• gedansk

    Blir så stressad av alla enbarnsföräldrar som tycks hinna med allt!

    Hej

    Jag har tvillingar på 21månader som jag nu börjat pottträna. Men så har jag en mamma som jag umgås med och hennes son står på en pall vid wc med stöd och säger de........ kissas nu så gör han det. Hon lät förförad att jag inte börjat pottträna än. Det känns som man slits mellan att hinna med båda två och att det då inte går lika fort med att lära sig gå själv, äta själv ect som hennes barn och en annan mammas barn som vi umgås med.
    På dagis har de inte sagt att de märkt att minna barn skulle vara senare på något sätt och menar att det kommer när det kommer att det kan diffa på barns utveckling. Mina barn är mina första och allt är nytt.
    Hur känner ni andra tvillingföräldrar?
    mvh Jea

  • Svar på tråden Blir så stressad av alla enbarnsföräldrar som tycks hinna med allt!
  • YummyMami

    Guuu va jag avskydde småbarnstiden, man fick ju höra skit så som "MEN GUUUUU HAR DU INTE POTTRÄNA DINA BARN ÄN???? MIN DOTTER SATT PÅ POTTAN NÄR HON VA 2 MÅNADER MINSANN!!"  Och massa annat skit.. URK! Prettoföräldrar med perfekta ungar, idag är de ligister och krossar fönster medans mina sega ungar än än sega och myser hemma. 


    Blogg, har cancer eller nåt.. nertystad.bloggplatsen.se
  • gedansk

    Jag pratde med en annan mamma som har två barn och hon brättade att första barnet var hon mycket nojjigare nu andra barnet så vet hon att det kommer när det kommer.


    MuffinCake skrev 2012-01-29 10:11:32 följande:
    Min tvillingson blev torr helt nyligen - 3 ½ år gammal...
    Tänk om jag vetat när jag nojjade som värst över det att det hela skulle gå över en natt när han väl var redo och själv hade bestämmt sig...
    Tycker absolut inte att dina barn är sena som inte är torra än - och självklart skulle ni klara av ett 3:e barn galant om det är er önskan!
    : ) tusen tack för peppet. Jag har PCO så nu håller jag på att försöka gå ner 10kg i vikt så jag får normalt BMI.
  • johandra

    Ähh, pottränandet kommer när det kommer...våra barn (har 3) har slutat med blöjor runt 2 års-åldern sådär..vi har låtit dom gå utan blöja sommartid o rätt vad det är så kommer dom på grejen...vår stora tjej däremot tyckte ända fram tills för ett par månader sen att det inte var nån större grej att kissa på sig, så hon har varit lite kämpig i perioder. När dom inte tycker att det är ett problem att kissa på sig så struntar dom helt sonika i att gå på toa. inte för att hon inte kan, utan för att hon prioriterar bort det...men nu verkar hon äntligen ha slutat med det!

    vi har iaf låtit dom ta det när dom velat själva och det har funkat finfint..vår yngsta är 22 mån snart och är långt ifrån blöjfri..men vi får väl se hur det blir till sommaren om hon är redo då.

    släpp det där med hur alla andra gör och bry dig bara om ditt o dina barn. Det kommer gå finfint..

    och lycka till med bebisplanerna! 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • hjert98

    Mina tvillingar är 28 månader och vi har inte börjat potträna. Har en till som precis har fylt 4 år och min man arbetar på annan ort. Tvillingarna vill inte sitta på pottan och jag orkar inte springa runt och torka kiss i hela huset och ha en hund efter mig som vill slika upp kisset. Till sommaren ska de få springa runt i trädgården utan blöja. Min stora tjej slutade inte med blöja förrän hon var nästan 3 1/2 år. Fast då slutade hon på direkten också med nattblöja.

    Strunta i alla komentarer, för du är en bra mamma tots att dina barn inte var blöjfria vid 1års ålder, och det är verkligen inte samma sak att få ett barn i sänder som att få tvillingar.   

    Kram på dig!  

  • gedansk
    hjert98 skrev 2012-01-30 16:48:39 följande:
    Mina tvillingar är 28 månader och vi har inte börjat potträna. Har en till som precis har fylt 4 år och min man arbetar på annan ort. Tvillingarna vill inte sitta på pottan och jag orkar inte springa runt och torka kiss i hela huset och ha en hund efter mig som vill slika upp kisset. Till sommaren ska de få springa runt i trädgården utan blöja. Min stora tjej slutade inte med blöja förrän hon var nästan 3 1/2 år. Fast då slutade hon på direkten också med nattblöja.

    Strunta i alla komentarer, för du är en bra mamma tots att dina barn inte var blöjfria vid 1års ålder, och det är verkligen inte samma sak att få ett barn i sänder som att få tvillingar.   

    Kram på dig!  
    : ) känner igen det där med barnen och hunden. Jag hade samma ide med att det var bättre att börja träna till sommaren då det är lättare med kläder och varmare. Jag provade en dag att låta min son gå utan blöja och sätta honnom på pottan när han vakande, efter dryck ect men det kom igen och två minuter senare så kom det i byxorna. Han har varit röd i rumpan så det var för att lufta och testa. Nu är tvillingarna mina första barn men det är nog så kömpigt ibland när man har två som är i samma riva, klättra och trotsa ålder ; )
    Dock så är de varsamma med hunden och katterna då jag har varit väldigt tydlig från början men vad som gäller. De är inte så intresserade men vet att "klappa snällt" och hundens BIA bädd är ingen lekplats. Min son tar en bok och snuttefilten och sätter sig vid våran hunden i bland och sitter och pratar.
  • Superbia

    Jag kan få lite ågren kring andra saker, inte just potträningen, när det gäller mina barn. Man hör hur andras barn gör si och så medan man själv gör på ett helt annat sätt - just för att de är två antagligen.

    En av sakerna kan vara när jag ser andra barn i mina barns ålder (eller ännu mindre) som är ute och går själva bredvid sina föräldrar på stan. Då kan jag få dåligt samvete för att jag låter mina barn sitta fastspända i vagnen fortfarande. Men tro fan att jag gör det! Jag vet ju att de kommer vara överallt annars. Var och handlade med bara den ena nu i veckan och lät honom gå lös. Det går jättebra, men då är det ju bara en att hålla koll på! Och jag tror inte att att föräldrar med ett barn ens tänker på hur smågrejer kan bli stora projekt för oss med tvillingar.


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • 72Lisa

    Alla barn är olika!! Man är tidig på något sen på något. POtträna är lite överflödigt tycker jag. När de är intresserade får man uppmuntra dem men dina barn är fortfarande små! Även om det finns barn som blivit torra långt före dina finns det de som blir det långt senare. Folk som jämför barn är bland det värsta jag vet! Vi har 14 månader mellan våra barn, inte riktigt som att ha tvillingar men man hinner inte mycket! Iaf inte om man inte har det äldre syskonet i förskloa, vilket vi inte har.
    Ge dem kärlek så blir de torra när de blir torra. Struna i folk som snackar gojja!
    Vi hinner inte mer än att ta hand om barnen. Renovera, gå på spa, på bio, baka surdegsbröd som folk som har ett barn eller ett barn hemma och ett syskom som kanske är tre år äldre iaf på dagis verkar hinna med får vi göra om 20 år;)
    Om ni har turen få ett barn nummer tre kommer det att gå toppen!

  • bananflugan82

    Äsch, strunta i vad andra säger! Jag slutade lyssna på sånt och jämföra för längesen. Dom som själva inte har tvillingar har inte en jäkla aning om hur stort projekt i stort sett ALLT är man gör med två i samma ålder! Det går inte att jämföra med att ha ett barn, eller bebis och ett större barn heller för den delen. Ta det i er takt, det kommer när det kommer.


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Purelyplatonic

    Om jag minns rätt så var inte min grabb helt torr innan han var 4. Han brydde sig inte om han kissade på sig och han kunde springa omkring och leka i kissiga byxer en hel dag om man själv inte kom på honom med att ha kissat på sig. Så därför var det blöja som gälde väldigt länge. Men han gick på toa och bajsade sen han var 2½.
    BVC hade inget att säga om detta så jag tycker inte du behöver oroa dig alls. Alla barn är olika.

  • fröken skywalker
    mandelblomma skrev 2012-01-27 20:30:40 följande:
    men de är ju inte ens två år ännu...kanske mer rimligt att träna det mer mot sommaren.
    Haha......precis så sa jag också och när sommaren kom så sa jag till de små monstren att "nu är det sommar och när vi är ute ska ni kissa på blommarna". När de försökte kissa på blommorna i amplarna bestämde jag mig för att ta det sommaren de blev tre istället. Då var de torra på ett kick.
  • gedansk
    fröken fröken skywalker skrev 2012-02-10 16:28:35 följande:
    Haha......precis så sa jag också och när sommaren kom så sa jag till de små monstren att "nu är det sommar och när vi är ute ska ni kissa på blommarna". När de försökte kissa på blommorna i amplarna bestämde jag mig för att ta det sommaren de blev tre istället. Då var de torra på ett kick.
    : ) bara det blir på blommorna och att de inte kissar på katterna. vi säger kissekatt om våra katter, kom på att det kanske inte var så smart. 
  • strojes

    Min äldsta tjej slutade med blöja när hon var 3 år och 3 månader (då hade jag bara ett barn men inte gick det bättre för det). Vi försökte på sommaren då hon var 2,5 år men det gick inte alls, hon gick gärna med trosor men sitta på pottan det skulle hon inte så efter ett gäng olyckor så fick hon ha blöja.
    Mina tvillingtjejer slutade med blöja någon månad innan de blev 3 år. Även där hade vi försökt lite på sommaren men inte lyckats helt.

  • wmtd1987
    YummyMami skrev 2012-01-29 10:16:19 följande:
    Guuu va jag avskydde småbarnstiden, man fick ju höra skit så som "MEN GUUUUU HAR DU INTE POTTRÄNA DINA BARN ÄN???? MIN DOTTER SATT PÅ POTTAN NÄR HON VA 2 MÅNADER MINSANN!!"  Och massa annat skit.. URK! Prettoföräldrar med perfekta ungar, idag är de ligister och krossar fönster medans mina sega ungar än än sega och myser hemma. 
    Håller fullständigt med dig!

    Och ts jag har en dotter som är 3 år alltså 36 månader som fortfarande inte vill gå på potta, allting kommer inom sinom tid! 
Svar på tråden Blir så stressad av alla enbarnsföräldrar som tycks hinna med allt!