• lövet2

Min 3åring är gul

Jullessk skrev 2012-01-16 21:55:33 följande:
    Om ett barn kommer in på akuten med symtom som du beskriver så kan jag garantera dig att ingen skickar hem det barnet. Stämmer verkligen detta?
    *intygar att sådant händer*
  • lövet2
    mithrandil skrev 2012-01-16 22:20:09 följande:
    Slö, nä det är han inte. Han är trött. Vill sitta i soffan mycket. Men han kan likaväl busa runt en stund som vanliga barn gör. Nej, han vill inte äta, men det har han inte velat på evigheter efter att ständigt få ont och bli dålig av allt han stoppar i munnen. Ja, han har ont i magen, det kan man lätt få när man är multiallergisk.
    Kittfärgad avföring har jag ingen aning om vad det är. Hans avföring har alla möjliga färger. Hans urin är mörk.
    Kittfärgad = beigevit

Har urinen haft samma färg som kaffe?
  • lövet2
    mithrandil skrev 2012-01-16 22:28:20 följande:
    Nej gud nej.. så mörk är den inte.
    Kanske mer som te.

avföringen är inte beigevit, utan mer beige åt det gula hållet. Kan påminna litegrann om spädbarns senapsfärg, fast ändå lite mer beige. Ifall du förstår vad jag menar.

Men sen är ju avföringen skogsgrön och orange ibland också så det är svårt att veta vad som är vad.

Hans allergisymtom verkar ju dessutom gå väldigt mycket hand i hand med allt alla här frågar om så det är jättesvårt att veta. 
    När jag hade gulsot, så var urinen kaffefärgad, avföringen gulvit och så var jag gul i ögonvitorna. Din son ser ut på bilden ungefär som om han varit ordentligt blåslagen och sedan har blåmärkena gulnat. Skumt!
  • lövet2
    Scream2 skrev 2012-01-18 22:36:23 följande:
    Varför väcka ett barn som sover gott och druckit ordentligt för att åka 9 mil mitt i natten till akuten och träffa en jourläkare som kanske inte ens är färdigutbilad...pojken ska utredas, nåt är säkert inte bra, men utredningar gör man inte på akuten, ffa inte mitt i natten! Då åkar man in med allmänpåverkade akut sjuka barn!
    Att bo 9 mil från sjukhuset, gör att man som förälder måste väga in några extra faktorer. Om ens barn är så pass sjukt att man faktiskt överväger att åka in, så kan man inte vänta in ev jätteakuta symptom. Om ett sådant symptom dyker upp, så vet man att man måste fixa bil, ordna med syskonen osv först, och det kan innebära att det tar 2-3 timmar innan man kommer till sjukhuset.
    Det är en jäkla nervpress en sådan gång, och ansvaret är tungt ...
  • lövet2
    Scream2 skrev 2012-01-18 22:56:28 följande:
    Vad är det hos TS son som tyder på att han är såpass sjukt så att han i nuläget behöver uppsöka sjukvård. Att han varit gul en längre period och varit hos läkare, alt att han fått magsjuka?
    Jag har inte lusläst tråden, mest TS inlägg...jag förstår inte varför ni hetsar varandra här inne att hojta: ÅK IN! För vad undrar jag då, men får inget vettigt svar!

Som vanlig förälder måste man gå efter magkänsla och erfarenhet. Min magkänsla säger i det här fallet att kräkningarna kan vara magsjuka, och då är det lugnt. Läget är inte akut. Men om kräkningarna hör i hop med orkeslösheten, aptitlösheten och det gula, då kan det vara akut. Om det var jag, så vet jag uppriktigt sagt inte hur jag skulle göra - men jag skulle definitivt ha en vaknatt för att inte missa något viktigt.
  • lövet2
    mithrandil skrev 2012-01-24 22:13:38 följande:
    FASEN!
    Dr ringde idag. Något hade blivit fel med proverna så imorn måste vi komma och lämna nya. :( 
    Har vi hört den förut? *suckar*
Svar på tråden Min 3åring är gul