Inlägg från: mooogn |Visa alla inlägg
  • mooogn

Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!

bolbol: Ja, visst är det super?! Kul att du tyckte om det

Jag använder inte heller grädde utan LagaLätt 5%. Med tanke på att man faktiskt har chilismör så känns det lite bättre med en smalare produkt i moset
  • mooogn

Vi åt GoGreens veg. ärtsoppa (jag avskyr fläsk i ärtsoppa!) och sedan blev det till att avsluta tårtan vi påbörjade igår

• mooogn

Ikväll blev det italiensk mandelfisk (fiskgratäng med ett täcke av Arlas lättcremefraiche tomat & basilika och mandelspån) samt kokt potatis. Gott gott!

• mooogn

Ikväll blir det antingen räksoppa eller lök- och potatissoppa. Oavsett vilket så blir det vitlöksbröd till Mmm...

• mooogn

Det skulle blivit sötpotatisrösti med mozarella och till det en tomat- och löksallad men då jag idag flängt runt som en galning för att fixa för sambons födelsedagsmiddag imorgon (och därav blivit toktrött) så får han plocka upp nå't på vägen...

Det enda jag tänker göra i köket ikväll är ännu en kladdkaka till imorgon

• mooogn

Idag blir det fiskpinnar och hemgjort potatismos. Inget roligare än så *S*

• mooogn

På veckomenyn står det att vi skall äta svamprisotto men jag tror att jag är för trött idag för att engagera mig i det Får se hur det känns ikväll. Annars kanske det blir någon "barnvänlig" lördagsmiddag.

• mooogn

Till söndagsmiddag blir det idag porterstek med kokt potatis och grönsaker. Till efterrätt blir det fruktsallad och glass

• mooogn

Kelda fisksoppa och bröd till. Behövs inte ett recept!

Igår lyckades jag verkligen med portersteken. Är stolt!

• mooogn

Tisdag är restkväll här hemma. Det blir nog ugnspannkaka, även om den inte kommer från frysen... Hmm...

• mooogn

Vi åt köttbullar, fullkornspenne och en tomat-, mozarella- och ruccolasallad (måste ju piffa upp köttbullarna på nå't sätt! *s*)

• mooogn

Laxgryta med morötter, purjolök, vitlök och oliver. Till det kokt ris Recept från Vår Kokbok *S*

• mooogn

Vi åt kyckling i Uncle Ben's korma-sås. Till det var det ris. Gott (tyckte iaf vi vuxna *S*)!

• mooogn

Ikväll blir det ett gammalt recept från någon gammal damtidning:

Billans räkgryta ca 6 port

3 påsar djupfrysta räkor (orensade ca 1,5 kg)
    2-3 msk smör
    2 msk curry
    5 dl grädde
    (byt gärna ut mot lättare alternativ)
    3 msk chilisås
    lite cayennepappar och tabasco
    1 krm svartpeppar
    1 krm paprikapulver
    1 purjolök i ringar
    1 stor grön paprika i strimlor

Tina räkorna. Fräs de rensade räkorna under omrörning i smöret tillsammans med curryn som strötts över. Häll i grädden och rör om väl. Ta upp räkorna med hålslev. Lägg i chilisås, svartpeppar, paprikapulver, purjo och paprika i grytan. Rör om väl (och sjud gräddblandningen tills den tjocknar men inte längre att paprikan behåller sin spänst). Så här långt kan du förbereda. Koka ris och skölj sallad. Lägg ned räkorna i grytan och hetta upp den. Servera genast med kokt ris, sallad och pain riche.

• mooogn

Ikväll kommer en gammal kär vän till mig och äter middag Det blir köttfärslimpa, kokt potatis, gräddsås, lingon och smörgåsgurka. Till efterrätt serveras passionsfruktfromage (från pulver).

• mooogn

Vi skall äta gulaschsoppa ikväll (vilket påminner mig om att jag skall ta fram köttfärs och tina)

Svar på tråden Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!