Dohgon skrev 2012-02-18 10:46:01 följande:
fast vid en äggdontaion så får väl barnet reda på det förr eller senare ändå? barnet har ju rätt att veta vem som är genetisk mamma eller vad man säger. man kan väl till och med skriva ett brev till hm.. ägget, som denne kommer få när han/hon är vuxen?
har för mig jag läst det någor ställe iaf. har funderat på att bli donator själv, men är orolig för det där att barnet senare kommer kontakta en i så fall. jag vill gärna hjälpa, men vill vara anonym och inte vilja ha kontakt egentligen
Det finns två saker som gör att det inte behöver bli så. Det ena är att det är mycket vanligt att vi reser utomlands för äggdonation. Lesbiska och ensamstående kan inte få äggdonation i Sverige så om vi behöver det måste vi resa. De som är över en viss ålder (olika mellan landstingen tror jag) kan inte heller få vård här och måste resa. Och sedan är det den kanske största gruppen - att köerna är för långa och man "väljer" att resa. Bortsett från Finland och Island (någon mer?) innebär det anonym donator (är man lesbisk eller ensamstående kan man inte resa till Finland eftersom dubbel donator inte tillåts där). Det spekuleras i att fler barn genom äggdonation föds i Sverige efter utländsk behandling än efter inhemsk men det ska jag inte svära på. De flesta av dessa har alltså anonym donator.
Sedan är det en annan faktor: det finns inget tvång på att berätta för barnet att det blivit till genom ägg- eller spermadonation. Det sänds inget automatiskt brev till barnet när det är vuxet som säger att det kan söka sin donator. Så bara de barn som fått veta att de blivit till genom ägg- eller spermadonation kan egentligen söka sin donator även om det blivit till i Sverige.
Det är en fantastiskt gåva att ge någon annan möjligheten att bli förälder. Jag kan förstå att man kanske helst vill vara anonym, samtidigt kan jag se en mening med att ett barn som funderar över det i vuxen ålder kan få möta och fråga sin donator om hur han/hon tänkte och tänker om donationen. Självklart skulle det vara hemskt att få veta om barnet inte är nöjt med sitt liv - men förmodligen kommer den vuxna människa du i så fall möter vara uppvuxen med en alldeles riktig familj och själv känna att det är just nyfiket - inte att det söker en förälder i dig. Det har redan föräldrar. Och ni kommer inte att ha en relation därefter. Hittills har inte många barn sökt sina donatorer, men tidigare undersökningar visade å andra sidan att bara någonstans drygt 10% av paren berättat för barnet (om spermadonator var det då) och jag såg något om att en nyare visat att det nu är 50% (nu både ägg- och spermadonatorer med i undersökningen vill jag minnas)