• Smukke

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Har två katter, som hela sitt liv varit innekatter. FUNDERAR på att släppa ut dom, vad borde jag då tänka på? 
    Kan någon säga om det är en dålig idé? Kommer tex veterinärs kostnaderna växa?  

Kom med råd, tips och åsikter!  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 14:56
    Låt oss nu alla komma överens. Vi kan ju bli sams över hur coola katter är :)
  • Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?
  • Excentriskan
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:03:46 följande:
    Mina föräldrars ena katt ramlade ner för trappan inomhus och bröt nacken. Så kom inte o säg att det inte finns farliga saker för en katt inomhus!
    Ja den jag köpte huset av hade ett inomhus klösträd. När de var borta så lyckades de riva omkull trädet (trots att det var uppskruvat i taket) (världens största och tyngsta kattras dock..) så att det tog så illa att en av katterna bröt nacken under det och dog.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Litenskit

Att katter kan bli ihjälkörda tycker jag är ett urdåligt argument till att inte låta de vara ute om möjligheten finns. Isf ska ju aldrig vi heller gå utanför dörren. Du kan ju dö i en bilolycka eller bli skjuten eller knivhuggen av en galning på stan. Men du håller väl inte dig och din familj isolerad och inlåst för det?!

• PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-01-26 11:59:48 följande:
    Eh jo det gör de faktiskt (förstår vad som kan hända).. Katter är intelligenta djur och står inte likt exempelvis en ren och dumstirrar på en mitt framför bilen.

Bevis är sådant man upplevt själv. Sen behöver man ju inte vara ett snille precis för att förstå att frihet är lycka.

Om man inte kan bo så att man låter katten få den frihet som dess natur kräver så tycker jag inte man ska skaffa katt alls. En katt är inte bara till för att hålla ens eget höga nöje. Det är en individ som bör få känna frihet precis som oss själva.

Sen precis som det finns människor (vuxna som barn) som blir påkörda/överkörda av bilar, så finns det även katter. Vissa katthatare trycker dessutom gasen i botten och siktar in sig på katter de ser ute. Tursamt nog är de inte så många.

Jag tycker att kattens frihetstid är mer värt än de evt risker den med friheten utsätter sig för. Precis som med oss människor.

" Det är farligt att leva, man kan ju faktiskt dö.."         
    Om det nu är så att katter förstår att de kan bli överkörda, varför blir då så många överkörda ändå? Tror du att de är självmordsbenägna?

Nej, bevis är inte sådant man upplevt själv. Bevis är exempelvis empiriskt genomförda vetanskapliga experiment. Vad man upplevt själv är erfarenhet. En helt annan grej, som inte behöver betyda någonting. Att "frihet" skulle vara lycka är din subjektiva åsikt, inte en sanning. Det finns i dagsläget inga lagar som säger att enbart människor som vill låta sina husdjur riskera att dö en plågsam död ska få ha katt. Om du tycker att detta skulle vara en rimlig lagändring bör du engagera dig politiskt, för att få fram en ändring.

Du tycker alltså att det är helt ok att dina katter blir lidande, överkörda eller plågade. Jag tycker inte att det är ok. Däri ligger skillnaden mellan oss.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:39:09 följande:
    Min katt levde i ca 14 år, och nej det finns "inga bevis" för att en katt "är lyckligare" som du uttrycker det. Katter kan inte prata, you know...
    Vad spelar det för roll hur länge din katt levde?

Nej, det finns alltså inga bevis för att katten mår bättre av att vara ute, vind för våg. Allt vi har som talar för att låta katten gå ut själv är ert subjektiva tyckande om att katter skulle vara lyckligare i naturen. På andra sidan av detta mynt har vi FAKTA och BEVIS som säger att en himla massa utekatter dör under plågsamma former varje år.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:44:41 följande:
    - Jag ville att den skulle få mer stimulans än det som den fick i en lägenhet.

- Se ovan

Fler frågor? Bring it on. 
    Om man inte bryr sig om att stimulera sina djur blir de så klart uttråkade. Varför ha husdjur om man inte vill lägga ner någon tid på dem? Kan man inte besöka en 4H gård istället då?
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:40:30 följande:
    Vad spelar det för roll hur länge din katt levde? Nej, det finns alltså inga bevis för att katten mår bättre av att vara ute, vind för våg. Allt vi har som talar för att låta katten gå ut själv är ert subjektiva tyckande om att katter skulle vara lyckligare i naturen. På andra sidan av detta mynt har vi FAKTA och BEVIS som säger att en himla massa utekatter dör under plågsamma former varje år.

Bevisa då att innekatter är lyckligare och mår bättre. För de kan ju onekligen både bli skadade och dö inomhus också.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:03:46 följande:
    Mina föräldrars ena katt ramlade ner för trappan inomhus och bröt nacken. Så kom inte o säg att det inte finns farliga saker för en katt inomhus!
    Klart det finns farliga saker även inomhus. Men du är välkommen att kolla upp hur många katter som ramlar ner för trappan och bryter nacken varje år med hur många som blir överkörda. Jag lovar dig att det är rätt mycket vanligare att utekatter råkar ut för olyckor än att innekatter gör det.

Sedan är ett enskilt exemepl inte relevant. Det du bör titta på är statistiken. Du löper ju till exempel inte större risk att få cancer bara för att du känner någon som fått cancer. På samma sätt kan man inte säga att din katt löper mindre risk att bli överkörd bara för att någon du känner haft en utekatt som blev 50 år gammal.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:19:13 följande:
    Att katter kan bli ihjälkörda tycker jag är ett urdåligt argument till att inte låta de vara ute om möjligheten finns. Isf ska ju aldrig vi heller gå utanför dörren. Du kan ju dö i en bilolycka eller bli skjuten eller knivhuggen av en galning på stan. Men du håller väl inte dig och din familj isolerad och inlåst för det?!
    Så vad du säger är att din katt är lika intelligent som du, eller att du är lika intelligent som din katt?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:46:33 följande:
    Bevisa då att innekatter är lyckligare och mår bättre. För de kan ju onekligen både bli skadade och dö inomhus också.
    Varför ska jag bevisa det? Det räcker med att det är farligt utomhus och att det är mindre farligt inomhus.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:48:21 följande:
    Så vad du säger är att din katt är lika intelligent som du, eller att du är lika intelligent som din katt?
    Var sa jag något om intelligens?
    Du är väl medveten om att olyckor händer människor också? Men man sitter ju inte instängd hela dagarna för det. 
Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?