• Fanaya

    Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola

    Är det nån som jobbar inom förskola som fått beviljat graviditetspenning nu nyligen? Skriv då gärna och berätta hur det gått till för dig. Om du har många jobbiga krämpor osv. FK har ju fått kritik att just förskollärare inte fått tidigare och bättrat sig. Det är en som drog det till domstol, så det är ju lättare för oss andra nu. Men jag vet inte om man måste ha massa krämpor för att få beviljat eller om det räcker med att "bara vara gravid" med allt vad det ändå innebär. Kan ju vara svårt och jobbigt trots att man inte har massa krämpor. Det är ju ett väldigt fysiskt krävande jobb vi har i förskola. När jag skickade in papprena blev det 3 dataskrivna sidor om en dag på arbetsplatsen. Jag skrev väldigt tydligt så inget kan misstolkas eller att jag glömde bort nåt. Men så många sidor borde väl säga nåt, det är ju väldigt mkt som vi gör som är fysiskt ansträngande/orosmoment/svårt att utföra eller liknande.  
      
    Hoppas det är nån som kan svara på detta. Jag har sökt nu för några dagar sen skickade jag in och sökte hel grav.penning. Vet inte om jag istället skulle sökt halv eller nåt, det kanske är lättare att få? Nån som vet? Jag jobbar bara 80% också.

  • Svar på tråden Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola
  • vårmamma

    Ni som fått grav.penning, hur långt tid tog det. Skicakde in min i fredags och hoppas att jag ska kunna få från mars

  • AnkiC

    Man får räkna med 30 dagars handläggningstid men ibland går det ju snabbare. Jag har sökt från 11 mars. Skickade in för 2 veckor sen. Har inte hört nåt än.

  • Pajsarn

    Jag skickade in för en vecka sen och har sökt från 14 feb. Men som nån sa...man får nog ställa in sig på 30 dagars väntan även om det känns lite pirrigt! Jag är då i alla fall lite nervös, går bara och hoppas nu...

  • Fanaya

    Pajsarn - DÅ sökte du sent. Jag skickade in 16 jan och har sökt från 28 feb. Jag räknar med att jag får jobba lite längre för säg att jag får beskedet precis innan 28 feb då kanske jag inte kan sluta med så kort varsel. Det känns ju bäst att ha avslutat allt jobb och så innan man slutar. Och har du skickat in 25 jan kan du inte räkna att få besked innan 25 feb ungefär. Men 14 feb var 60 dgr innan BF eller? Jag är oxå lite nervös för detta, tror jag ska ringa de idag, har ringt de en gång och inte fått nåt besked. Skulle vilja veta lite mer och prata med den/dem som handlägger mitt ärende. 

    Om det är nån som fått beviljat/eller inte beviljat får ni gärna berätta om det här. Gärna om det är nån som prata med sin handläggare oxå hur ni fick tag på den personen.
       
    Lycka till!  

  • Pajsarn

    Jo tack det är jag fullt medveten om! Vi var på långresa i 2 mån när jag i ett sent skede fick reda på graviditeten, därför hade jag inskrivning hos bm i v 26....Jag mår toppenbra så om jag blir beviljad men senare än den 14:e gör det mig faktiskt inget! Däremot har jag inga problem att gå från en dag till nästa från jobbet, har ju som redan börjat trappa ner...

  • AnkiC

    En fråga. Vi har ju skickat in moderskapsintyget med ansökan om gp. Måste man skicka in ett till inläsningscentralen också för att registrera att man ska ha fp sen? Hur många har ni skickat in?

  • Fanaya

    Nej det ska väl räcka med ett moderskapsintyg. Jag har inte hört annat. Eller?

    Pajsarn - Ja man får väl vara glad om man ens får några dagar beviljat. Ja, det kan ju va lite kul atat säga; Nu slutar jag i morgon:) på jobbet. Jag kan förstå dig. Jag kommer nog slutga jobba om jag får beviljat. Jag har ju en liten tjej att ta hand om nu så det blir ju inte samma lugn som sist jag var gravid.  

  • AnkiC

    Tänkte att man ju skickat gp till en annan adress men det kanske inte spelar nån roll.

  • sarismaris

    Jag skickade bara in moderskapsintyget med ansökan om grav. penning och det räckte!

Svar på tråden Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola