska man gärna ha råd att resa land och rike med barnen. Är det för barnens skull eller för föräldrarnas skull? Nu är jag själv nämligen ett barn till föräldrar som fick barn på senare år (40) och hade alla de där förutsättningarna jag skrev om innan. Och i ärlighetens namn så kände jag mig aldrig bättre eller hade roligare än någon utav mina kompisar som bodde i lägenhet och inte reste så mycket. Min make har 5 syskon och de åkte aldrig utomlands men han upplever ändå att han hade världens bästa barndom ute i skogarna med sina vänner och alla sina syskon.

    Så som sagt. Är det för föräldrarnas skull eller barnens som man väntar tills alla förutsättningarna finns där?

    Det verkar ju dessutom som att din kille jobbar väldigt mycket och visserligen så beror det kanske på vilket jobb man har och hur man lever men vi klarar oss gott på 1 normal inkomst. Kanske får man bara prioritera om, om det nu är så att man går ute och äter mycket eller så. Men vad är egentligen viktigast för er, barn eller nöjen?

    Jag hoppas att ni inte fattar ert beslut endast p.g.a att du inte har något jobb. För jag vet många som är över 30 som väntat av olika anledningar och sedan inte kan bli med barn alls. Då ångrar de sig att de väntade.

    Lycka till att komma fram till något bra beslut :)

  • Eliisa

    Evig Kärlek: Jag vill också helst skaffa minst 2 barn, kanske 3 och sambon är väl med på det verkar det som, men verkar som han börjar vela mer och mer nu :( När jag försöker ta upp frågan skojar han bort det eller byter samtalsämne direkt :( Usch, det gör så ont i mig när han gör så....jag tänker på hur kul det hade varit med ett barn nästa år varje dag, jag tittar på kläder och barnvagnar och bara drömmer mig bort och sambon ignorera mina frågor...

    Vi bor i en liten håla (by) i ett litet hus, så det känns som vi har förutsättningarna för ett litet barn, visst vi får åka en bit för att handla och liknande men det har inte varit något problem. Vi båda känner att vi inte vill bosätta oss i en lägenhet mitt inne i stan för att få närmare till allt, vi bor hellre kvar i ett hus med egen tomt och lugn och ro.

    Nä man vet ju aldrig när barnet har tänkt komma eller när man lyckas bli gravid men om jag hinner avsluta min termin i maj så vore det skönt, sen kan det dröja några månader efter det men jag vill börja försöka så att det blir tidigast i maj/juni :) Eller egentligen hade jag velat baka bebis nu :)

    Igår sa jag till min sambo att mina p-piller tar slut i juni och efter det tänker jag inte stoppa i mig fler hormoner när det är motsatsen jag vill, om han inte känner sig redo än så tycker jag att det är hans ansvar att använda skydd efter det...då blev han nästan sur på mig :S Men han tar bara förgivet att jag äter mina p-piller som jag ska...

  • Evig kärlek

    Eliisa: Jag tror att det är helt normalt och väldigt vanligt att man velar och tvivlar lite då och då på att man kommer att klara av ansvaret som det innebär att bli förälder. Men jag förstår också att det gör dig ledsen när det inte finns något man vill mer än något annat. I vår familj är det nog maken som är säkrare på vad han vill än mig faktiskt. Han pratar ofta om hur mycket han längtar efter att få bli pappa till ett litet barn och hur mycket han ser fram emot allt som hör därtill. Jag kanske är lite mer restrektiv även om jag också innerst inne längtar som en tok. Men mamma to be så klart man blir lite nojig. ha ha

    Vi bor i en hyresrätt just nu i Göteborg men var på banken igår och fick ett lånelöfte så vi har börjat kolla på bostadsrätt nu. Hade gärna köpt mig ett litet hus någonstans men de är ju så dyrt här så vi får helt enkelt jobba oss uppåt :)

    Jag tycker att du ska sätta dig ner med din sambo och säga att du VERKLIGEN vill sitta ner och prata med honom om detta. När ni väl sitter ner så frågar du om det finns någon speciell orsak till att han verkar undvika ämnet? om han har ändrat sig? osv osv. Berätta precis hur mycket du längtar och säg att du trodde att ni faktiskt hade bestämt något. Du kan ju också säga till honom att du förstår att han kanske är nervös eller liknande men att det kommer ordna sig.

    Hoppas det löser sig för er :)

  • Eliisa

    Spännande att leta bostadsrätt :) lycka till i letandet! :) Jag får nog sätta mig med min sambo och prata om det här... Eller kanske lägga det på is ett tag, har läst om andra som skrämt bort sina partners genom att de tjatat om barn, det vill jag inte heller! Vi pratade om det i november men fick väl inget definitivt svar av honom då, sen tog jag inte upp det förrän i slutet av januari igen, tänkte att han kanske hunnit fundera lite men han var och är lika velig :s ibland säger han att han vill men till våren nästa år och det vill jag också men ibland så verkar han vilja vänta. Han vill nog helst vänta tills jag gått klart min utbildning och det förstår jag också men samtidigt vill jag ha bebis nu! Har läst att många föredrar barn under utbildningen för det blir kortare dagar på förskolan och man kan reglera sina tider mer själv. Känns skönt att det finns någon som förstår mig och som man kan prata med här!

  • Evig kärlek

    Jag tycker absolut att du ska ta upp det med honom. Inte bra att låta det ligga och gro när det är en så stor del av dina drömmar och mål just nu.

    Vi är en sådan där familjen annorlunda som gärna vill ha 6-7-8 stycken barn. kanske mer. ha ha. Vi får väl se vad kroppen och ekonomin klarar av. Men hur som helst så känns det som att det krävs mycket god planering innan vi sätter igång verkstaden för jag lär väl bli hemma i ganska många år :)

    Annars kan jag tänka mig att det är smidigt att kombinera studier med barn, för som sagt, det blir ju inte lika långa dagar och man kanske dessutom bara behöver ha barnen där 3 dagar i veckan eller något. Min make studerar just nu också, och han har ett väldigt flexibelt schema.

    Hur gamla är ni nu igen? 

Svar på tråden längtan