• Anonym (3 barns mamma)

    Få superstark bäckenbotten

    Hej!

    Innan jag fick mina första barn för 5 år sedan var jag väldigt vältränad och stark. Tvillinggraviditeten satte lite P för träningen och sedan har det varit svårt att komma igång ordentligt. För ett par år sedan födde jag mitt tredje barn och förlossningen var väldigt svår. Efter det fick jag problem med framfall både bak och fram samt stora bristningar i underlivet. Jag genomgick en operation för 9 månader sedan som gjorde att det blev mycket bättre men fortfarande kan jag känna underlivet "gunga" om jag hoppar, hostar, springer, lyfter osv. Detta begränsar mig mycket men jag vill inte ha det så längre!

    Till saken hör att jag innan alla barn arbetade som ambulanssjuksköterska. Jag älskade mitt jobb men har sedan barnen kom inte haft möjlighet att gå tillbaka. Nu skulle jag däremot vilja börja arbeta med mitt ursprungliga yrke igen (har haft andra arbetsuppgifter under några år nu) men jag är rädd för hur mitt underliv ska påverkas av att jag vill kunna lyfta tungt!

    Så jag undrar om det finns några riktigt bra bäckenbottenstärkande övningar så jag blir superstark. och kan börja jobba med det jag är utbildad till igen? Jag undrar också om det finns övningar jag borde undvika (känner t.ex. att vanliga sit-ups är obehagliga då underlivet tenderar att "ramla ut")  Självklart "kniper" jag redan och har  gjort allt sedan operationen - men ärligt talat så finns gunget fortfarande kvar trots dagliga knip.

    Med Vänlig Hälsning och Stora Förhoppningar
    /3 barns mamman

  • Svar på tråden Få superstark bäckenbotten
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Självklart måste det finnas hjälp för dig!

    Vad säger de läkare du varit i kontakt med sedan förlossningen?

    Det verkar som om du kniper rätt och har fått en genomgång hur och förutom att träna den inre stabiliserande magmuskultauren (genom plankan, båten mm) flera gånger om dagen så skulle jag tipsa dig om att prova något av de hjälpmedel som finns.    
     
    Har du provat geischakulor? Eller den här

    Återkom så ska jag försöka hjälpa dig bättre.  

Svar på tråden Få superstark bäckenbotten