• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym skrev 2012-01-22 10:04:16 följande:
    Helt rätt!

Lidandet vet jag inte om FL bryr sig så mycket om, men kundunderlaget....så FL, ta ert ansvar och hjälp till att minimera skadorna, släck ner arkivet NU.
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
  • Anonym
    kodarn skrev 2012-01-22 09:32:38 följande:
    Hej,

Lite grundläggande saker bara:

Det som har läckt ut från databasen är signatur, e-postadress och ett hashat lösenord. Vid den här typen av attack får man inte tillgång till allt i databasen bara sådär, utan man får gissa sig fram till vad delar av databasen heter, och hämta ut (i det här fallet) en rad i taget.

Om ni har skrivit känsliga inlägg anonymt så bör ni alltså inte oroa er mer än tidigare. Om ni har skrivit känsliga inlägg i privata grupptrådar, så bör ni heller inte oroa er.

Inlägg som har skrivits öppet under er signatur kan däremot bli möjliga att koppla till den e-postadress ni registrerat er med. Därför rekommenderar vi ett signaturbyte. Vi är medvetna om att detta inte är 100% säkert, det är fortfarande sökbart på Google en viss tid, etc. Men samma osäkerhet finns om vi skulle radera alla en medlems inlägg.

// Jens
    I nuläget behöver vi inte oroa oss över vad vi skrivit anonymt, men jag vill ha svar på detta: Vid framtida hackningar, är det MÖJLIGT att min anonymitet röjs vid anonyma inlägg som man tidigare skrivit? Vi har frågat flera gånger i denna tråd och i er, men får inget svar! Kan ni garantera oss att våra anonyma trådar ALDRIG NÅGONSIN kan länkas till vår mail-adress eller nick???
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 10:16:45 följande:
    Det vore nog bra om ingen signatur någonsin kan användas två gånger.
    Vissa avregistrerade signaturer går inte att ta igen (även om ingen annnan har tagit dom), medan andra gör. Jag försökte ta tillbaka en signatur för ett konto jag avreggat. Jag misslyckades. Men min vän kunde få sitt gamla nick tillbaka. Så inte ens där fungerar det som det ska.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 09:43:55 följande:
    Jag är inte drabbad själv men har lätt att sätta mig in i hur det känns för dig. Det borde FLs ansvariga också ha.

VAD ÄR PROBLEMET MED ATT SLÄCKA NER ARKIVET?
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 10:21:08 följande:
    Är det NÅT som fungerar som det ska. Varför har man inte fattat det här tidigare.
    Nej det är just det som är grejen. Jag har blivit paranoid och raderat mig själv från alla forum jag är medlem på. På vissa andra forum finns möjligheten att editera sina egna inlägg i efterhand, dvs man kan radera allt man skrivit själv. Man behöver inte kontakta någon moderator. Så borde vi ha det här också. Jag äger mina ord, inte FL!

Varför kan inte FL kolla upp vad medlemmarna faktiskt vill ha? Varför kan inte vi få vara med och rösta fram hur vi vill att vårt forum ska vara ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
  • Anonym

Nu har jag bytt lösen och sig signatur. VARFÖR kan jag inte byta bild?!

• Anonym
    kodarn skrev 2012-01-22 10:48:34 följande:
    Hej, Signaturer i citat har dolts tills vi hittar en bättre lösning för det, eftersom signaturbyte inte påverkade citerade inlägg. Om era gamla signaturer förekommer i inläggstexten och inte i citat ska ni kunna anmäla dessa och få de borttagna. Om ni hittar citat som fortfarande innehåller gamla signaturen, maila sakerhet@familjeliv.se med en länk till tråden. // Jens

Den första tråden jag gick in för att kolla fanns min gamla signatur i både ett citat och i inläggstexten. Har ni försökt ta bort alla eller har ni bara tagit här och där? Kan jag maila den länken till er så kan ni svara på om det borde vara borta eller inte?
  • Anonym

kan nån en gång för alla svara på vad det gör för skillnad om jag byter användarnamn om de redan hackat det?

• Anonym
    Varför kan jag inte byta presentationsbild?!
    Det går bra att ta bort den jag har, men någon ny får jag inte in! Får bara upp att sidan inte är tillgänglig då! 
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt