• i och att det

Civilekonomer?

Vet inte om tråden hamna rätt nu, men jag undrar om det finns någon som tagit civelekonomexamen och hur ni tyckte det var att studera det. Är framförallt intresserad av att veta hur det var att läsa nationalekonomi. Har kollat runt på internet men tycker alla skolor har rätt korta förklaringar om programmen så skulle vara intressant med personer som har erfarenhet. Var det vädigt svårt, mycket plugg? Stor press på att få bra betyg?

Ni får gärna också skriva vilket universitet ni läst i och hur det var där. Andra som läst kandidatexamen i ekonomi får också gärna skriva och berätta vad ni har för jobb.

Såg att trainee-tjänster ska vara eftertraktade, vad menas med det?

Tack för svar!!   

• Svar på tråden Civilekonomer?
  • i och att det
    Tittij skrev 2012-01-22 22:11:54 följande:
    Jaha då är det ett nytt begrepp. Egentligen finns det ju inget som heter civilekonom (då mostsatsen skulle vara militär ekonom..). Det är bara ett begrepp man använd i många år för alla som tagit en ekonomexamen av nåt slag. Så när jag pluggade fanns ingen utbildning som hette Civilekonom, bara ek kand eller ek mag. 

Alltid lär man sig nåt nytt! Och jag tänker fortsätta kalla mig civilekonom trots att jag då tydligen inte gått "rätt" utbildning
    Vad jag förstår det som kan alla som minst har en kandidatexamen kalla sig civilekonomer (?). Men det är bara civilekonomprogrammet som har rätt utfärda en examen. Utomlands t ex så finns inte begreppet civilekonomexamen som vi använder utan de kör med master och liknande.
  • i och att det
    Anova skrev 2012-01-22 22:34:41 följande:
    Nationalekonomi är grymt kul då man läser mer än de 30 poäng som ingår i alla ekonomiprogram. Grundläggande "NEK" är lite enkla uträkningar och ökad förståelse för t.ex. den politik som påverkar statens finanser. Jag läste upp till C-nivå (alltså 90 p), och det jag gillade bäst var att bygga matematiska modeller och använda sig av statistik (läste också mycket mer statistik än vad man läser på ett ekonom-program). Gillar man matte är NEK jättekul, den matten som förekommer i NEK är på högskolenivå (t.ex. linjär algebra), men den är inte svår.
    Öva på gymansiets b-kurs (räta linjens ekvation) så går grundläggande NEK som en dans.  

Jag har också läst företagsekonomi upp till D-nivå, med redovisning och finansiering på grundnivå och finans på avancerad nivå. Jag gillade mest finans eftersom den hade en hel del svårare matte än redovisningsdelen. Jag läste kurser i finans både inom NEK och FEK (företagsekonomi), lite olika perspektiv, men ganska lika. 

Jag upplever att redovisning ger bäst chans till arbete. Av de jag pluggade med (främst redovisning)  så fick nästan alla (som ville jobba) jobb efter avslutade studier, många hade jobb innan de gick ut. Nationalekonomer som bara läst till kandidatnivå har väldigt svårt att få jobb, även för mig som hade en massa statisik i bakfickan. Jag upplever också att de som läste marknadsföring har haft svårare att få arbete. Jag läste mina år i Umeå. 

Nu några år efter så har jag svårt att se mig som som någon redovisningsekonom eller i finansbraschen. Däremot har jag väl planer på att försöka slå mig fram i arrangörsbraschen, och där passar mina kunskaper i ekonomi väldigt bra.   

Tack för långt svar :) Jag skulle inte alls kunna tänka mig att läsa med inriktningen redovisning. Helst vill jag inte syssla med så mycket matte alls, och det kanske låter konstigt för någon som frågar om ekonomiprogrammet. Just det där matematiska modeller och liknande tror jag inte alls är min grej och sånt jag vill undvika. Men det kanske jag slipper om jag inte läser fördjupningskurs inom nationalekonomi eller finansiering? Vet ju att det mesta ingår i fretagsekonomi och även i civilekonomprogrammet. Har du en master nu? Eller vad har all din utbildning lett till för "titel"?
  • Vinterankan

Ekonomprogrammet är inte speciellt svårt. Jag jobbade heltid samtidigt som jag läste det. Läste på ett av de större universiteten. 

Innan du bestämmer dig var du ska plugga så fundera igenom vad du är ute efter. Är du ute efter en karriär och komma upp i en lön på över 30 000 inom något år och sedan ha 40-50 000 så bör du läsa på något av de större universiteten eller handels i stockholm eller göteborg. Om du mer är intresserad av att bara jobba på en ekonomiavdelning så kan du nog läsa lite var som helst.

Vad gäller inriktningen så tycker jag absolut att du ska läsa redoivsning på åtminstone en av de lite högre kurserna (vet inte hur det är nu när de gjort om, men när jag lästa så läste man en c-kurs och en d-kurs där man kunde välja olika inriktningar). Jag har inte gjort det och önskar att jag hade det. Det är helt enkelt väldigt lite sådant på ekonomprogrammet men som ekonom förväntas man kunna det även om det inte är det man ska arbeta med. Jobbar själv som it-konsult och det är helt klart själva redovisningsbiten jag har svårast med. Men de flesta av mina kolleger i samma ålder är civilingenjörer så de är inte bättre de. 

Du skrev lite om traineeprogram. Det är ett jättebra sätt att börja på, gick själv ett när jag var klar. Det som är bra med dom är att man får en ordentlig utbildning inom företaget när man börjar vilket kan kännas skönt eftersom att man faktiskt inte kan så mycket när man är klar med sin examen. Det finns traineeprogram inom lite olika inriktningar. Ofta är det hård konkurrens och gemensamt för alla är att de ofta värdesätter att man har varit engagerad i saker. T.ex. ungdomsledare i fotboll, arbetat i studentorganisationer eller vad som helst som visar att man är lite driftig. En gemensam nämnare för alla som gått traineeprogram hos oss är att alla hamnar under kategorin "pigga och glada". Hos oss har personligheten att man är framåt varit det avgörande (och rätt inriktning i studierna vilket i princip är att man ska vara ekonom med it-intresse eller civilingenjör alla har examen från stockholm, lund, uppsala, göteborg eller linköping så jag tror att de kollar på utbildningsplats också). Hos andra så är det viktigt att man har bra betyg för att man alls ska komma på intervju vilket det inte var hos oss som tur var. 

• Kjell2

TS:
    Vill du satsa på marknadsföring så är i alla fall A-kursen i nationalekonomi väldigt nyttig. Ska man fatta hur en marknad funkar, varuutbud, prissättning, positionering, konkurans mm, är delar av nationalekonomi grunden.

Har läst NEK A och har man jobbigt med matten kan delar vara tungt men långt ifrån omöjligt. Det som skrivits ovan om att repetera lite gymnasiematte är ett bra tips.

Lycka till!

• NomNom

Har du kollat på andra utbildningar i marknadsföring? 

Varför vill du bli civilekonom? Om du bara vill hålla på med marknadsföring så kanske en annan utbildning kan vara passade. För vad menar du med marknadsföring? Menar du då hålla på med tex reklamkampanjer eller menar vill du vara en del av av att ta fram en produkt, göra undersökningar för att hitta rätt segment och vad som tilltalar dom, sätta upp hur produkten skall lanseras inkluderande distribution, marginaler, etc.

Nu sticker jag kanske ut huvudet lite för mycket för jante-lagen Sverige Flört men alla ekonomi utbildningar är inte likadana. Vissa är svårare än andra. Så jag skulle föreslå att du kollar noggrant på de ställen just du tänkte söka.

Min erfarenhet har varit lite annorlunda från vissa andra i tråden. Under gymnasiet läste jag upp till matte E med MVG i allt utan svårigheter ( gick ut med 20.0) och jag måste säga att matten under kandidaten har varit tidviss extremt svår särskilt i statistik kurserna. Marknadsförings inriktningen på min högskola använder sig dessutom väldigt mycket av just statistik.

På andra siden så pratade med en tjej från ett annat universitet som läste tredje året och hon visste inte ens vad stokastiska variabler var för nått, och det är på en väldigt basic nivå man lär sig om sånt. Så kolla noggrant vad skolorna du är intresserad av erbjuder och kräver. Men framför allt ha klart för dig vad du vill göra sen och verkligen kontrollera att du väljer rätt utbildning innan du hoppar på en ekonomutbildning.

• valkyrian

Jag läser Civilekonomprogrammet på SU nu, dock inriktning redovisning. Dock har SU valt att ta bort programmet, så nu är det kandidat och master som gället  

Vet inte hur det ser ut på andra skolor faktiskt.  

Bebisen är här
  • valkyrian

Ja just det, nationalekonomi läser man ju bara 30 poäng på civ,ek programmet. Väldigt översiktligt, inte alls speciellt svårt. 

Bebisen är här
  • NomNom
    valkyrian skrev 2012-02-01 10:27:16 följande:
    Jag läser Civilekonomprogrammet på SU nu, dock inriktning redovisning. Dock har SU valt att ta bort programmet, så nu är det kandidat och master som gället  

Vet inte hur det ser ut på andra skolor faktiskt.  
    Läser också inriktat mot redovisning och financial management Skrattande. Är på min master nu. 

Ursäkta om jag hamnar lite utanför ämnet men får man fråga vad ni läser för kurser? alltid kul att jämföra. 

Nu ska jag gå och lägga mig, kikade in medan jag åt en macka innan läggning ha ha, känner mig redan skyldig. Men jag ska vara glad. Kommer faktiskt få sova 8 timmar inatt för första gången den här veckan.
  • MatsAtari

Är de första tre åren identiska med ekonomi-programmet?
    Vad är det för skillnad mellan civilekonom och ekonomiprogrammet?

Svar på tråden Civilekonomer?