• Lenora

Vad gör ni istället för att aga?

En ytlig bekant och jag pratade igår medan våra barn lekte tillsammans och hon frågar mig om jag har börjat aga min dotter än. Jag svarade att det inte var något som jag skulle kunna tänka mig att göra.

Hon blir då förvånad och nyfiket frågar vad jag gör istället för att aga. Jag tänkte att det här är ett perfekt tillfälle att förklara att det finns andra alternativ men hjärnan stod bara stilla, kom inte på något bra svar.

Söker tips och bra svar på frågan som inte är otrevliga. 

• Svar på tråden Vad gör ni istället för att aga?
  • PojkMamma85

Aga är ju förbjudet såvitt jag vet!! Barnmisshandel!!!!!!!!!!!

Jag pratar med mina barn när dom gör fel, i värsta fallet blir dom skickade till rummet en stund. Men skulle ALDRIG slå eller skada mina barn för att dom gör fel! 
    Mina barn är 3 resp. 7 år! 

• rockaroll

Eeh... PRATAR med barnet? FÖRKLARAR för barnet vad som gått snett och varför man inte får göra så?

• Rockan

Jag gissar att du bor utomlands?

Jag skulle be personen komma med konkreta exempel på situationer där h*n anser att aga är befogat, och sen berätta hur jag tänker att man kan göra istället. Jag tycker det blir tydligare och lättare så än att föra en generell diskussion kring uppfostringsmetoder.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Lenora
    Rockabillan skrev 2012-01-22 22:07:23 följande:
    Jag gissar att du bor utomlands?

Jag skulle be personen komma med konkreta exempel på situationer där h*n anser att aga är befogat, och sen berätta hur jag tänker att man kan göra istället. Jag tycker det blir tydligare och lättare så än att föra en generell diskussion kring uppfostringsmetoder.
    Ja, jag bor i England. I mina vanliga sociala kretsar är aga väldigt ovanligt och inte direkt accepterat så det är inget som jag råkar ut för särskilt ofta.

Bra ide att ta det ner på enskilda situationer istället.
  • Lenora

Det jag har hört sägas är att om barnet springer ut på gatan eller rör spisen så får de sig ett litet slag då de är små för att de inte förstår resonemang och det är direkt farligt.

Vi har satt upp grindar till köket och håller hand eller har barnet i barnvagn vid vägen så situationen har inte ens uppstått för oss. Vad skulle jag ha gjort annars? Rytit till en NEJ kanske. 

• Lenora
    MammaDaniela skrev 2012-01-22 22:04:57 följande:
    Aga är ju förbjudet såvitt jag vet!! Barnmisshandel!!!!!!!!!!!

Jag pratar med mina barn när dom gör fel, i värsta fallet blir dom skickade till rummet en stund. Men skulle ALDRIG slå eller skada mina barn för att dom gör fel! 
    Mina barn är 3 resp. 7 år! 
    Tyvärr är aga lagligt i England, där jag bor. Barnmisshandel är fotfarande olagligt men naturligtvis är det en grå zon emellan de två.
  • PojkMamma85

Typiskt, men bra att du har förstånd =)

Springer barnen rätt ut i gatan (vilket hänt mig) Jag skriker NEJ STANNA! Och jag lovar dom tvärstannar, iom att min röst präglas med rädsla och ilska i samma stund. Sen direkt pratar jag om varför jag skrek till så "argt" Och förklarar hur farlig trafiken faktiskt är.

Min lilla sitter ju ännu i vagnen till och från eller är hårt hållen i handen. Stora pojken är ibvrig och ser sig inte för alla ggr, där får man som förälder ha extra koll =) 

• Stjärnfall76
    MammaDaniela skrev 2012-01-23 09:53:11 följande:
    Typiskt, men bra att du har förstånd =)

Springer barnen rätt ut i gatan (vilket hänt mig) Jag skriker NEJ STANNA! Och jag lovar dom tvärstannar, iom att min röst präglas med rädsla och ilska i samma stund. Sen direkt pratar jag om varför jag skrek till så "argt" Och förklarar hur farlig trafiken faktiskt är.

Min lilla sitter ju ännu i vagnen till och från eller är hårt hållen i handen. Stora pojken är ibvrig och ser sig inte för alla ggr, där får man som förälder ha extra koll =) 
    Det har hänt att min soninte stannat en gång.... men jag tror inte aga hjälper. Konsekvensn blev att han var tvungen att hålla mig i handen hela tiden vi var ute och det länge efter det. Jag sa varför.

Nu bor vi i ett område med mycket lite trafik, annars håller man ju automatiskt i handen, men även vid lite trafik kan ju en bil komma vid fel tillfälle.
  • Krake

Om man står tillräckligt nära för att slå ungen så kan man väl hellre ta tag i honom och hindra att han springer ut på gatan?

Angående spisen, vi har ingen centralvärme utan värmer vår lägenhet med kamin. Kaminerna är förstås heta. När sonen började krypa tog vi hans hand och höll nära kaminen så att han kände värmestrålningen, och sa "HEISS!" med bestämd röst. Han har aldrig varit i närheten av att röra någon av dem sen. På samma vis har vi lärt honom att inte ta på varma kastruller, levande ljus, tekoppar etc. Funkar 100% perfekt.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Vad gör ni istället för att aga?