Anova skrev 2012-01-22 22:34:41 följande:
Nationalekonomi är grymt kul då man läser mer än de 30 poäng som ingår i alla ekonomiprogram. Grundläggande "NEK" är lite enkla uträkningar och ökad förståelse för t.ex. den politik som påverkar statens finanser. Jag läste upp till C-nivå (alltså 90 p), och det jag gillade bäst var att bygga matematiska modeller och använda sig av statistik (läste också mycket mer statistik än vad man läser på ett ekonom-program). Gillar man matte är NEK jättekul, den matten som förekommer i NEK är på högskolenivå (t.ex. linjär algebra), men den är inte svår.
Öva på gymansiets b-kurs (räta linjens ekvation) så går grundläggande NEK som en dans.
Jag har också läst företagsekonomi upp till D-nivå, med redovisning och finansiering på grundnivå och finans på avancerad nivå. Jag gillade mest finans eftersom den hade en hel del svårare matte än redovisningsdelen. Jag läste kurser i finans både inom NEK och FEK (företagsekonomi), lite olika perspektiv, men ganska lika.
Jag upplever att redovisning ger bäst chans till arbete. Av de jag pluggade med (främst redovisning) så fick nästan alla (som ville jobba) jobb efter avslutade studier, många hade jobb innan de gick ut. Nationalekonomer som bara läst till kandidatnivå har väldigt svårt att få jobb, även för mig som hade en massa statisik i bakfickan. Jag upplever också att de som läste marknadsföring har haft svårare att få arbete. Jag läste mina år i Umeå.
Nu några år efter så har jag svårt att se mig som som någon redovisningsekonom eller i finansbraschen. Däremot har jag väl planer på att försöka slå mig fram i arrangörsbraschen, och där passar mina kunskaper i ekonomi väldigt bra.
Tack för långt svar :) Jag skulle inte alls kunna tänka mig att läsa med inriktningen redovisning. Helst vill jag inte syssla med så mycket matte alls, och det kanske låter konstigt för någon som frågar om ekonomiprogrammet. Just det där matematiska modeller och liknande tror jag inte alls är min grej och sånt jag vill undvika. Men det kanske jag slipper om jag inte läser fördjupningskurs inom nationalekonomi eller finansiering? Vet ju att det mesta ingår i fretagsekonomi och även i civilekonomprogrammet. Har du en master nu? Eller vad har all din utbildning lett till för "titel"?