• Nessie84

Sjuksköterskestudenter!

Moma, vad tråkigt att du inte trivs. Vad är det då som känns fel?

• Momalicious

Jag vet inte. Bara en känsla. Klassen verkar trist, och det faktum att jag knappt kommer hinna träffa min son pga den långa pendlingen. Sitter i bilen minst tre timmar om dagen. Alla i basgruppen bor långt ifrån, vi var liksom "skrapet" från de orter där det var för få folk. Känner mig helt förvirrad, vet inte alls vad jag ska göra.

• Flashbulb

Hallå tjejer!

Ni som har läst Med vet kursen. Jag undrar hur ni gjorde för att lära er alla sjukdomar och dess behandling, symtom, orsak och diagnos. Skrev ni ner alla sjukdomar och alla delar ni var tvunga att komma ihåg eller pluggade ni bara in det?

Kanske lättare att skriva ner alla och sedan försöka memorisera allting än att läsa från sida till sida i anteckningsblocket + i boken?

hoppas någon förstår.

• fucktard
    Flashbulb skrev 2012-01-17 18:24:58 följande:
    Hallå tjejer!

Ni som har läst Med vet kursen. Jag undrar hur ni gjorde för att lära er alla sjukdomar och dess behandling, symtom, orsak och diagnos. Skrev ni ner alla sjukdomar och alla delar ni var tvunga att komma ihåg eller pluggade ni bara in det?

Kanske lättare att skriva ner alla och sedan försöka memorisera allting än att läsa från sida till sida i anteckningsblocket + i boken?

hoppas någon förstår.
    Jag skrev som en tok. Först läste jag och markerade, och sen skrev ner det. Jag antecknade hejvilt på åhörarkopiorna också, och det gick vägen för mig. Och diskutera mycket med studiekamrater! Det hjälper mig väldigt mycket, även när jag känner att jag har stor koll. Har jag koll så är det någon som har mindre koll, då får jag tänka igenom en extra gång och försöka förklara på ett annat sätt, och någon annan har säkert mer koll och kan förklara på ytterligare ett annat sätt. Det var guld för mig.
  • Flashbulb
    fucktard skrev 2012-01-17 18:29:38 följande:
    Jag skrev som en tok. Först läste jag och markerade, och sen skrev ner det. Jag antecknade hejvilt på åhörarkopiorna också, och det gick vägen för mig. Och diskutera mycket med studiekamrater! Det hjälper mig väldigt mycket, även när jag känner att jag har stor koll. Har jag koll så är det någon som har mindre koll, då får jag tänka igenom en extra gång och försöka förklara på ett annat sätt, och någon annan har säkert mer koll och kan förklara på ytterligare ett annat sätt. Det var guld för mig.
     Får skriva ner allting, blir lättare än att läsa från blad till blad om alla olika behandlingar. Kan bli rörigt i huvudet.  Pluggar som en idiot. Tyvärr står det väldigt mkt intressant info i  medicinska sjukdomar, som inte är särskilt relevant för kursen. Men det blir ändå att man fastnar i något oväsentligt som ej tillhör kursen när man läser. Men men.

Tack för inlägget.
  • Vackert

Får jag fråga, någon som vet hur många sjukdomar som jag troligtvis kommer behöva lära mig och vilka? Skrattande Lite utmaning sådär en tisdagskväll Tungan ute

• Vackert

Vi ska börja med infektionssjukdomar, respirationssjukdomar, cirkulationssjukdomar, tumör, hematologi och smärta...

• Vackert

och sedan så undrar jag, efter då att ha läst ett år på högskolan, blir dessa föreläsningar på sjukdomsläran mer begripliga? Jag kommer ihåg när jag tittade på föreläsningarna i T1, på Anatomin & fysiologin, då fattade jag nada.. Det var så mycket nytt.. Men nu då?? Kommer det vara intressant?? Vad säger ni som vet?

• fucktard
    Vackert skrev 2012-01-17 19:25:05 följande:
    Får jag fråga, någon som vet hur många sjukdomar som jag troligtvis kommer behöva lära mig och vilka? Skrattande Lite utmaning sådär en tisdagskväll Tungan ute
    Vild gissning -61

Få se nu här, olika anemier och leukemier, hemofili, von Willebrandts. Bröstcancer, prostatacancer, kolorektal cancer. HIV, TBC, sepsis, hepatiter (Klinisk mikrobiologi är en bra bok till det förresten, det står väldigt lite i Medicinska sjukdomar). Pnemonier. Hjärtinfarkter, kärlkramp, lungödem, KOL, astma, hjärtsvikt. Lite mer ingående vad gäller smärta än i anatomin.

Om du vill kan jag skriva upp vilka jag hade?
  • Vackert

Jaaa, snälla gör det :) Jag tänkte börja nu i veckan då jag är klar med hemtentan!! Jag har Klinisk mikrobiologi.. Så bra :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!