• Anonym

    Varför går jag inte ner i vikt??

    Jag har sedan mina unga tonår pendlat väldigt mycket i vikt och har testat alla olika bantningsmetoder som visserligen har fungerat väldigt bra på mig men jag har bara kunnat hålla det under en kort period.. Har vägt allt ifrån 68 kg-95 kg. Den sista tiden har jag valt att inte väga mig eftersom jag visste att jag hade gått upp i vikt igen och kände på mig att jag vägde runt 90-95 kg igen (jag är 170 cm lång). 
    Så därför bestämde jag mig på nyårsafton att nu jäklar, nu ska jag ta tag i mitt liv och ändra hela min livsstil och kickstartade dagen efter.

    Första veckan åt jag runt ca, 1000 kcal om dagen, uppdelat på fyra-fem mål, som oftast bestog utav sallader, keso, tonfisk, lättyoghurt, bär och dylikt. INGA kolhydrater. 
    Rörde inte mycket på mig, tog en promenad ca 2-3 ggr i veckan. Vägde mig inte denna veckan och vet därför inte vad min startvikt var.

    Andra veckan  drog ner på kalorierna och började med Slanka, en pulverdiet, 2 påsar om dagen och ett mål mat om dagen, fortfarande INGA kolhydrater. Denna veckan började jag träna lite smått på gymmet tre dagar i veckan, 15 min crosstrainer, 15 min löpband, och 20-30 min lätta styrkeövningar. Vägde mig i mitten av denna veckan och till min förvåning vägde jag nu lika mycket som jag trodde var min startvikt från början... Ett riktigt bakslag, men det blev en knuff i baken! Tog även mina mått på armar, lår, midja,höfter, rumpa,bröst, under bröst. Hade någon släng av magsjuka/matförgiftning i två dagar också.

    Tredje veckan 
    Slarvade lite med maten, men fick iallafall i mig 5-600 kcal om dagen och började motionera varje dag, promenad alla dagar i veckan 30-60 minuter, gymmet tre dagar i veckan, 30 minuter kondition och 20 minuter styrka. Denna veckan var det jobbigt med sötsuget och var sugen på godis och kolhydrater mest hela tiden, fuskade lite en dag och åt två matskedar potatisgratäng till maten. Vägde mig i slutet på veckan, och jag hade gått ner ett kilo på 1,5 vecka..... Tog även mina mått samma dag som jag vägde mig, hade minskat två cm under byst och två cm på bysten. ÖKAT två centimeter runt armarna och likaså runt låren. Hur kan detta vara möjligt?

    Och nu till frågan, vad gör jag för fel?
    Jag vet ju i och för sig inte hur mycket jag kan ha gått ner de två första veckorna, men jag har själv inte sett så mycket skillnad, min sambo har sett skillnad, men kompisar och resterande familj har inte helelr märkt någon större skillnad på min kropp.
    Det känns så otroligt ovärt att ha gått ner ett kilo på 1,5 vecka när man har varit så duktig och stått emot alla frestelser.
    Så snälla hjälp mig och kom med tips, och all kunskap ni har. 
    Någon som kanske går igenom något liknande?

     

  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt??
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    tre veckor kan kännas som en evighet men det är för kort tid för att avgöra varför du inte går ner i vikt.

    Orkar du träna då du får i dig så lite energi (kcal)?

    Mätte du armar mm på exakt samma ställe?  

    Mitt bästa tips: se till att få i dig lite mer energi så att du kan ge ditt optimala på träningen och hör av dig om några veckor då du bibehållt din nya livsstil så är det lättare att ge dig ett bra svar.       

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt??