• i och att det

Civilekonomer?

Vet inte om tråden hamna rätt nu, men jag undrar om det finns någon som tagit civelekonomexamen och hur ni tyckte det var att studera det. Är framförallt intresserad av att veta hur det var att läsa nationalekonomi. Har kollat runt på internet men tycker alla skolor har rätt korta förklaringar om programmen så skulle vara intressant med personer som har erfarenhet. Var det vädigt svårt, mycket plugg? Stor press på att få bra betyg?

Ni får gärna också skriva vilket universitet ni läst i och hur det var där. Andra som läst kandidatexamen i ekonomi får också gärna skriva och berätta vad ni har för jobb.

Såg att trainee-tjänster ska vara eftertraktade, vad menas med det?

Tack för svar!!   

• Svar på tråden Civilekonomer?
  • Vinterankan

När jag läste (fast det har gjorts om nu) så skulle man läsa 80 poäng fek (40 poäng = 1 år) där de första 40 poängen var samma för alla och de sista 40 kunde man välja inriktning. Och så skulle man läsa 20 poäng nek. Utöver detta så hade man 60 valfria poäng. Jag läste matte, statistik och systemvetenskap på dessa poäng vilket helt klart var attraktivt när jag sökte jobb.

• Gutan

Civilekonom är snäppet högre än kandidat, då du måste läst i 4 år för att få titeln. sv.m.wikipedia.org/wiki/Civilekonom

Tog min ekonomie magister i Uppsala (marknadsinriktnig). En termin nationalekonomi. De som hade svårt för matten fick hjälp med en extrakurs. Har ett grymt roligt och kreativt jobb idag där jag jobbar tillsammans med bland annat reklambyråer.

Betygen är ffa viktiga om du vill in på vissa trainee-program eller vissa konsultfirmor. Annars är mitt tips att jobba lite vid sidan av studierna för att bygga arbetslivserfarenhet (vet ju inte hur gammal du är, så du kanske redan har massor av den varan).

Om du inte redan varit och jobbat utomlands (och då helst kontor eller liknande) skulle jag dessutom råda dig att plugga en tid utanför Sverige. Jag vet att ex HM (iaf tidigare) är extremt hårda på att de vill ha den erfarenheten.

Lycka till!

• Vinterankan

När jag sökte jobb värdesatte de också tid utomlands, fast det behövde inte vaa att man pluggat. Bara visat lite "go" i att ta för sig saker. Jag jobbade tex som städare och bartender när jag bodde utomlands och de tyckte de var en merit.

• P28

Jag har en ekonomie kandidatexamen från Handelshögskolan och har snart läst klart min magisterexamen vid samma lärosäte.

På ekonomprogrammet läser man både nationalekonomi och statistik, båda har matte som kan vara tung om man inte har fallenhet för det eller pluggar mycket. Men visst går det!

Just Handelshögskolan fasar just ut den skyddade yrkestiteln som civilekonomsprogrammet ger, och erbjuder snart bara ekonomie kandidatexamen samt mastersexamen (1 & 2-årig). Men för att få kalla dig civilekonom behöver du ha läst X antal poäng inom företagsekonomi samt X antal poäng inom nationalekonomi ( se hur många poäng det är på civilekonomerna.se). Går du ekonomprogrammet kommer du upp i dessa poäng, annars får du plocka ihop det själv med kurser. Vilken skola ska du söka?

Nu till ditt specifika fall; du verkar vara mer intresserad av marknadsföring. I ekonomprogrammet, som jag gick, har jag läst en, max två marknadsföringskurser. Det är inte särskilt mycket. Om jag vore du, skulle jag plocka ihop en filosofie kandidatexamen bestående av olika kurser inom ekonomi och marknadsföring. För att få en ekonomie kandidatexamen måste du ha läst många andra kurser som inte verkar intressera dig, så som redovisning, nationalekonomi, ekonomistyrning, juridik, etc. Med en filosofie kandidatexamen kan du inrikta dig mer på det du vill läsa.

Jag har alltid haft klart för mig att jag vill ha en ekonomie kandidatexamen, vilket har gjort att jag inte har läst på vilka andra alternativ det finns att ta examen. Det finns säkert fler på FL som har gjort på ett annat sätt, eller har mer information om hur du kan göra. Det bästa vore såklart att ta kontakt med kursansvarig på det universitet du vill söka till för att höra mer. Lycka till!

• NomNom
    P28 skrev 2012-02-02 13:12:30 följande:
    Jag har en ekonomie kandidatexamen från Handelshögskolan och har snart läst klart min magisterexamen vid samma lärosäte.

På ekonomprogrammet läser man både nationalekonomi och statistik, båda har matte som kan vara tung om man inte har fallenhet för det eller pluggar mycket. Men visst går det!

Just Handelshögskolan fasar just ut den skyddade yrkestiteln som civilekonomsprogrammet ger, och erbjuder snart bara ekonomie kandidatexamen samt mastersexamen (1 & 2-årig). Men för att få kalla dig civilekonom behöver du ha läst X antal poäng inom företagsekonomi samt X antal poäng inom nationalekonomi ( se hur många poäng det är på civilekonomerna.se). Går du ekonomprogrammet kommer du upp i dessa poäng, annars får du plocka ihop det själv med kurser. Vilken skola ska du söka?

Nu till ditt specifika fall; du verkar vara mer intresserad av marknadsföring. I ekonomprogrammet, som jag gick, har jag läst en, max två marknadsföringskurser. Det är inte särskilt mycket. Om jag vore du, skulle jag plocka ihop en filosofie kandidatexamen bestående av olika kurser inom ekonomi och marknadsföring. För att få en ekonomie kandidatexamen måste du ha läst många andra kurser som inte verkar intressera dig, så som redovisning, nationalekonomi, ekonomistyrning, juridik, etc. Med en filosofie kandidatexamen kan du inrikta dig mer på det du vill läsa.

Jag har alltid haft klart för mig att jag vill ha en ekonomie kandidatexamen, vilket har gjort att jag inte har läst på vilka andra alternativ det finns att ta examen. Det finns säkert fler på FL som har gjort på ett annat sätt, eller har mer information om hur du kan göra. Det bästa vore såklart att ta kontakt med kursansvarig på det universitet du vill söka till för att höra mer. Lycka till!
    Filosofie kandidat-examen var ju bra ide! Håll bara koll på att universitetet eller högskolan du är intresserad av tillåter att du själv väljer kurserna då inte alla ställen gör det.

P28- känner mig lite dum nu, på handelshögskolan har vi ju bara BSc, Msc, PhD och MBA. Eller menar du master? Vilken inriktning läser du?
  • P28
    NomNom skrev 2012-02-02 16:00:18 följande:
    Filosofie kandidat-examen var ju bra ide! Håll bara koll på att universitetet eller högskolan du är intresserad av tillåter att du själv väljer kurserna då inte alla ställen gör det.

P28- känner mig lite dum nu, på handelshögskolan har vi ju bara BSc, Msc, PhD och MBA. Eller menar du master? Vilken inriktning läser du?
    Jag har inte helt koll på allt vi har, men vet att vi fasar ut det fyraåriga civilekonomprogrammet för att passa bättre med Bolognaprocessen... Jag läste ekonomprogrammet med analytisk inriktning och sedan kandidatinriktning (bara en termin) med management. Nu läser jag magister (ettårig master kallar de väl det) i management. Vi har inte MBA, tror jag inte iaf! Blev det tydligare nu? Glad
  • NomNom
    P28 skrev 2012-02-02 17:51:10 följande:
    Jag har inte helt koll på allt vi har, men vet att vi fasar ut det fyraåriga civilekonomprogrammet för att passa bättre med Bolognaprocessen... Jag läste ekonomprogrammet med analytisk inriktning och sedan kandidatinriktning (bara en termin) med management. Nu läser jag magister (ettårig master kallar de väl det) i management. Vi har inte MBA, tror jag inte iaf! Blev det tydligare nu? Glad
    Verkar som vi menar olika skolor när vi säger handelshögskolan, for det där med ekonom programmet med analytisk inriktning har jag aldrig hört talas om Skrattande. Har får vi inte välja ettåriga master, hade varit skönt om vi kunde göra det. Behöver ni då inte skriva den 30 ECTS master thesis?

Är bara så van med att alla kallar HHS för handelshögskolan att jag glömmer att det finns ändra ställen som också har handelshögskolan i namnet ha ha. Vilken går du på? 
  • P28
    NomNom skrev 2012-02-02 18:50:04 följande:
    Verkar som vi menar olika skolor när vi säger handelshögskolan, for det där med ekonom programmet med analytisk inriktning har jag aldrig hört talas om Skrattande. Har får vi inte välja ettåriga master, hade varit skönt om vi kunde göra det. Behöver ni då inte skriva den 30 ECTS master thesis?

Är bara så van med att alla kallar HHS för handelshögskolan att jag glömmer att det finns ändra ställen som också har handelshögskolan i namnet ha ha. Vilken går du på? 
    Aha! Sverige har två handelshögskolor; En i Sthlm och en i Gbg. Jag går på den senare. I den ettåriga mastern (som ju är en magisterexamen i Sverige) skriver man en thesis på 15 p. Man skriver även en på kandidatnivå på 15 poäng, så tillsammans blir det 30 poäng under de fyra åren..

Det verkar vara enormt olika mellan olika skolor, men att det ska skilja sig så mycket mellan de båda Handelshögskolorna är lite konstigt! Glad
  • i och att det
    Vinterankan skrev 2012-01-23 06:04:31 följande:
    Ekonomprogrammet är inte speciellt svårt. Jag jobbade heltid samtidigt som jag läste det. Läste på ett av de större universiteten. 

Innan du bestämmer dig var du ska plugga så fundera igenom vad du är ute efter. Är du ute efter en karriär och komma upp i en lön på över 30 000 inom något år och sedan ha 40-50 000 så bör du läsa på något av de större universiteten eller handels i stockholm eller göteborg. Om du mer är intresserad av att bara jobba på en ekonomiavdelning så kan du nog läsa lite var som helst.

Vad gäller inriktningen så tycker jag absolut att du ska läsa redoivsning på åtminstone en av de lite högre kurserna (vet inte hur det är nu när de gjort om, men när jag lästa så läste man en c-kurs och en d-kurs där man kunde välja olika inriktningar). Jag har inte gjort det och önskar att jag hade det. Det är helt enkelt väldigt lite sådant på ekonomprogrammet men som ekonom förväntas man kunna det även om det inte är det man ska arbeta med. Jobbar själv som it-konsult och det är helt klart själva redovisningsbiten jag har svårast med. Men de flesta av mina kolleger i samma ålder är civilingenjörer så de är inte bättre de. 

Du skrev lite om traineeprogram. Det är ett jättebra sätt att börja på, gick själv ett när jag var klar. Det som är bra med dom är att man får en ordentlig utbildning inom företaget när man börjar vilket kan kännas skönt eftersom att man faktiskt inte kan så mycket när man är klar med sin examen. Det finns traineeprogram inom lite olika inriktningar. Ofta är det hård konkurrens och gemensamt för alla är att de ofta värdesätter att man har varit engagerad i saker. T.ex. ungdomsledare i fotboll, arbetat i studentorganisationer eller vad som helst som visar att man är lite driftig. En gemensam nämnare för alla som gått traineeprogram hos oss är att alla hamnar under kategorin "pigga och glada". Hos oss har personligheten att man är framåt varit det avgörande (och rätt inriktning i studierna vilket i princip är att man ska vara ekonom med it-intresse eller civilingenjör alla har examen från stockholm, lund, uppsala, göteborg eller linköping så jag tror att de kollar på utbildningsplats också). Hos andra så är det viktigt att man har bra betyg för att man alls ska komma på intervju vilket det inte var hos oss som tur var. 

Jag har inte varit inne här på jättelänge. Men detta ämne är fortfarande aktuellt för mig. Tack för ni tar er tid och ger så utförliga svar!

---

Jag är egentligen inte intresserad av att ha någon höjdarlön, utan utbildning känns viktig för mig för att få ett bra jobb eller ett jobb överhuvudtaget :) Jag vill inte behöva kämpa för en anställning som man kanske behöver om man inte har en relevant utbildning, och eftersom jag vet att det är tufft inom t ex mediebranschen så vill jag på något sätt säkra en plats samt någolunda bra lön genom just utbildning.

Det du nämner i första stycket är jag ute efter, alltså båda sakerna du nämner. Jag är väl så att jag inte riktigt vet vad jag vill exakt, jag tänker att jag kommer välja riktning i samband med att jag studerar och i takt med att åren går. Och saker kommer bli mer klart då. Är så svårt veta redan nu när jag inte har så mycket att gå efter. Jag kan faktiskt tänka mig att arbeta lite allt möjligt och har inte någon bestämd föreställning om vad för slags företag det ska vara.

Men jag vill att arbetet ska vara kreativt på något sätt och det skulle vara kul med något slags ledaransvar (är därför intresserad mycket för projektledning). Leda olika projekt, eller vara med att göra.. Det är väl egentligen det jag är ute efter. Inte projekt nere på reklambyrå-nivå att man sitter och gör reklamkampanjer framför datorn bara. Utan jag tänker mer stora proejkt och event, inte bara inom mediebranscher, utan mässor och liknande. och vara huvudet bakom projekten, göra undersökningar, få igång och binda ihop saker. Det är viktigt för mig med ett varierat jobb, och gör gärna lite allt möjligt (därför jag tänker ekonomi är bra grund). Vill egentligen inte syssla med ekonomi alls, eller det jag tänker är ekonomi typ sitta med siffror och räkna. Men ekonomi ger som sagt en bred grund att stå på och det öppnar många olika dörrar även utanför ekonomiområdet, eller inom områden som är nära sammankopplat med ekonomi som marknadsföring.

Tack för tipsen om redovisning, när du säger det är användbart och nationalekonomi, så känns det mer som att det GER något att läsa det. Jag har innan haft svårt koppla ihop vad ja ska ha för använding av det i arbetslivet när jag inte riktigt vill arbeta med det.

Har ingen direkt koll på vad traineeprogram innebär egentligen, är det ungefär som praktik?
  • i och att det
    Kjell2 skrev 2012-01-23 10:05:50 följande:
    TS:
    Vill du satsa på marknadsföring så är i alla fall A-kursen i nationalekonomi väldigt nyttig. Ska man fatta hur en marknad funkar, varuutbud, prissättning, positionering, konkurans mm, är delar av nationalekonomi grunden.

Har läst NEK A och har man jobbigt med matten kan delar vara tungt men långt ifrån omöjligt. Det som skrivits ovan om att repetera lite gymnasiematte är ett bra tips.

Lycka till!
    Oj nu svarade jag på ditt inlägg i det ovan, tror jag blanda ihop. Skrev just att när man får höra att nationalekonomi, samt redovisning, kan vara nyttigt att läsa så kan jag mer se att jag faktiskt får användning av det i mitt arbete och det ger en sammankoppling. Innan har jag känt att jag inte riktigt vet vad jag ska få för använding av det och det har känts onödigt att läsa det på ett sätt.

Är det mycket att sitta och räkna och lösa problem? Nationalekonomin? Jag har jättesvårt att förstå vad det innebär, hela ekonomibegreppet trots att jag läst runt på internet samt hört från folk. Jag kanske måste testa det helt enkelt!

Tack, och tack för tipsen!
  • i och att det
    NomNom skrev 2012-01-28 00:29:15 följande:
    Har du kollat på andra utbildningar i marknadsföring? 

Varför vill du bli civilekonom? Om du bara vill hålla på med marknadsföring så kanske en annan utbildning kan vara passade. För vad menar du med marknadsföring? Menar du då hålla på med tex reklamkampanjer eller menar vill du vara en del av av att ta fram en produkt, göra undersökningar för att hitta rätt segment och vad som tilltalar dom, sätta upp hur produkten skall lanseras inkluderande distribution, marginaler, etc.

Nu sticker jag kanske ut huvudet lite för mycket för jante-lagen Sverige Flört men alla ekonomi utbildningar är inte likadana. Vissa är svårare än andra. Så jag skulle föreslå att du kollar noggrant på de ställen just du tänkte söka.

Min erfarenhet har varit lite annorlunda från vissa andra i tråden. Under gymnasiet läste jag upp till matte E med MVG i allt utan svårigheter ( gick ut med 20.0) och jag måste säga att matten under kandidaten har varit tidviss extremt svår särskilt i statistik kurserna. Marknadsförings inriktningen på min högskola använder sig dessutom väldigt mycket av just statistik.

På andra siden så pratade med en tjej från ett annat universitet som läste tredje året och hon visste inte ens vad stokastiska variabler var för nått, och det är på en väldigt basic nivå man lär sig om sånt. Så kolla noggrant vad skolorna du är intresserad av erbjuder och kräver. Men framför allt ha klart för dig vad du vill göra sen och verkligen kontrollera att du väljer rätt utbildning innan du hoppar på en ekonomutbildning.
    Sorry för sen återkoppling till inlägget, hoppas du kanske kan svara eller läser ändå!

Jag tänker att civilekonom är en bra titel, och öppnar väldigt många dörrar :) Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill arbeta med, så tror jag en bred utbildning är en bra grund.

Jag vill egentligen inte bara hålla på med marknadsföring, och jag vet inte riktigt om det just är det jag vill hålla på med. Nu har jag mer börjat tänka på projektledning. Men det går kanske lite hand i hand.

Haha är så många inlägg så nu tror jag att jag blanda ihop ditt inlägg med ett annat också, och kanske svarat lite på ditt i inläggen innan. Är inte bra sätta sig på familjeliv så här på morgonkvisten en lördag :)

Jag är intresserad av allt du nämner, men egentligen inte framtagning av produkt utan mer framtagning av event och kampanjer mer storskaligt. Jag tänker mig egentligen inte att arbeta på en reklambyrå och att arbeta med att endast ta fram reklamkampanjer. Utan jag vill ha mer bredd och mer varation. Det du skriver med att ta fram segment och göra undersökningar tänker jag mig bland annat. Men då inte vara den som tar fram produkten, utan den som bestämmer vilka målgrupper vi vill nå och sedan sända det vidare till en reklambyrå t ex. Egentligen behöver jag inte vara "huvudet" bakom allt, ta fram all info för det inser jag är väldigt mycket ekonomi, utan jag vill mer vara den som kommer på olika saker och sen får någon annan räkna på ekonomin :) För vill ändå arbeta kreativt, men inte då på nivån att sitta och arbeta med design och med grafisk layout hela dagarna, utan mer som ett inslag.

Jättesvårt förklara hur jag tänker när jag egentligen är öppen för det mesta :) Men att arbeta med event på olika nivåer och projektledning är väl egentligen det jag är ute efter, och det är ju en stor del marknadsföring.

Hur menar du att ekonomiutbildningar är olika svåra? Menar du då samma utbidlning men att det kan skilja sig på nivån på olika universitet? T ex ekonomie kandidatexamen, att den är "lättare" på vissa med olika inritkningar? Jag har faktiskt suttit och kollat lite sånt, men i grunden så säger inte alla enstaka kurser mig nånting egentligen. Har tänkt ändå som dig att jag kommer behöva kolla det ordentlgit!

Hur har matten varit på kandidaten som gör den svår?

Tror du det är rätt val om jag väljer ekonomi? Har sån dålig koll själv, vet ungefär vad jag vill men inte vilken utbildning som krävs :)
  • i och att det

Haha bra intryck jag ger när jag blandar ihop inlägg med varandra. Inte en sån person man vill ge ansvar kanske och leda olika projekt.. :)

• i och att det
    Gutan skrev 2012-02-02 06:42:58 följande:
    Civilekonom är snäppet högre än kandidat, då du måste läst i 4 år för att få titeln. sv.m.wikipedia.org/wiki/Civilekonom

Tog min ekonomie magister i Uppsala (marknadsinriktnig). En termin nationalekonomi. De som hade svårt för matten fick hjälp med en extrakurs. Har ett grymt roligt och kreativt jobb idag där jag jobbar tillsammans med bland annat reklambyråer.

Betygen är ffa viktiga om du vill in på vissa trainee-program eller vissa konsultfirmor. Annars är mitt tips att jobba lite vid sidan av studierna för att bygga arbetslivserfarenhet (vet ju inte hur gammal du är, så du kanske redan har massor av den varan).

Om du inte redan varit och jobbat utomlands (och då helst kontor eller liknande) skulle jag dessutom råda dig att plugga en tid utanför Sverige. Jag vet att ex HM (iaf tidigare) är extremt hårda på att de vill ha den erfarenheten.

Lycka till!
    Ungefär det jag tänkt mig, ett roligt och kretaivt jobb där man arbetar med reklambyråer. Sen kan ju vad som är "roligt" variera från person till person. Men det låter som jag ändå är på rätt spår när det gäller utbildning, kul!

Jo jag har massa olika arbetslivserfarenhet men vet inte om det har någon relevans för framtida jobb då det är olika branscher.

Jag har redan arbetat utomlands men inte på kontor. Men skulle kunna absolut tänka mig att arbeta, eller till en början studera utomlands någon kurs och sen evetuellt arbeta utomlands i framtiden.

Tack!
  • i och att det
    P28 skrev 2012-02-02 13:12:30 följande:

Har inte tänkt mig någon speciell skola. Kan tänka mig lite vad som helst men helst södra Sverige och inte en allt för lågt rankad och flummig skola. Men skulle vara kul plugga i en annan stad och jag går väl efter de städer jag tycker verkar roligast och som inte är för små.

Va kul att du skriver just fil kandidat i ekonomi och marknadsföring. Är just företagsekonomi jag tänkt då. Men jag vill samtidigt inte ha en för "svag" utbildning som inte ger jobb, och jag är osäker på om fil kandidat räcker. Såklart kommer jag läsa vidare då till en master eller liknande. Men fortfarande vill jag ha en utbildning som ändå ger en bra grund och öppnar många dörrar eftersom jag ändå är ganska osäker på vad jag vill.

Tack för ditt svar med tips råd och erfarenhet!
  • i och att det
    NomNom skrev 2012-02-02 16:00:18 följande:
    Tack för rådet, ska kolla upp det!
Svar på tråden Civilekonomer?