mikroE skrev 2012-02-16 11:17:58 följande:
Jag känner ett par där det handlar om spermadonator och man har inte berättat. Jag känner att det är fel för det är ändå ganska många utomstående som vet att de använt donator och nu är barnen stora nog att förstå ifall någon skulle råka försäga sig. Jag tror det är bättre att få reda på sådant av sina föräldrar redan från början än att man som i detta fall kanske får veta det av misstag.
Just det där är en fundering jag har - där jag kan känna att i samma ögonblick jag var öppen med på vilket sätt jag försökte få barn (dvs först med id-release spermadonator, sedan anonym dito och till slut med anonym embryodonation) har jag också valt bort möjligheten att inte berätta för mitt barn hur det blev till (nåja... spermadonatorn är kanske som singel svår att ljuga om - att barn kommer med storken fungerar bara som förklaring under mycket begränsad tid och att det skulle varit ett okänt krogragg känns ju som en sämre förklaring än sanningen)
Men även om jag på något vis kan förstå att man väljer att tiga - så kan jag vara lite fundersam på att man samtidigt varit öppen om än under alias på nätet. Många har förstås inte varit det och alla i omgivningen utom föräldrarna och sjukvården, tror att barnet är deras genetiska - då är det inte så sannolikt att det kommer fram. Men då kan man inte heller berätta på BVC till exempel eftersom den journalen tillhör barnet tänker jag...