Inlägg från: Anonym (inte med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte med)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

heter skrev 2012-01-23 19:16:59 följande:
    Inte den här gången för hackarna ska inte ha fått med sig sån info verkar det som. Frågeställningen kom upp för att vi nu tänker ett steg längre om dom skulle få någon sån info nästa gång och då kan det vara vettigt att avregga och börja om för att slippa oroa sig i framtiden. Så tänker jag iaf.
    X skrev 2012-01-23 19:07:05 följande: (signaturer i citat är dolda tills vidare)
    Det du skriver i känsliga rummet kommer väl inte fram?

Ok, ja man ska alltid vara lite eftertänksam innan man postar känsliga saker..oavsett om det görs anonymt. Intrång kan alltid ske, nu har det varit ett som förmodligen inte är varken det första eller sista. Facebook är nog den sidan av alla jag är reggad på som har mest personlig info om mig. Men inte heller där har jag uppgifter om mailkonton os v. Att vara en aning paranoid på nätet kan vara en fördel.
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 19:25:40 följande:
    Jo om hackaren lyckas knäcka folks lösenord och alla kanske inte har hunnit ändra lösenord ännu. Folk som inte brukar vara inne på fl så mycket kanske inte ens vet om vad som har hänt men att de har skrivit känsliga inlägg.

Fast de kan ju inte vara här och radera inlägg heller då. Dessutom så förstår jag inte...varför folk tror att man skulle vara särskilt intresserad av vem som skrivit random inlägg i känsliga rummet? Har svårt att tro att den här personen är särskilt intresserad av vad ni gör på FL.
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 19:53:48 följande:
    Nej men de kan ju gå in och läsa folks inlägg bara för skojs skull, för att jävlas och för att dom kan.

Och varför skulle det bli mer intressant bara för att de vet nicket bakom, om de inte vet vem du är (känner dig). Om jag hade läst ett inlägg från dig i känsliga rummet och vetat om att det var du/din användare som skrivit det...så hade du ändå varit i princip anonym för mig. Och helt ärligt...ni tror inte att folk redan har snokat I era "privata" grejer runt om på nätet redan?
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 20:04:43 följande:
    Hackaren tycker nog inte det är så intressant att läsa om dig. Ditt ex däremot. Det handlar inte om hackaren. Det handlar om att vem som helst kan ta reda på vad du har skrivit när du trodde du var anonym. Om smeknamnen och mailadresserna kopplas ihop, alltså.

Ja och då var vi där igen, tänka innan man skriver. Tänka vad man uppger när man reggar sig os v. Är det nu så att man måste uppge fullständig adress os v när du reggar dig, så kanske man ska ha det i åtanke...vad som egentligen finns om dig här. Det är 2012 och den Senaste tiden har det pratats massor om attacker och hot om attacke Samt tips hur man skyddar sig. Ändå sitter folk med hakan i backen och menar att det borde vara tydligare info om att sådant här kanske *ridå*
  • Anonym (inte med)
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 20:32:37 följande:
    Glömde fråga detta...är det någon annan än jag som såg facebook länk bredvid vissa email adresser på den listan som kom ut för nån dag sen?

Förmodligen för att man kan logga in via Facebook Connect. Om ingen annan redan har skrivit det.
  • Anonym (inte med)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:56:40 följande:
    Har hackaren hållit på i tre dagar kanske han körde lite slow först. Vill minnas att FL var i princip död kvällen innan FL gick ut med information om att de blivit hackade. Det kan betyda att hackaren tyckte det gick för långsamt och ökade hastigheten mot slutet vilket i princip tog död på hela FL.
    FL hade tydligen gått ner ett gäng gånger under hans attack, vilket också gör att det drar ut på tiden. Sen är det som du säger, helt värdelöst att ha separata listor med uppgifter. Det tar alldeles för lång tid att gå igenom och försöka pussla ihop med nicken med resten.

Man kanske testar någon random för att se om man har tur. Men mestadels så försöker man köra ut lösenorden, och testa dem på mailadresserna som hör ihop.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (en) skrev 2012-01-23 20:54:40 följande:
    Hackaren har ju åstadkommit väldigt mycket hittills av det som jag antar ger honom de kickar han är ute efter.

- Ofantligt stor oro bland många människor som handlat i god tro här på FL
    - Oändligt långa trådar med spekulationer om vad hackaren kan tänkas ha i kikaren
    - Aggressioner, förtvivlan, anklagelser, kreativa tips, överlägsna tillmälen och skadeglada avspisningar en masse
    - Panikhandlingar
    - Signatur- och lösenbyte för merparten av FLs aktiva användare
    - Panik och sömnbrist och utsagor om detta under hela helgen

Vad är det för människa som gläds åt ovanstående, vad har han varit med om som format honom så? Har han en mamma, en pappa, en familj, har han älskats som barn, har något förundrat och hänfört sett in i hans blick när han nyss var född och önskat honom allt gott, all lycka och välgång? Vad hände längs hans livsväg?

Frågan är om det som hänt hittills är nog, eller om hackaren vill ha mer, känna makten pulsera för att orka fortsätta fly med gråten värkande i halsen från det ordlösa som skaver där längst inne, i mörkret....

Förmodligen så är han nog mest nöjd med, att ha satt eld i baken på FL. Sen är det faktiskt så, att såna här grejer kan vara BRA att de händer emellanåt. Det skapar eftertanke och mer försiktighet hos de som använder internet. Många som sysslar med såna här attacker, gör det mycket för att påvisa hur jävla sårbart det är....och att människor ska sluta vara så naiva och fläka ut sitt innersta.

När det gällde gratisbio te x, så gjordes den attacken för att snubben som äger det....gång på gång har blivit attackerad men inte gjort ett jävla skit åt problemet. Han lät det fortgå och medlemmar reggade sig med sina personuppgifter, han tjänade pengar....medans medlemmarnas uppgifter snoddes gång på gång.

I regel, så är det snorungar som sitter och lajjar med uppgifter de kommer åt den här vägen. Alternativt någon som vill begå bedrägeri, att beställa eller köpa saker med någon annans kortuppgifter os v. Men den typen, lägger knappast upp en lista med det han eller hon fått tag på.

När man lägger upp databasen, så vill man förmodligen visa FL i det här fallet...att säkerheten inte är på topp. Det största syftet är nog inte att skapa panik hos användarna, även om det självklart sitter ett gäng och gapskrattar åt det i detta nu.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 21:04:14 följande:
    Menar du att hackaren vill testa om lösenordet passar till själva mailadressen? Ifall man har samma dit som hit?
    Precis så :)
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 21:21:57 följande:
    Ja jag märker också att det är segt. Jag var också tvungen att logga ut och sen in igen men det hjälpte inte och sen stod det sidan kan inte visas.
    Det kan ju vara så, att FL jobbar och trixar ;)
  • Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:17:26 följande:
    Nej jag vet faktiskt inte hur det skett, men det väckte en undran. För de har ju lyckats får fram adress, men vet som sagt inte hur.
    Nej de fick inte reda på någon adress via något ip-nummer. De lyckades ta reda på vem den här snubben var, genom ett användarnamn han använt sig av på fler ställen. Därefter larmade man polis. Det hade inget med hans ip-nummer att göra.

Jag har en blogg, och jag ser ip-nummer på besökare och de som kommenterar. Den enda nytta jag har av det, är att jag kan spärra ip-nummer för att komma in på bloggen eller att kommentera. Skulle jag söka på något av dem, så kan jag möjligtvis få upp en ort. Men det behöver inte innebära att personen ifråga faktiskt bor just där. Själv har jag hamnat i allt från Norrland till Skåne, med samma ip-nummer ;P
  • Anonym (inte med)
    Arcitect skrev 2012-01-24 12:46:16 följande:
    Ja, bra generell information, men jag skrev uttryckligen "om ISP´n är villig att tala om för dig".

Sen har jag inom it-branchen aldrig hört talats om att ISP´n skadats nämnvärt av att informationen läkt ut vart en dhcp befinner sig fysiskt mer än att någon enskild anställd fått en brasklapp och uppmaning om regelverket.
    Jag har varit med om att en site har krävt ut min fysiska adress av min leverantör. Vilket leverantören gick med på (relativt stor site). Den infon lämnades sedan vidare till 3:e part som på så vis kunde ta reda på vart jag bodde, och hur många som var skrivna här med mig. Så visst händer det....men jag är medveten om att folk som vill veta vart jag bor tar reda på det förr eller senare ändå. Så jag anmälde siten, men inte min leverantör. Däremot klagade jag och fick lite kompensation så att säga :D
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:52:42 följande:
    Okej men vad heter dom gratisvarianterna då? För jag skulle gärna vilja använda mig av en sån nu när man vet mer om just det här men jag har inte lust att betala flera hundra för det.
    Fast om du själv inte håller på med något ljusskyggt på nätet, så har du inget större behov av att fjanta med sånt. Det är liksom ingen som är intresserad av ditt ip-nummer eller vart du sitter, inte i samband med det här iaf.
  • Anonym (inte med)
    Arcitect skrev 2012-01-24 12:58:05 följande:
    Ouch. Ja det är surt när det händer en själv alla gånger.

Det bottnar ju bara i att vinna förtroendet över den i andra änden telefonen. Enda gången jag slog i väggen var faktiskt genom en operatör från telia.

I övergång från fast till dyn skulle jag fjärra min egen miljö för att få tillgång till information, men jävlar i det..Dom VÄGRADE lämna ut min egen information. lol.. Spelade ingen roll att jag ringde med samma mobil som identifierade att jag var jag via mobilnummer. Dom fömodade väl att någon mördat mig och använder min egen mobil för att få fram ipnummer till mitt eget hem.

Telia dessutom av alla dårar..       
    Ja trevligare grejer kan man ju råka ut för. Nu var det ju ingen större skada skedd på så vis. Jag blev mer förbannad på siten som begärt ut mina uppgifter faktiskt.

Men i regel är det svårt, ruskigt svårt att få några närme uppgifter om folk. Jag skulle beställa nytt simkort till mobilen, och behålla mitt nummer. Jag vet inte hur många frågor jag var tvungen att svara på innan de gick med på att det var jag. De skulle veta vilka nummer jag brukar ringa, vilka nummer jag ringt de senaste dagarna, hur länge jag haft det här telenumret and so on...haha.
  • Anonym (inte med)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 13:07:13 följande:
    Ja, tyvärr är det ju så och naiviteten är väldigt uppenbar när man ser på trådarna efter den här händelsen. Det är som att det för många är första gången det ens kommer upp i tanken att det inte är säkert. Det är farligt, främst för individen men i förlängningen också för samhället i stort.
    Det känn som....att skippa internet helt skulle kunna vara ett alternativ för en del av skribenterna härinne.
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:44:24 följande:

Ja, det kom upp en grön ruta där man var tvungen att välja ett alternativ för att kunna fortsätta läsa på sidan. Alla alternativen innebar att antingen svara på frågor eller regga sig på någon sida, förmodligen hade det smygit i något virus samtidigt om man gått vidare. Jag skulle göra om inställningarna så den skulle blockas, men när jag uppdaterade efter ett par minuter var sidan raderad.

Nej det har inte varit något virus med den sidan. Däremot så kan antivirusprogram larma om det är något nytt som vill ha åtkomst, händer mig ganska ofta.

Grejen är att den sidan ni talar om, tjänar pengar på annonser te x. Det värsta som kan hända om ni klickar er vidare, eller fyller i något...är att ni får samtal från dryga försäljare. Tinypaste är en ruskigt stor sida, och de har koll på att inget "smyger" sig in i det som läggs upp där.
  • Anonym (inte med)

Men nu får ni väl ta och hejda er lite. FL gör faktiskt långt mer än vad många andra större forum skulle göra vid en sån här händelse. Men ändå är det ingen hejd på gnällandet.

Jag föreslår att ni avreggar er, och slutar använda internet överhuvudtaget. För att FL ska kunna ha ett totalt skydd mot såna här intrång, så lär de stänga ner och plocka bort hela siten. Det går aldrig att skydda sig helt.

FL hade kunnat ta en liten titt på hur säkerheten såg ut, skickat ett meddelande till oss användare att kanske vara lite försiktiga med vad vi skriver, och sen skita i det. De hade to m kunnat mörka attacken, för så vansinnigt stor var den inte. Men de valde att gå ut med det, och dessutom sätta sig i ett ganska rejält arbete för att städa upp.

Här sitter ni och gapar och skriker, mailbombar och gnäller över att det inte görs tillräckligt mycket eller snabbt nog.

En tanke är ju, att ni själva tar tag i det här nu eftersom ni anser att FL är inkompetenta. Alternativt att ni går ihop och startar ett forum, där ni kan garantera att sådant här aldrig händer.

En liten hint för att spara arbete för er då, skriv inga användarvillkor eller liknande. Det är uppenbarligen ingen som läser iaf ;)

• Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 13:24:24 följande:
    Nej, de gör långt mycket MINDRE än vad de har makten att göra, och vad de skulle kunna göra på några knapptryck.

Det är familjeliv som tvingar folk som vill vara medlemmar att ange sina korrekta uppgifter enligt deras medlemspolicy (om du själv läst den?), att folk då gör de för att de inte vill få en skadeståndsanmälan på sig från familjeliv är inte alls konstigt.

När man som familjeliv är en hemsida där folk skiver om känsliga saker och uttrycker sina åsikter är det viktigt att användarna är skyddade. Det är ingen liten attack, folks facebook, lösenord, användarnamn och liknande har hackarna kommit åt. Folk har fått sina paypal konton kapade, mailadresser kapade men det är såklart något som familjeliv håller tyst om men det går att hitta den infon på andra hemsidor.

Användarna är maktlösa, och kan inte "själva ta tag i det" hur gärna man vill. Det är familjeliv som har makten att se till att användarna blir skyddade. Det är viktigt att komma ihåg också att bara för DU har ett säkert konto så kärvs det inte mycket mer än att någon i samma familj under samma internetabonnemang utgett sina korrekta uppgifter för att du också ska drabbas, eftersom familjeliv samregisterar alla under samma internet abonnemang.
    TVINGAR familjeliv dig att registrera dig här? Tvingar familjeliv dig att skriva inlägg som du senare inte kna stå för?

Dessutom så skrev jag att de gör långt mer än vad andra större forum hade gjort, jag skrev inte vad de kan eller inte kan göra. Dessutom så är FL också maktlösa för den som ger sig fan på att ta sig in. Du kan nämligen inte skydda dig till 100%. Det är rena rama sanningen, gillar man det inte så bör man kanske inte använda sig av internet.

Eftersom de fortfarande verkar kämpa med att få ut några lösenord, så är det ganska märkligt att den här attacken har lett till allt det du nämner. Däremot så brukar gamla listor poppa upp igen, som bloggtoppens te x, och gratisbio.

Du har alltid ett eget ansvar när du rör dig i verkliga livet, och så även på nätet. Gillar du inte villkoren så är det ju bara att studsa vidare. F ö så hade jag varken adress eller telenummer reggat här, skumt.
  • Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 14:52:21 följande:
    Jag hittar inte denna fråga i er sammanfattning, eller är det jag som är blind?

1. Jag undrar fortfarande varför ni inte kan ändra alla avregistrerades medlemmar till en och samma signatur? Skulle ni ändra allas användarnamn till anonym, samt ta bort tidpunkt så skulle folk bli mer anonyma. Så varför gör ni inte det?

Har mailat er på sakerhet@familjeliv.se, frågat frågan i alla trådar inom detta ämne, skickat meddelane privat här på familjeliv.. Vad ska jag göra för att få ett svar?
    Tidpunkten är borttagen, de har de informerat om.

Och om man slutar spamma dem med mail os v, så kanske de hinner göra allt ni skriker er blåa om. Det är lite kontraproduktivt att hänga i hasorna på den som försöker springa ens ärenden ;)
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt