• Aled

    Sonens skola är inte klok!!!

    Det verkar ju vara en skola med svag ledning, där uppenbarligen inte bara eleverna, utan också lärarna till stor del vantrivs. Det ska nog till större förändringar än att en lärare slutar för att miljön ska bli bättre. Du tar upp massor av vitt skilda problem; omklädningsrum, mobiler, prov, betyg, lärare etc.

    Vill du ha svar på en del av de frågorna måste du förstås fråga de som avsvarar för de olika områdena. Lokaler, anställning av personal etc- rektor/ skolchef/ kommun.

    Betyg, prov etc- i första hand läraren. Läs på och ställ relevanta frågor. Diskutera det centrala innehållet samt betygskriterierna och be läraren visa sin rättning. Ett hypotetiskt exempel: låt oss säga att elever ska skriva en uppsats i svenska för att läraren ska bedömma två saker, stavning och disposition. Eleven stavar som en stjärna men uppsatsen saknar bra inledning, styckeindelning och röd tråd. Görs uppsatsen med syfte att kontrollera stavning kan alltså eleven få ett bra betyg, bedöms uppsatsen enligt elevens förmåga till disposition blir samma uppsats bedömd "som sämre". Hur lärarna i ditt exempel bedömt din sons prov kan bara de svara på. Ni måste då "väga" provet mot kursplanen, annars behöver det inte säga så mycket egentligen.

    Sedan är det ju som flera påpekat terminsbetyg din son fått, då behöver det inte vara konstigt att man betygen går upp ner under tiden, det beror ju på vad man mätt, återigen. Den som bäst kan förklara hur betygen satts är ju faktiskt läraren.

    Men, jag måste säga, att jag förvånas över att av allt som hände under ditt besök tog du upp orättvisan i att sonen blev tillsagd och fråntagen mobilen med läraren? Som flera sagt, ja, lärare har rätt att ta telefonen. Mobiltelefoner kan vara ett ganska stort störningsmoment i ett klassrum. Felet var väl ändå att eleverna hade mobiler, trots att de inte fick? Du skriver visserligen att det var orättvist att hon tog bara din sons telefon, och det var det ju, men fokus bör väl ändå skiftas lite. Om din son har uppe sin telefon och blir fråntagen den varje lektion så bör han inte ta upp den, eller hur? Om du vill gå vidare med den orättvisa behandlingen och med att de andra också ska bli fråntagna sina mobiler så är det nog samtal med läraren igen eller med dennes chef som gäller.

    Ang. läraren som "inte borde jobba som lärare": vad de andra lärarna tycker om dennes anställning borde de inte ta med er föräldrar, för det första. För det andra, det är rektor som anställer personal och till denne ni föräldrar ska vända er om ni har synpunkter och klagomål.

    Jag tror inte alls att det är som du beskriver på alla skolor, men mer eller mindre problem med vissa delar av det tror jag de flesta har. Mobiler, klotter, nedslitna lokaler, trött personal, nedskräpning, mindre arbetsro etc etc är nog inte alldeles ovanligt. Skolan återspeglar samhället och har nog förändras både till det bättre och det sämre.

    Hoppas iaf att saker och ting blir bättre för sonen snart.

  • Aled

    Vill bara flika in att det i grundskolan inte finns ett betyg som heter IG. Förr fanns ett "icke- betyg" när man inte nådde målen, vilket inte är samma som nuvarande betyget F, som inte heller är ett godkänt betyg. På gymnasiet däremot, fanns ett betyg som hette IG.

  • Aled
    cloudberry79 skrev 2012-01-25 20:06:50 följande:
    Elever i åk9 går ännu efter de gamla betygen, alltså G-MVG. Om inget underlag finnes sätter man A (avsaknad av underlag för betygsättning), men då ska det finnas ett åtgärdsprogram långt innan betygsättning som visar vad skolan gjort för att eleven ska nå målen. Om eleven nekar åtgärder kan eleven välja att läsa kärnämnen från grundskolan inom gymnasieskolans IM-program (IM-Pro eller IM-Pre i normala fall).

    För övrigt vill jag uttala mig något försiktigt i hela TS frågeställning. Jag har själv varit läraren som tagit över en nia där bl.a en elev hade betyget VG i engelska från årskurs 8 med lovord om hur "duktig" och "ambitiös" hon var. Hon klarade bara en del av nationella provet och det precis på gränsen! Flera elever i klassen hade svårt att klara läsförståelsen, språket i uppsatserna var bedrövligt och hälften hade ALDRIG gjort något muntligt i engelskan, vilket gjorde att de vägrade genomföra den muntliga delen. Föräldrarna var såklart otroligt upprörda efter jag lämnade omdömen till utvecklingssamtalen (det här var innan IUP-tiden) och menade att jag inte skulle röra barnens betyg alls. Ska man kunna gå ut från grundskolan och ha godkänt betyg i engelska när man aldrig öppnat munnen och yttrat ett ord på något annat språk än svenska?
    Ja, just det, betygen är G- MVG, men något IG finns inte. Det är nog olika vad gäller "koden" för att inte nå målen. Vi sätter nämligen inget A då.

    Har också varit med om det du beskriver. En elev jag övertog i 9:an hade VG sedan föregående terminer. Jag satte G och nationella provet visade detsamma sedan, och det var ett mycket knappt G. Två andra lärare tittade också på det provet ska jag tillägga och kom fram till detsamma. Men att slutbetyget "bara" blev G föll verkligen inte i god jord.
  • Aled
    cloudberry79 skrev 2012-01-25 20:17:29 följande:
    Som lärare är man ju nu ingen elektronikmagnet, ser man en telefon tar man hand om den. Eleverna ser ofta mer än vad man själv gör, det är ju inte säkert att läraren faktiskt sett alla telefoner...
    Jag håller med där.

    Det är bedrövligt att skolan har så lite att säga till om i en del fall. Anser skolan att elevers pillande med mobiler stör och har som regel att dessa inte ska med på lektion/ vara uppe så är det bedrövligt att detta ens måste divideras om. Lite respekt för sin utbildning , skola och lärare bör man kunna kräva.
  • Aled
    Anonym (Far) skrev 2012-01-25 21:21:11 följande:
    IG betyder icke godkänd och det är just det betyg han har. Han är icke godkänd.
    På betyget står det "--" men det heter fortfarande icke-godkänd. Hur uttalar man -- ?
    Nej, han har inte betyget IG eller "icke godkänt". Då hade det stått IG på hans betygsdokument, men eftersom det inte finns så gör det inte det. Han uppnår inte målen. Men, det var inte meningen att dra igång något med det, det var bara ett förtydligande.
  • Aled
    Strangers with candy skrev 2012-01-25 21:29:08 följande:
    Ja, det är helt otroligt faktisk. Jag är gymnasielärare och om jag ska beslagta en telefon så måste eleven skriva på ett papper på att jag har tagit telefonen. Sedan måste jag gå och lämna den i receptionen omedelbart där eleven får hämta ut den i slutet av dagen. Detta är dessutom bara om telefonen uppenbart stör undervisningen. Att dividera med eleven om telefonen, få eleven att lämna ifrån sig telefonen, skriva på pappret samt att lämna telefonen i receptionen skulle förmodligen minst ta en kvart. Tar man elevernas telefoner är man en hemsk tyrann och gör man det inte så är man slapp. Det enda som man kan vara helt säker på som lärare - allt man gör är fel. 

    Det skulle underlätta enormt om föräldrar kunde ta lite ansvar och lära sina små sötnosar lite vett och etikett istället för att ständigt underminera lärarnas auktoritet inför sina små telningar. 
    Massor av tid som går åt till strunt! Att behöva ägna så mycket tid till sådant är helt befängt. Tänk om all den tiden kunde användas till planering, utvärdering, extra stöd etc istället!
  • Aled

    Tror inte en del förstår att tjafset kunde undvikas om alla bara följde reglerna. Många klarar helt enkelt inte att låta bli sin telefon även om de bedyrar att den ska ligga orörd. Lärare har annat att göra än tjafsa om detta, och det är tråkigt att t.om föräldrar ska börja prata om att "MITT barn rör minsann aldrig SIN telefon så om han/hon vill ha med den, liggande på sin bänk, så ska han/hon minsann få det". De flesta lärare VET att det inte fungerar så, varför ska det vara så svårt att tro på? Det är som bäddat för konlikter, några ljuger om att de inte har mobilen med, några sitter öppet och grejar med den och vägrar lämna ifrån sig dyrgripen, några gör till vana att säga att de ska på toa när de eg ska ut och kolla sms. Det är liksom inte hållbart.

  • Aled
    Anonym (lärare) skrev 2012-01-26 10:09:48 följande:
    Grundskolan skulle verkligen behöva se över betygsättningen i vissa fall. Jag är gymnasielärare i bland annat franska och får varje år ta emot elever som grundskolan belönat med både VG och MVG men som knappt kan bilda en mening på franska.
    Det här är knivigt. Och intressant . Jag jobbar på högstadiet (fast är eg gymnasielärare) och vi pratar en del om ungefär detta du beskriver. Det händer kanske inte väldigt ofta, men iaf titt som tätt, att vi förvånas över hur elever fått otroligt bra omdömen på låg- och mellanstadiet och sedan på högstadiet inte alls visar lika bra resultat. Andra har låga omdömen enligt överlämningen från grundskolan, men klarar sig mycket bra på högstadiet. Så har vi dem som du beskriver, samt sådana elever som knappt klarar grundskolan men som kommer till gymnasiet och vips får betyg i matte fast de i 9:an knappt kunde addition och subtraktion.

    Var för någon månad sedan på en föreläsning av danska forskare som presenterade sin pilotstudie om språkundervisnings betydelse i alla ämnen (och inte bara i modersmål, moderna språk etc) och övergången mellan grundskola och gymnasie. Man kan inte säga att det finns en jämn övergång i tex skrivande, då man kan premiera (som exempel) analyserande skrivning i kemi på gymnasiet och beskrivande på grundskolan.
Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!