• candlelight

Biverkningar efter 1 ½ års vaccinet

Hur blev era barn påverkade av röda hund/mässling/påssjukan-vaccinet?

Min son tog det för två veckor sen imorgon, och de sa att det kunde ta 1 vecka innan ev. biverkningar skulle dyka upp.

Min son fick några få röda prickar efter några dagar, men de pluppade mer upp en åt gången, och nästa dag var den första liksom borta och då hade han fått en annan någon annanstans. Fick kanske 2-3 st totalt.

Nu har han de senaste 4 dagarna varit febrig, men ENDAST på nätterna. Han har inte kunnat sova alls mellan 00-04 i princip. Snorar som inåt helvete (men det har han gjort i flera veckor och var inget som började efter vaccinet) och har nu fått hosta sedan två dagar tillbaka.

På dagarna är han hur pigg och glad som helst. Snoret rinner och lite hosta, men är glad. På kvällarna somnar han som vanligt, men när jag gått och lagt mig, så dröjer det inte länge innan han vaknar och har feber och inte kan somna om.

Är det vaccinet eller är en vanlig förkyldning?

• Svar på tråden Biverkningar efter 1 ½ års vaccinet
  • thecarseatlady

Kända biverkningar, ur Jackie Swartz' bok "Vaccinationer - fördelar och nackdelar" : hjärn- och hjärnhinneinflammation, feberkramper, frånvaroattacker, trötthet, yrsel, gångrubbningar, balanssvårigheter, huvudvärk, dövhet, irritation, aggressivitet, hallucination, sömnrubbningar, ögoninflammation, ljuskänslighet (fotofobi), reumatoid artrit, hyperglykemi (förhöjt blodsocker), artrit (ledinflammation), öroninflammation, buksmärtor, feber, trombocytopeni (för lite blodplättar med ökad risk för blödningar), larynxödem (svullnad av stämbanden), dyspne'(andnöd), m.fl..... (även dödsfall har rapporterats)

Själv känner jag till flera barn som har fått feberkramper, öroninflammation och hjärnhinneinflammation av mpr-sprutan, dock inte mina egna.

• candlelight

Det var ej pga. vaccinationen. Han hade fått öroninflammation och en rejäl förkylning.

• thecarseatlady
    candlelight skrev 2012-02-10 09:02:56 följande:
    Det var ej pga. vaccinationen. Han hade fått öroninflammation och en rejäl förkylning.
    Men öroninflammation ÄR en biverkning av vaccinet, även om bvc gärna vill skylla det på någonting annat.  
  • candlelight

Fast den började flera dagar, en vecka efter den tidsram som biverkningar ev. Uppstår inom.

• milli79
    candlelight skrev 2012-02-12 17:11:13 följande:
    Fast den började flera dagar, en vecka efter den tidsram som biverkningar ev. Uppstår inom.
    Den tidsramen stämmer inte tyvärr!
  • thecarseatlady
    milli79 skrev 2012-02-14 11:17:24 följande:
    Den tidsramen stämmer inte tyvärr!
    Precis, det finns ingen absolut tidsram. Alla barn är olika och reagerar olika på vacciner. Senaste biverkningen på MPR-vaccinet  jag hörde talas om var en flicka som fick feber drygt 2 v efter vaccinationen. Då hon hade haft hög feber i 9 dagar fick de åka till akuten med feberkramper. 
  • iffis

Vår äldsta blev dålig i samband med den sprutan, hon fick hög feber som inte gav med sig samt nässelutslag. Efter det att hon hade haft feber i 12 dagar åkte vi in, dom gav henne antibiotika mot reaktionen.

• Blå damcykel

Intressant!!!

11 dagar sen min flicka fick just det vaccinet.

Hon har varit skitgrinig i några dagar nu. Förkyld och hosta. (vi är alla lite förkylda här hemma, fast hon är värst) Ikväll tar hon sig för örat.
    Har gett henne alvedon under några dagar nu. Grinigheten upphör då under några timmar.
    Mycket intressant att läsa det ni andra skriver.
    Såg idag oxå att hon är svagt småprickig över hela ryggen. Kanske har varit värre och att det är på väg bort?

Svar på tråden Biverkningar efter 1 ½ års vaccinet