• i och att det

Civilekonomer?

Vet inte om tråden hamna rätt nu, men jag undrar om det finns någon som tagit civelekonomexamen och hur ni tyckte det var att studera det. Är framförallt intresserad av att veta hur det var att läsa nationalekonomi. Har kollat runt på internet men tycker alla skolor har rätt korta förklaringar om programmen så skulle vara intressant med personer som har erfarenhet. Var det vädigt svårt, mycket plugg? Stor press på att få bra betyg?

Ni får gärna också skriva vilket universitet ni läst i och hur det var där. Andra som läst kandidatexamen i ekonomi får också gärna skriva och berätta vad ni har för jobb.

Såg att trainee-tjänster ska vara eftertraktade, vad menas med det?

Tack för svar!!   

• Svar på tråden Civilekonomer?
  • Erin

Jag läste naturprogrammet så jag tyckte nationalekonomin (en termin) var både lätt och roligt.

Ett tips är att du repterar gymnasiematematiken på lovet innan du börjar läsa, särskilt derivata och funktioner. Oroa dig inte, men repetera som sagt de där sakerna.

Trodde faktiskt att du menade att du ville bli nationalekonom, som Anders Borg m fl.

• Blåklocka

Jag läser ekonomie kandidatprogrammet just nu. Nationalekonomi är kul och intressant, och om man bara pluggar lite så är det inte svårt. Men det kan vara bra att repetera gymnasiematten. Mitt mål är också att ta ut en kandidatexamen i företagsekonomi. Men för att göra det måste man även ha 30 poäng i nationalekonomi. Alternativet om du inte vill läsa nationalekonomi är väl att ta en fil kand i företagsekonomi skulle jag tro. Men nationalekonomi är inget man behöver rädd för i alla fall , med lite insats går det lätt.

• Anghammarad
    i och att det skrev 2012-01-21 13:29:26 följande:
    jag fråga just om nationalekonomi för jag helst av allt inte vill läsa det, 
    Sorry men då är knappast civilekonom rätt utbildningsalternativ för dig.
  • Tittij
    Anghammarad skrev 2012-01-21 18:55:51 följande:
    Sorry men då är knappast civilekonom rätt utbildningsalternativ för dig.
    Joho då! Nationalekonomi är så väldigt liten del av hela programmet. Vi hade bara två kurser, den ena superlätt och den andra lite svårare. 

Jag läste 4 år i Karlstad och tyckte det var superlätt!  Festade 9 veckor, pluggade 1, festade 9 veckor pluggade 1. Ja ungefär! Nationalekonomi var väl det trixigaste och även statistiken. Men nu valde inte jag statistik då vi hade valet statistik eller HÖK (Handelsrättslig ÖversiktsKurs) och jag älskar handelsrätt. 

Klart du ska plugga ekonomi om du känner för det! Det finns många jobb och är lätt att klättra i karriären om man vill det.

I Karlstad kan du inrikta dig mot marknadsföring om du vill! Och visst kan det vara bra att fräscha upp gymnasiematten innan, men derivata och funktioner behövde då absolut inte jag... Det är ju ingen avancerad matte på ekonomprogrammet.  
  • Anghammarad
    Tittij skrev 2012-01-21 19:52:51 följande:
    Joho då! Nationalekonomi är så väldigt liten del av hela programmet. Vi hade bara två kurser, den ena superlätt och den andra lite svårare. 

Jag läste 4 år i Karlstad och tyckte det var superlätt!  Festade 9 veckor, pluggade 1, festade 9 veckor pluggade 1. Ja ungefär! Nationalekonomi var väl det trixigaste och även statistiken. Men nu valde inte jag statistik då vi hade valet statistik eller HÖK (Handelsrättslig ÖversiktsKurs) och jag älskar handelsrätt. 

Klart du ska plugga ekonomi om du känner för det! Det finns många jobb och är lätt att klättra i karriären om man vill det.

I Karlstad kan du inrikta dig mot marknadsföring om du vill! Och visst kan det vara bra att fräscha upp gymnasiematten innan, men derivata och funktioner behövde då absolut inte jag... Det är ju ingen avancerad matte på ekonomprogrammet.  
    Fast Karlstad har inte Civilekonomutbildning. Eller rättare sagt, de börjar utbilda civilekonomer i år. I utbildningsplanen framgår att även om man inte väljer en inriktning mot nationalekonomi så består hela termin två, dvs 30 poäng, uteslutande av just det ämnet.

www.kau.se/hhk/utbildning/fragor-och-svar-om-civilekonomexamen 
  • Tittij

Jaha då är det ett nytt begrepp. Egentligen finns det ju inget som heter civilekonom (då mostsatsen skulle vara militär ekonom..). Det är bara ett begrepp man använd i många år för alla som tagit en ekonomexamen av nåt slag. Så när jag pluggade fanns ingen utbildning som hette Civilekonom, bara ek kand eller ek mag. 

Alltid lär man sig nåt nytt! Och jag tänker fortsätta kalla mig civilekonom trots att jag då tydligen inte gått "rätt" utbildning

• Anova

Nationalekonomi är grymt kul då man läser mer än de 30 poäng som ingår i alla ekonomiprogram. Grundläggande "NEK" är lite enkla uträkningar och ökad förståelse för t.ex. den politik som påverkar statens finanser. Jag läste upp till C-nivå (alltså 90 p), och det jag gillade bäst var att bygga matematiska modeller och använda sig av statistik (läste också mycket mer statistik än vad man läser på ett ekonom-program). Gillar man matte är NEK jättekul, den matten som förekommer i NEK är på högskolenivå (t.ex. linjär algebra), men den är inte svår.
    Öva på gymansiets b-kurs (räta linjens ekvation) så går grundläggande NEK som en dans.  

Jag har också läst företagsekonomi upp till D-nivå, med redovisning och finansiering på grundnivå och finans på avancerad nivå. Jag gillade mest finans eftersom den hade en hel del svårare matte än redovisningsdelen. Jag läste kurser i finans både inom NEK och FEK (företagsekonomi), lite olika perspektiv, men ganska lika. 

Jag upplever att redovisning ger bäst chans till arbete. Av de jag pluggade med (främst redovisning)  så fick nästan alla (som ville jobba) jobb efter avslutade studier, många hade jobb innan de gick ut. Nationalekonomer som bara läst till kandidatnivå har väldigt svårt att få jobb, även för mig som hade en massa statisik i bakfickan. Jag upplever också att de som läste marknadsföring har haft svårare att få arbete. Jag läste mina år i Umeå. 

Nu några år efter så har jag svårt att se mig som som någon redovisningsekonom eller i finansbraschen. Däremot har jag väl planer på att försöka slå mig fram i arrangörsbraschen, och där passar mina kunskaper i ekonomi väldigt bra.   

• i och att det
    Blåklocka skrev 2012-01-21 16:58:50 följande:
    Jag läser ekonomie kandidatprogrammet just nu. Nationalekonomi är kul och intressant, och om man bara pluggar lite så är det inte svårt. Men det kan vara bra att repetera gymnasiematten. Mitt mål är också att ta ut en kandidatexamen i företagsekonomi. Men för att göra det måste man även ha 30 poäng i nationalekonomi. Alternativet om du inte vill läsa nationalekonomi är väl att ta en fil kand i företagsekonomi skulle jag tro. Men nationalekonomi är inget man behöver rädd för i alla fall , med lite insats går det lätt.
    Tack för alla svar!

Vad är skillnaden på fil kand (filosofie kandidat?) i förtagsekonomi och en kandidatexamen? Vet inte riktigt vad som innebär med fil kand, är det när man sätter ihop en egen utbildning? Är det inte lika mycket "värt" som en vanligt kandidatexamen i företagsekonomi?
  • i och att det
    Blåklocka skrev 2012-01-21 16:58:50 följande:
    Hm, men vadå måste man ha nationalekonomi för att ta ut en vanlig kandidatexamen? Isåfall kvittar det ju om jag väljer civilekonomexamen eller kandidatexamen i företagsekonomi. Det hade jag helt missat.. Kan hända att de utbildningar och program jag kollat på då kanske räknas som fil kand du nämnde?
  • i och att det
    Tittij skrev 2012-01-21 19:52:51 följande:

Tack, du inger hopp. Men du kanske har lätt för ekonomi? Ett ekonomisnille som har naturligt lätt för det? :)

Låter ju inte så farligt med två kurser, var det 2 st 15 hp kurser? Jag tycker 30 hp låter rätt mycket i det.. Blä.
Svar på tråden Civilekonomer?