• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym skrev 2012-01-22 02:35:29 följande:
    Hua. Död  Hur tror ni verkligheten ser ut för det man faktiskt har skrivit anonymt i KR? Kan det också dyka upp under ens namn eller mail? Skulle det hjälpa att rensa ut favoritlistan eller avregga sig eller är det ingen mening med något av alternativen?

Jag har försökt rensa mina trådar, alltså få trådarna helt raderade men familjeliv har inte tagit bort någon. Att avregga sig hjälper inte heller så länge problemen på google och familjeliv kvarstår, och det gör de ju ännu.

Osäker på det med anonyma, lär ju gå att få ut den infon också egentligen men krävs väl mer jobb. Om familjeliv blir hackat och folk går in och ändrar på sidan skulle det nog mycket väl kunna ta bort anonymiteten och liknande. De säger ju själva det inte är någon fara och inte går, men min tillit till familjeliv ligger väl närmast noll nu. De verkar mest snacka skit och lägga energi på att förvilla folk. Sen såklart se till att ha kvar sina användare så de kan dra in pengar. De tänker på sina jobb, inte på vår integritet eller privatliv.  

Jaja, man har ju fått sig en rejäl tankeställare till i framtiden.  
  • Anonym

Hur var det nu? Är det någon ide att ändra nicket dolt så att det gamla blir svart?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 02:00:24 följande:
    Det folk inte verkar fatta är att redan nu är mailadresser släppta plus lösenord, de som inte bytt lösenord kan alltså ha deras konton kapade där de har uppgifter som adress och namn, telefonnummer.
    Nej, lösenord är inte släppta. Hashade (och saltade?) lösenord är släppta (förutom ett fåtal som utav någon anledning verkade vara okrypterade, men de ska ha bytts automatiskt enligt kodarn). Det är inte det samma som ett brukbart lösenord.
    Anonym skrev 2012-01-22 02:07:26 följande:
    Och det spelar ingen roll om din signatur ändras i tråden, trycker man på "cachad" på google kan man se precis allt som var innan med din riktiga signatur. Det är detta som suger!
    Detta har enligt kodarn försökt att åtgärdas genom att ha bett Google öka crawl rate för FL.
  • Anonym

Har krav ställts på FL? De borde släcka ner alla gamla trådar nu tycker man! Det åtgärdar inte problemet med Google men gör det åtminstone betydligt svårare för folk att söka efter vad medlemmar har skrivit.

Jag tror inte att någon medlem skulle opponera sig mot detta i dagsläget och jag tror inte att särskilt många kommer vara kvar här om de inte är beredda att visa att de tar säkerheten på allvar.

• Anonym

Det farligaste som kan läcka måste ju vara anonyma inlägg i KR och det tycker jag är mest intressant om det verkligen kan garanteras till en miljon procent att ingen kommer att avslöjas där vad som än händer och hur många gånger FL än blir hackat och på vilket sätt dom än blir hackade på. Kan FL skydda oss mot det???

• Anonym

För egen del är jag inte så orolig, då jag inte skrivit så många inlägg på FL (jag har nu självklart ändrat både lösen och signatur samt avreggat mig, kommer inte att delta på FL i framtiden - skapade denna signatur för att kunna skriva några avslutande inlägg), men jag anser att FL har mycket kvar att göra för att ställa tillrätta och inte bara släta över.

Många är väldigt oroade att det ska komma ut en lista med mailadresser kopplade till signaturer. Borde inte det enda värdiga att göra vara att stänga ner stora delar av FLs trådarkiv? Risken för många är ju att inlägg ska kunna kopplas till en mailadress bekanta kan tänkas känna igen, vilket torde kunna innebära oerhört svåra konsekvenser för en del - vad är fördelen med att ha kvar trådarna alls, i jämförelse?

Vad kan vara viktigare för FL än att återupprätta förtroendet hos dem som nu riskerar att drabbas på detta sätt?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 04:12:33 följande:
    Har krav ställts på FL? De borde släcka ner alla gamla trådar nu tycker man! Det åtgärdar inte problemet med Google men gör det åtminstone betydligt svårare för folk att söka efter vad medlemmar har skrivit.

Jag tror inte att någon medlem skulle opponera sig mot detta i dagsläget och jag tror inte att särskilt många kommer vara kvar här om de inte är beredda att visa att de tar säkerheten på allvar.
    Håller med till 100%
  • Anonym
    krogen skrev 2012-01-22 06:16:55 följande:
    Nu har jag sokt pa min egen email i kombination med varierande sokord. Enda jag far upp ar en gammal annons nar jag salde min hast...

Sa nagonting maste ju anda vara ratt nagonstans, eller far ni era inlagg?
    Att du inte ser något på Google än beror på att den lista där mail kopplas till signatur inte kommit ut än.....

FL, stäng ner trådarkivet, börja på ny kula!!! 
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 07:45:16 följande:
    Jag håller med dig. Jag och flera med mig mår oerhört dåligt. Hela helgen förstörd för att man i godan ro för flera år sedan gjorde precis det som FL uppmanade med ett mail innehållande för- och efternamn(ja jag vet nu att det var totalt jävla skitidiotiskt men det hjälper inte nu). Kommer det här ut med kopplingen användarnamn och mail är det total katastrof för många. Att säga "vi kontaktar polisen på måndag" och sen låter allt fortgå som vanligt med massa luckor känns så slappt. Stäng ner ALLT tills google totalt töms och det finns en lösning. Spara en strimma av forumet öppet där vi kan fortsätta diskutera vad som kommer fram om detta och där FL kan fortsätta informera. Eller nåt. Men släta inte över - ta ansvar och människors rädslor på allvar.
    Hallå, finns det nån ansvarig på FL i närheten???
  • Anonym
    Anonym (Ventrue) skrev 2012-01-22 08:09:35 följande:
    Mitt namn finns i min mail och är helt unikt men jag oroar mig inte nämnvärt ändå (utom kanske för spam)...

1. ...för det är det hackarna vill att vi ska göra.

2. Jag har inte skrivit under mitt nick om det var nåt känsligt, då är man anonym. Jag tror de flesta överskattar hur intressant just deras liv är att gräva i.

3. Hackaren har skrivit på Flashback (om det nu är rätt person förstås) att han fick ner drygt hälften av kontona på FL innan attacken blev upptäckt, så det är 50/50 att jag inte ens är berörd.

4. Hackaren måste dekryptera lösenorden för att kunna ha infon till något, vilket tar tid. Har man bytt lösen i mellantiden är det inget problem vad gäller själva kontot.

5. Hackaren uppgav även i samma inlägg att han tänker knäcka en miljon konton från olika ställen innan han dumpar allt på webben och säger sig nu vara på 400 000.

Alltså: Jag behåller mitt gamla nick och skriver en massa nya tramsinlägg som vanligt, och jag googlar alltid mitt FL-nick+ "familjeliv" med jämna mellanrum för att se vad som dyker upp i vilket fall.

Oftast är inte ett nick unikt och googlingen blandas ändå upp med en massa annat,det är knappast så att mina tusentals inlägg kommer upp först, snyggt indexerade efter ämne.
    Det folk oroar sig för är inte det du skriver om i första hand utan att det ska komma en lista med direktkoppling mellan mailadress (som kanske bekanta känner till, även om man inte skrivit ut hela sitt namn) och signatur här på FL. 

Därför borde FL stänga ner trådarkivet, för att försvåra för sökning på en viss signatur.  
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt