• tuvali1

Dygnsrytm för 4 månaders bebis?

Hej!

Jag har en liten son på 4 månader. Tycker inte att jag har någon som helst struktur på sov och vakentider under dygnet. Jag har nog svårt att se trötthetssignaler och min lille kille är INTE av sorten som somnar rätt upp och ner på en filt. Utan behöver hjälp att komma till ro. Därav vet jag ju inte om han tar sig den sömnen han behöver.
    Han sover dessutom uruselt på natten, vaknar i princip varje timme och det enda som hjälper honom att somna om är amning. Slutar alltid med att jag tar över honom till min säng, då jag inte orkar hoppa upp och ner.
    Kan du hjälpa mig med ett förslag på ungefärliga sov - /vakentider för en 4-månaders. Ett schema så att jag åtminstone har lite att gå efter. Jag behöver det känner jag. Tack!!!

• Svar på tråden Dygnsrytm för 4 månaders bebis?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Introducera regelbundna lägg tider och regelbundna vardagliga rutiner.

Gå upp samma tid varje morgon( ca:)  Äta.. 07.00-07.30
                                                                          Äta.. sova 09.00-(10.00-10.30)
                                                                          Äta.. sova  12.30-13.00
                                                                          Äta.. sova  15.00-16.00
                                                                          Äta.. sova   19.30   Äta 1 ggr/natt tills 6 mån. ålder om det behövs
    Hjälp ditt barn att skilja på mat och sömn.
    Lägg barnet att sova på samma ställe som det vaknar.
    Lägg barnet belåtet, trött men vaken.
    Introducera ett trygghetsföremål.

Tiderna är ca: tider (Gradvis förändring vad som är bäst för sonen och er.)

Lycka till

Vänligen Carmen

• tuvali1

Hur menar du med ät-tiderna? Ska han äta varje gång innan han ska sova? Du har skrivit Äta...sova
    Han vaknar ofta och kan inte få honom att somna utan amning. Tips???
    Trygghetsföremål?
    Vara vaken från 16-19.30 då alltså?

• BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Då kan man ta bort  sovtiden mitt på dagen och tidigarelägga  e.m. sovtiden till 14.00.
    2 sovtider vid 5 mån. ålder räcker.

// Carmen

• tuvali1
    BVCsköterska Carmen skrev 2012-01-17 19:43:23 följande:
    Hej igen!

Då kan man ta bort  sovtiden mitt på dagen och tidigarelägga  e.m. sovtiden till 14.00.
    2 sovtider vid 5 mån. ålder räcker.

// Carmen
    Inget tips på få honom somna om utan amning?
    Sova alltså 9-10-10,30
    och 14-15?

Han vaknar alltid mycket tidigare än 7-7.30!
    Vad menas med ett nattmål? Är det bara EN enda gång mellan 19.30 och 07.30???
Svar på tråden Dygnsrytm för 4 månaders bebis?