Inlägg från: Anonym (inte med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte med)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:41:42 följande:
    Men det vet man inte som ovan forumanvändare. Man vill inte göra något olagligt utan fyller lydigt i då man läser att dessa uppgifter är skyddade.
    De är skyddade. Bankerna är också skyddade, lik förbannat blir de rånade emellanåt.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:48:05 följande:
    VI har olika åsikter gällande detta. Många är okunniga gällande säkerhet på olika sighter. Och nej det är inte FLs fel. Men tydligen är vi många som inte förstått riskerna.

Att påstå att man måste gå till psykolog för att man har saker man vill prata med likasinnade om är väl inte ett helt adekvat påstående. Och det finns ju inget som säger att folk inte gör det också.

Jättebra för dig att du har sån koll på internet, att du inte drabbats och inte behöver oroa dig som många av oss andra. Hoppas att när du vet mindre än någon annan om något annat i livet att du får hjälp och stöttning i stället för "men visste du inte det, skyll dig själv".
    Jag har råkat ut för mycket tok i mitt liv, pg a min egen oaktsamhet. Inte har jag lastat någon annan än mig själv för det. Jag har också fått  uppgifter spridda för att jag inte varit så noga med lösen os v, inte särskilt skoj...men ingen jag lastar den siten för. De spår jag lämnar på nätet, det är liksom mitt ansvar.

Ni har ju fått hjälp, man har talat om för er hur ni ska göra. Ska man behöva dadda med folk bara för att sånt här händer? Det är faktum att man inte kan lasta siten för vad man själv kan ha spritt för något på nätet. Det är det gnällandet jag blir less på. Man har ett eget ansvar, och kan inte bara lägga över och mena att andra ska stå till svars för det.

Hade FL lagrat lösen i klartext, eller med en stor text bjudit in folk att ta en kik i databasen...då hade jag varit av annan åsikt. Men nu har de blivit hackade, som så många siter förr. Och om man använder internet, så läser man ofta någon typ av nättidning. För bara några få månader sen, så var det stora rubriker om en liknande händelser. I kölvattnet dök det upp massvis med tips hur man skyddar sig. Ändå...så reagerar folk på samma sätt fortfarande. Lär man sig inte något?
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-22 21:04:33 följande:
    Min mailadress hör till dem som har kommit ut. Det är enbart mitt problem och mitt eget fel eftersom jag använt den här.

Jag modererar själv ett litet forum med användare. Om detsamma hände där skulle vi direkt ta bort alla känsliga trådar från nätet tills vi visste att situationen var löst. Det är här jag tycker att FL brister.
    Fast, det finns inga adresser eller lösen som är kopplade till några användarnamn. Lösenorden har såvitt jag vet, inte ens blivit knäckta.

Jag gissar att det här forumet är långt större än det du själv driver, vilket gör att det förmodlingen är betydligt färre viljor att tillgodose. Hade man dessutom varit intresserad av de känsliga trådarna, eller vem som skrivit vad...så hade man inte släppt något om att man hackat FL och sen lagt upp hashsträngar och mailadresser. Det är inte vad vi sitter och skriver här som är intressant, det är din eventuella privatmail te x.

Och nej, det gick inte att knäcka lösenorden genom att använda random site på nätet, som räknar ut vad det står i strängarna. Så din polare pär som sitter bredvid dig på bussen, kan förmodligen inte kolla vad du skrivit känsliga rummet. Och hade han kunnat det, så hade han förmodligen försökt hacka sig in där för länge sen...och kanske lyckats.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-22 21:17:29 följande:
    Vad vill dom med mailen då? Komma åt innehållet i den? eller vill dom skicka spam?
    Well, det finns folk som har information i sin mail som leder till vilka de är irl. Det kan finnas uppgifter till konton för te x att handla på nätet och andra uppgifter som man kanske inte vill ha i andras händer. De kan ju också roa sig med att beställa nya lösenord till diverse konton du kan ha skapat.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-22 22:09:56 följande:
     Frågar igen samma frågor som ovan...
    Har du inte samma lösen här som till mailen, eller har skrivit ditt lösen i någon anteckning här....så kommer de inte åt din mail.
  • Anonym (inte med)
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-22 22:52:22 följande:
    jag är måttligt ARG kan jag säga, för fl inte informerade mig tidigare,
    dom har tagit min hotmail, där har dom tillgång till ALLT privat,
    min löne spesifikation kommer dit, där är allt som jag haft dom senaste 7 åren.
    och hotmail har ju fär fan ingenstans jag kan vända mig för att få hjälp iheller,
    så här sitter jag och kan inte göra ett jävla skit!!!

Funderar starkt på att polisanmäla både FL och hotmail.
    anser att det är dåligt av fl att inte se till att sånt INTE händer eller
    att INTE informera i tid. och hotmail som inte ens har en jävla support att ringa!!
    Mig veterligen så har de ju inte knäckt några lösenord. Det är ju inte bara en site som hackats den senaste tiden. Skulle kunna tänka mig att gamla listor från exempelvis gratisbio (vilken är urgammal men som poppade upp igen för några månader sen) är intressanta igen.

Sen blir jag lite fundersam. På de flesta ställen där man reggar sig, så brukar man få en del anvisningar och tips om hur man ska göra med lösenord. Det har basunerats ut både här och där, att man aldrig ska använda samma lösenord på fler siter. Är det ingen som använder internet, som är intresserade av att lära sig hur man minimerar risken att bli utsatt för sånt här? I synnerhet när det pratas var och varannan dag om siter som blivit eller hotas att bli hackade?

Du kan inte polisanmäla FL för att sådant här händer. Inte ens en bank har 100% skydd mot att bli utsatta för te x rån. En polisanmälan hade kunnat vara aktuell, om de lattjade runt med dina uppgifter och gav bort dem till random människor.

Jag fick mitt mail ganska snart efter att man upptäckt att någon varit här och lattjat runt. Tekniken är inte ofelbar, och det kan brista både här och där.

Däremot så måste något göras ordentligt nu, det har varit vida känt länge att FL haft problem med sårbarhet mot te x sql-injections.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-23 07:47:32 följande:
    Det är klart att det kan skada. Antingen om man har påstått att man har ett bättre jobb och en bättre lön än man har - då kan det bli väldigt pinsamt om det kommer ut att man tjänar 15 000. Eller tvärtom: om man tillskansar sig förmåner, eller undviker att betala fullt till insamlingar i släkten/vänkretsen/skolan etc, med ursäkten att man är en fattig ensam mamma. Och så tjänar man 50 000! Eller så kan arbetskamraterna bli arga och börja trakassera en, om dom får se att man tjänar mer än dom. Det kan hända vad som helst!
    Well, ett ypperligt tillfälle att lära sig att inte ljuga för sina nära exempelvis^^
  • Anonym (inte med)
    Arcitect skrev 2012-01-23 09:12:07 följande:
    Men om vi ponerar det omvändna.

Vi ponerar någon hackar dig och tar reda på vem du är och publiserar denna informationen "någonstans" och du går ut med att du "blivit hackad". VEM kommer tro att den information som publiserats om dig är korrekt när du redan från början deklarerat att någon tagit över ditt konto?

Det finns med andra ord fler sätt att behålla "lögnen" på genom att rida på hackarens oärlighet från början...

Eller hade jag otur nu när jag tänkte?       
    Nej du har inte otur när du tänker, det är ett fullt möjligt scenario ;)

Men båda våra alternativ, är ju goda argument för att inte sitta och böla för att någon kommit åt ditt bullshit på nätet :P
  • Anonym (inte med)
    Anonym (en) skrev 2012-01-23 09:17:48 följande:
    Det du har gemensamt med alla som driver företag på ett mindre framgångsrikt sätt är att man inte inser vikten av att få kunden (=den vars konsumtion av det man säljer inbringar pengar, enkelt uttryckt) att TRO att man är där primärt för att tillfredsställa kundens behov. En nöjd kund är en kund som inbringar inkomst, så enkelt är det. En företagare som skyltar med att vinstintresset är större än kundens tillfredsställelse är en dålig företagare som på sikt riskerar att inbringa en lägre vinst.

Min lista på tips ovan är goda råd till den företagara som vill bibehålla en god inkomst, alltså...

OK?
    Fast om folk ändå inte läser eller tar till sig den information som faktiskt finns, vad ska de mer göra då? Ska det komma upp en ruta varje gång du försöker skriva något, som frågar om du är riktigt...riiiiiktigt säker på om du verkligen vill posta det där?

Det...skulle nog få fler att fly siten.
  • Anonym (inte med)
    vill inte ha signatur mer skrev 2012-01-23 10:13:49 följande:
    Vi får alltså oroa oss inför framtida hackningar för resten av våra liv. När som helst kan vi exponeras! NÄR SOM HELST!
    Jaa...är det någon ny bomb som skulle ha slagit ner? ;)
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt