NomNom skrev 2012-01-28 00:29:15 följande:
Har du kollat på andra utbildningar i marknadsföring?
Varför vill du bli civilekonom? Om du bara vill hålla på med marknadsföring så kanske en annan utbildning kan vara passade. För vad menar du med marknadsföring? Menar du då hålla på med tex reklamkampanjer eller menar vill du vara en del av av att ta fram en produkt, göra undersökningar för att hitta rätt segment och vad som tilltalar dom, sätta upp hur produkten skall lanseras inkluderande distribution, marginaler, etc.
Nu sticker jag kanske ut huvudet lite för mycket för jante-lagen Sverige

men alla ekonomi utbildningar är inte likadana. Vissa är svårare än andra. Så jag skulle föreslå att du kollar noggrant på de ställen just du tänkte söka.
Min erfarenhet har varit lite annorlunda från vissa andra i tråden. Under gymnasiet läste jag upp till matte E med MVG i allt utan svårigheter ( gick ut med 20.0) och jag måste säga att matten under kandidaten har varit tidviss extremt svår särskilt i statistik kurserna. Marknadsförings inriktningen på min högskola använder sig dessutom väldigt mycket av just statistik.
På andra siden så pratade med en tjej från ett annat universitet som läste tredje året och hon visste inte ens vad stokastiska variabler var för nått, och det är på en väldigt basic nivå man lär sig om sånt. Så kolla noggrant vad skolorna du är intresserad av erbjuder och kräver. Men framför allt ha klart för dig vad du vill göra sen och verkligen kontrollera att du väljer rätt utbildning innan du hoppar på en ekonomutbildning.
Sorry för sen återkoppling till inlägget, hoppas du kanske kan svara eller läser ändå!
Jag tänker att civilekonom är en bra titel, och öppnar väldigt många dörrar :) Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill arbeta med, så tror jag en bred utbildning är en bra grund.
Jag vill egentligen inte bara hålla på med marknadsföring, och jag vet inte riktigt om det just är det jag vill hålla på med. Nu har jag mer börjat tänka på projektledning. Men det går kanske lite hand i hand.
Haha är så många inlägg så nu tror jag att jag blanda ihop ditt inlägg med ett annat också, och kanske svarat lite på ditt i inläggen innan. Är inte bra sätta sig på familjeliv så här på morgonkvisten en lördag :)
Jag är intresserad av allt du nämner, men egentligen inte framtagning av produkt utan mer framtagning av event och kampanjer mer storskaligt. Jag tänker mig egentligen inte att arbeta på en reklambyrå och att arbeta med att endast ta fram reklamkampanjer. Utan jag vill ha mer bredd och mer varation. Det du skriver med att ta fram segment och göra undersökningar tänker jag mig bland annat. Men då inte vara den som tar fram produkten, utan den som bestämmer vilka målgrupper vi vill nå och sedan sända det vidare till en reklambyrå t ex. Egentligen behöver jag inte vara "huvudet" bakom allt, ta fram all info för det inser jag är väldigt mycket ekonomi, utan jag vill mer vara den som kommer på olika saker och sen får någon annan räkna på ekonomin :) För vill ändå arbeta kreativt, men inte då på nivån att sitta och arbeta med design och med grafisk layout hela dagarna, utan mer som ett inslag.
Jättesvårt förklara hur jag tänker när jag egentligen är öppen för det mesta :) Men att arbeta med event på olika nivåer och projektledning är väl egentligen det jag är ute efter, och det är ju en stor del marknadsföring.
Hur menar du att ekonomiutbildningar är olika svåra? Menar du då samma utbidlning men att det kan skilja sig på nivån på olika universitet? T ex ekonomie kandidatexamen, att den är "lättare" på vissa med olika inritkningar? Jag har faktiskt suttit och kollat lite sånt, men i grunden så säger inte alla enstaka kurser mig nånting egentligen. Har tänkt ändå som dig att jag kommer behöva kolla det ordentlgit!
Hur har matten varit på kandidaten som gör den svår?
Tror du det är rätt val om jag väljer ekonomi? Har sån dålig koll själv, vet ungefär vad jag vill men inte vilken utbildning som krävs :)