• minimera

Sjuksköterskestudenter!

aktionspotential - Sjukt bra att du klarade anatomnin så lätt! Jag klarade den inte så har omtenta på första delen om två veckor och räknar nästan med att få omtenta på den vi gjorde i lördags. Har inte allt hittat någon bra studieteknik så har fått omtenta på alla tentor hittills. Självförtroendet är väl inte på topp direkt :p

moma - Jag planerar också att ta studieuppehåll för att få ett barn till. Hoppas det blir mellan T4 och T5 men vi får se. Beror på när sambon får jobb efter att han tagit sin examen också.

Skrev ut åhörarkopiorna till farmakologin. 91 (NITTIOEN) sidor!! Helt galet. Sen en bok att läsa på det också. Gaah! Känns som att jag inte kommer få träffa min dotter nåt alls ju. Hon är hos sin pappa varannan helg så missar så mycket och jag mår sååå dåligt av det!

• Vackert
    minimera skrev 2012-01-17 10:15:20 följande:
    aktionspotential - Sjukt bra att du klarade anatomnin så lätt! Jag klarade den inte så har omtenta på första delen om två veckor och räknar nästan med att få omtenta på den vi gjorde i lördags. Har inte allt hittat någon bra studieteknik så har fått omtenta på alla tentor hittills. Självförtroendet är väl inte på topp direkt :p

moma - Jag planerar också att ta studieuppehåll för att få ett barn till. Hoppas det blir mellan T4 och T5 men vi får se. Beror på när sambon får jobb efter att han tagit sin examen också.

Skrev ut åhörarkopiorna till farmakologin. 91 (NITTIOEN) sidor!! Helt galet. Sen en bok att läsa på det också. Gaah! Känns som att jag inte kommer få träffa min dotter nåt alls ju. Hon är hos sin pappa varannan helg så missar så mycket och jag mår sååå dåligt av det!

Jag vet inte hur du gör men jag försöker att lära mig det som lärarna har tagit upp på föreläsningarna i första hand, sedan så kan jag läsa lite utöver det för att jag tycker det är roligt. Fördelen med att klara allt på en gång är ju att du har lite hela tiden istället för att det blir mycket på en och samma gång, typ om du skriver en omtenta. Sedan måste jag i ärlighetens namn erkänna att vi är några tjejer som umgås i klassen, vi kommer bra överrens och vi stöttar varann. Det underlättar naturligtvis pluggandet!

Ang. kvällar och helger så tar jag ledigt alla dessa, jag jobbar 100% på dagarna. De raster som jag tar är en kaffe vid datorn och lite familjeliv/facebook. Mina ungar får vara på dagis mellan 8-16.30, långa dagar kanske, men bättre det än att ha en ångestfylld och stressad mamma på kvällarna!

Hoppas du kommer in i lite studieteknik snart och att du tar igen det du har missat! Bara å kämpa på!!    
  • Vackert

En liten sak till.. När det är som stressigast och kämpigast i skolan så sticker jag ut och springer. Då orkar jag ett tag till!

• minignagarn

Hej, har en fråga. Jag har tänkt att söka till sjuksköterskeutbildningen till hösten.
    Har läst omvårdnadsprogrammet i gymnasiet.
    För att vara behörig så kan man ha läst Matte B (ska läsa på komvux nu i vår) men hur är det med Naturkunskap B? Läste nånstans att om man läst omvårdnadsprogrammet (medicinsk grundkurs och vård och omsorg) och har mist G i dessa så behöver man inte läsa Natur B ? Som som vet om det stämmer?
    Och hur är det med Natur A? Den har jag läst men fått IG i, står bara att man behöver B.... snurrigt, men jag fattar inte !?!?
    Nån som vet?

• fucktard
    minignagarn skrev 2012-01-17 12:37:58 följande:
    Hej, har en fråga. Jag har tänkt att söka till sjuksköterskeutbildningen till hösten.
    Har läst omvårdnadsprogrammet i gymnasiet.
    För att vara behörig så kan man ha läst Matte B (ska läsa på komvux nu i vår) men hur är det med Naturkunskap B? Läste nånstans att om man läst omvårdnadsprogrammet (medicinsk grundkurs och vård och omsorg) och har mist G i dessa så behöver man inte läsa Natur B ? Som som vet om det stämmer?
    Och hur är det med Natur A? Den har jag läst men fått IG i, står bara att man behöver B.... snurrigt, men jag fattar inte !?!?
    Nån som vet?
    Ja, det stämmer. Jag själv är uska i botten och har inte läst Naturkunskap B.

Jag vet inte hur det är med IG i A dock, jag har för mig att man kanske måste ha minst G i det samt svenska och engelska och kanske samhällskunskap. Men jag är inte alls säker.
  • minignagarn

Åh va bra, en mindre kurs att läsa på komvux :)
    Natur A står inte med på behörighetskraven, ska ringa en syo men de hade bara tel tid på mornar, va lite nyfiken bara.

Är du klar eller vilken termin är du på?
    Kul? Tufft?
    Värt det?
    Vart läser/läste du??

Tack för snabbt svar!!

/Nina

• Vackert
    fucktard skrev 2012-01-17 12:43:29 följande:
    Ja, det stämmer. Jag själv är uska i botten och har inte läst Naturkunskap B.

Jag vet inte hur det är med IG i A dock, jag har för mig att man kanske måste ha minst G i det samt svenska och engelska och kanske samhällskunskap. Men jag är inte alls säker.
    Jag tror precis som du, att du behöver ett G i Na A också.
  • fucktard
    minignagarn skrev 2012-01-17 12:55:41 följande:
    Åh va bra, en mindre kurs att läsa på komvux :)
    Natur A står inte med på behörighetskraven, ska ringa en syo men de hade bara tel tid på mornar, va lite nyfiken bara.

Är du klar eller vilken termin är du på?
    Kul? Tufft?
    Värt det?
    Vart läser/läste du??

Tack för snabbt svar!!

/Nina
    Ja, ring och hör efter, det är det enklaste

Jag är inne på de sista dagarna i termin tre nu. På måndag börjar jag termin 4 och ska ha VFU nästan hela terminen. Det är kul, det är det absolut roligaste jag har gjort, men visst är det tufft också. Det räcker ju inte att klara en tenta, man måste ju kunna det när man väl står där och är färdig. När tentorna är klara måste kunskaperna finnas kvar.

Jag upplever det som att det har blivit allra roligast nu. Första året kändes för mig väldigt mycket som repetition, vi läste bland annat etik och basal omvårdnad - sånt jag redan kan iom min usk-utbildning. Naturligtvis kom det en del nya kunskaper (speciellt i anatomin där jag kunde grunderna, men fick förklarat på ett nytt sätt hur allting fungerade) , men för mig känns det som att det är nu det har börjat på riktigt. Det är nu jag vet att jag ska bli sjuksköterska.

Jag läser på distans på Högskolan Dalarna. Jätteskönt! Jag är tyvärr inte morgonpigg av mig, så jag älskar att veta att om jag inte sover en natt och har en föreläsning så kan jag ta sovmorgon och se den senare. Om ett och ett halvt år ska jag ut i arbetslivet på riktigt, så då blir det ju inga fler sovmorgnar

Värt det? Ja, absolut. Visst kommer det vara slitigt - jag tror det var i Vårdfokus de skrev om att många nyutexade ssk inte orkar jobba heltid. Och visst kunde lönen vara bättre, även om det känns lite som en förmögenhet när man tittar på siffrorna och jämför med pengarna från CSN. Men det är det här jag brinner för. Det här jag vill göra, det här jag har velat göra i hela mitt liv. Det är surrealistiskt att försöka tänka på att jag kommer att vara sjuksköterska, men det finns inte i min värld att tänka mig att jag inte skulle vara det.
  • Nessie84

Håller med om att man måste ha både naturkunskap À+B samt matte À+B ( kompletterade själv på KOMVUX) :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!