Momalicious skrev 2014-11-28 18:01:04 följande:
Är det någon som har erfarenhet av att jobba som ssk efter T5? Blivit erbjuden jobb på min praktikplats i sommar och är då färdig med T5. Har fått lite snabb info bara, typ att jag bara skulle gå dag, att jag bara skulle gå med legitimerade sjuksköterskor, att jag inte får göra vissa saker och att legitimerade sköter vissa uppgifter så som rond osv. All input uppskattas!
Gör inte det! Lagar och riktlinjerna är för luddiga för att det ska fungera. Vårdfokus hade ett stort reportage om det i våras, läs det. T5-ssk är ett sätt för arbetsgivarna att ersätta leg.ssk. Det finns ssk, men inte arbetsgivare som betalar den lön som krävs. Då tar man en T5, bättre än ingenting; en "uska" som gör lite mer. Att ha en T5 ger mer press och ansvar på övriga ssk som är kvar, och de ssk är inte erfarna alla gånger. Risken är att du/någon gör fel och så finns det ingen ansvarig.
Bättre att du jobbar som usk, men att din ssk du arbetar med låter dig sätta någon nål om det finns tid! Våra usk (som läser till ssk) på akuten, sätter tex nål om det är en lämplig patient.