Inlägg från: mooogn |Visa alla inlägg
  • mooogn

Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!

Som en liten bonus så kommer köttbullarna att vara hemmagjorda då jag inte riktigt orkar gå och handla idag *S*

• mooogn

Det blev inte köttbullar utan pannbiff med stekt lök. Mums! Bäst att passa på att laga sådan mat när man har tid

• mooogn

Torsdag = fiskdag, så ikväll bjuder huset på kokt torsk med ägg- och persiljesås, grönsaker samt kokt potatis. Gissa om jag kommer att bli poppis hos ungarna!

• mooogn

Ikväll kommer jag att laga till Oskars smörgås (uppkallad efter en kusin till mig):

* 1 st hålkaka, som delas i tre delas (precis som man delar en tårtbotten)
    * 1 burk makrill i tomatsås som blandas med mjukost
    * Tärnad gurka och hackat ägg blandas med lite majonnäs (det går alldeles utmärkt med lättmajonnäs eller fettfri!)

Gör precis som en vanlig tårta; bre på fyllningar, lägg ihop och in i kylen minst en halvtimme innan servering (så att brödet hinner dra åt sig gegget). Ta fram den en stund innan den skall ätas. Njut!

• mooogn
    Ikväll skall jag laga till biff med chilismör och vitlöksmos. Sååå gott! Till det ett glas rött.

Receptet är från www.arla.se:

4 port
    4 skivor biff eller entrecôte, ca 500 g

Mos:
    3/4 kg mjölig potatis
    4 vitlöksklyftor
    1,5-2 dl Kelda matlagningsgrädde (jag använder Kelda LagaLätt)
    2 msk smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar

Chilismör:
    50 g rumsvarmt smör
    1 tsk sambal oelek
    rivet skal av 1/2 lime
    1/2 tsk salt
    2 msk hackad gräslök
    Gör så här:
    Skala och koka potatisen. Skala och skiva vitlöken. Häll av vattnet på potatisen och mosa den. Värm grädden och rör ner den i moset. Fräs vitlöken i smöret på svag värme tills den är ljusbrun. Rör ner vitlöksfräset i moset. Salta och peppra. Rör ihop chilismöret. Stek köttet i en stekpanna. Lägg upp på tallrikar och bred över chilismöret. Servera med potatismos och kokt broccoli.
  • mooogn

Hmm... De där mellanrummen under rubriken "chilismör" minns jag inte att jag lade in...

• mooogn

Måste bara än en gång tipsa om biff med chilismör och vitlöksmos! *slurp*

Recept finns någon sida båkåt i tråden Flört

• mooogn

Ikväll tänker jag göra egna pizzor Fyllning 1 kommer att bestå av skinka och champisar dvs en vanlig capricciosa. Fyllning 2 kommer att bli "grekisk" då jag skall ha på fårost (med hög fetthalt, så att den smälter lite *S*), svarta oliver, färska tomater och grön paprika.

• mooogn

PS. Glömde nämna desserten: Skivade äpplen med några stänk citron, kanel, grekisk yoghurt, flytande honung och hackade valnötter på. Mums!

• mooogn
    Loppeloppan: Åh, vad gott det lät! Skall definitivt prova på det någon dag
Svar på tråden Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!