• Emmis

Äntligen bestämt mig - jag ska lyckas amma tvåan. Era bästa råd behövs!

När jag fick ettan ville amningen aldrig fungera. En kombination av flera saker som gjorde det tror jag. Dåligt grepp och från min sida ingen koll på hur det skulle vara. Ingen vägledning av bm första timmarna och tidig hemgång efter förlossningen. Sedan rasade hon i vikt, blev trött och slö och orkade inte suga rätt. Råddes att ge ersättning med kopp och flaska och på den vägen var det. Hon delammades i åtta veckor, men blev flasklat och mjölken sinade när hon inte sög ordentligt. Gav upp tillslut och gick över helt på ersättning.
    Till saken hör att när mjölken kom igång ordentligt på tredje dagen hade jag mängder. Bm kollade dock aldrig amningen utan såg bara vikten och ordinerade ersättning direkt och jag hade ingen koll och svalde allt hon sa.

Jag hade grym ångest och dåligt samvete över att ha misslyckats med amningen. Så mycket att jag sa att jag aldrig skulle amma nästa. Men nu kommer tvåan i maj och jag har ändrat mig. Jag SKA bara lyckas den här gången. Men hur? Vad är det viktigaste att tänka på den första tiden för att undvika det där viktraset och den onda spiralen? Hur gör man sen?

• Svar på tråden Äntligen bestämt mig - jag ska lyckas amma tvåan. Era bästa råd behövs!
  • lövet2

Stanna på BB så länge du får. Amma ofta (så fort babyn är vaken) men inte länge åt gången (för att undvika sår). Tjata dig till att få stanna tills mjölken kommit i gång!

• Tygtiiger

Jag tyckte det var mycket lättare att amma tvåan! Mjölken rann till snabbare (så på dag fem hade jag ont som fan - men det gick över på fyra dagar), bebisen var mycket bättre på att ta tag och jag hade ju gjort det en gång redan så jag hade SÅ mycket lättare att lägga till honom, korrigera greppet osv. Jag hade ju liksom redan gjort det en gång. Inte en enda mjölkstockning trots att jag hade fyra ordentliga med ettan.

Försök att ta det riktigt lugnt, lita på att du kan göra mjölk och dessutom kan du ju mata med kopp så du behöver inte oroa dig för att barnet inte ska få mat. Pyssla med greppet, ladda mentalt innan, ladda frysen med bullar och färdig mat, gör upp med din man/sambo om att han ska underhålla stora barnet så mycket som möjligt i början så att du kan vila och amma (för det gör som sagt ont när det rinner till andra gången...)

Min andra son var dessutom mycket piggare än ettan (snabbare förlossning), och jag hade gett mig tusan på att jag skulle vänta ut honom den här gången, så han fick ligga kvar på mig och gå igenom alla de där faserna när han sökte sig fram till bröstet och tog tag. Det kändes som om det tog JÄTTELÅNG tid, så ge det tid och tålamod! Det var fascinerande att se hur han låg och tittade och nosade och slickade och gapade och petade och hade sig och plötsligt - gnapp! - så satt han fast som en haj och åt och åt och åt. Sedan ammade jag helt on demand vilket innebar väldigt täta korta amningar i början.

Iom att du har en delamning bakom dig så har du ju väldigt mycket erfarenheter och du har redan provat många av amningsproblemen, det gör det lättare att snabbt känna igen dem och åtgärda dem. Nu kommer du säkert att kalla på bm tidigt om du inte får till greppet och inte ge dig om bvc inte ger amningsråd.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • fågelungarna

Och läs på ordentligt på amningshjälpens hemsida och t ex trådar här på fl. Med min tvåa var det också så att jag gick hem tidigt, och han lyckades inte få till greppet utan hade minskat i vikt och hade lite lågt blodsocker vid återbesöket. Jag hade handmjölkat lite och gett honom med ett snapsglas, men förstås inte tillräckliga mängder.

De var också i mitt fall riktigt snabba med att först trycka i honom en flaska ersättning och sedan rekommendera inköp av flaska och ersättning. Flaskan köpte jag, men jag visste ju från första barnet att mjölktillgången är det inget fel på, så jag pumpade ut mjölk några gånger och gav honom med flaska, jobbade med och utan amningsnapp och fick successivt honom till att börja suga. Det tog lång tid för honom att hitta greppet de första ca fyra veckorna, men därefter har det inte varit några bekymmer.

Ha is i magen, och ta det lugnt med ersättningen. Det ska nog kunna gå!

• k girl

Tänk på att det är ett annat barn och andra förutsättningar och försök tänka att det ska gå bra!  

Jag hade inte heller någon superinledning när jag skulle amma sonen, inte helt olikt dig (han var trött, fick gulsot, orkade inte suga, tappade för mycket i vikt osv). Han orkade inte suga när mjölken kom igång, somnade bara vid bröstet. Under ett och ett halvt dygn fick vi göra så att han fick suga på bröstet först, sen tog pappa eller BB-personal över och tilläggsmatade honom med framför allt min urpumpade bröstmjölk medan jag pumpade ur i tio minuter på vardera bröstet. Det dröjde faktiskt inte länge innan han inte orkade äta upp det han tilläggsmatades med. Jag fick dock tänka på att väcka honom (han hade gulsot och låg under uv-lampa) för att amma ungefär varannan timme efter det. Amningen fungerade bra när vi kom hem efter sex dagar.

Se till att personalen hjälper dig med barnets grepp, inte så att de handgripligen tar tag i dig och bebisen, utan se till att du får lära dig att lägga an bebisen till bröstet och se och känna hur det känns när bebisen tar rätt grepp, med hjälp av personalen.

• goabarn77

Min dotter var stor o tung när hon kom och hon kom efter nästan en hel förlossning och akut kejsarsnitt. Hon rasade i vikt och mjölken ville inte riktigt komma igång. Nu hade ju jag turen att vara kvar i fem dagar på avd. pga snittet så jag fick mycket hjälp. Var livrädd för att ge ersättning för jag ville så gärna amma. Dottern koppmatades med ersättning och successivt funkade amningen. Jag tror det är jätteviktigt att undvika flaska i det längsta om det är viktigt för en att amma. Jag mådde rysligt dåligt för tanterna på avd. tjatade verkligen på mig. Bla kom de in dag tre när jag skulle äta lite yoghurt. Hade knappt ätit alls. "Jaha, barnet är vaket, då är det bara att amma." Jag var stönig och det lyckades till slut, men jag förstår verkligen om situationen blir sådan att man ger upp. Brösten blev såriga när jag kom hem, men jag lät brösten lufta och smörjde dem med bröstmjölk samt skyddade dem med kupor så de fick vara ifred. Har ett par vänner som använt bröstvårtskräm som gjort att barnen sedan vägrat bröstet. Ja, det var lite att tänka på... Sedan har säkert redan nämnts att det är bra att amma helt fritt så produktionen ökar i takt med barnets behov. All lycka till!

• Alexi

Jag hade samma problem som du med första barnet, dottern tog dåligt grepp och jag hade dålig kunskap. Jag skaffade mig dock senare massor med kunskap och andra barnet helammade jag från första stund.

Mitt starkaste råd är, ge inte ersättning! Börjar man göra det har man ju så lätt sabbat amningen, åtminstone mjölkproduktionen och det blir lätt för lite och så börjar man tilläggsmata osv och där blir problemen. Lita på att din mjölk räcker och amma, amma, amma.

Blir det problem, ta kontakt med amningsmottagningen på sjukhuset eller om det inte finns, ta kontakt med amningshjälpen. Strunta i bvc när det gäller råd om just amning.

Det kommer gå jättebra, lycka till!

• Malima

Kräv hjälp redan på bb, säg att de ska titta redan när du lägger till bebisen. Om du inte får till det tycker jag inte att du ska tveka att ta kontakt med amningsmottagningen!

• teomamma

Läs på ordentligt innan på amningshjälpen etc, se någon amningsfilm och sök kunskap och info. Be din barnmorska att skriva i journalen att du vill ha amningshjälp från första sekund på förlossning/ BB och skriv ett personligt brev till personalen och lämna när ni kommer till förlossningen. Var ihärdig på bb och ring på klockan när du ska amma. Jag jobbar på BB och tycker det är jättebra när man vet om någon vill ha extra hjälp med amning så jag vet att personen vill ha hjälp och stöd och att jag inte stör och är för ihärdig med amningsråd. Taget är väldigt viktigt och få du hjälp direkt vid första amningsförsöket (ofta redan på förlossningen) så är chansen stor att du lyckas. Och kom ihåg, alla barn är olika och bara för att amningen inte fungerade förra gången så är det inte alls säkert att det blir samma sak nu. Lycka till!

• Lumo

Här är en bra bildillustration som visar hur barnet får rätt grepp. Jättebra!

se.babycenter.com/baby/breastfeeding/visualguide/

Nästan längst ner på sidan (innan länkarna) finns även en länk till en film som är bra!

Lycka till o be om tips från alla på bb, be dem visa. Alla visar olika o ger olika tips så det är jättebra!

• Miew

Ge inte upp när det gör ont som i helvete. Jag fick jättesår och det gjorde ont i 8 veckor, trodde jag skulle avlida, sen bara vände det och lillan ammades i nästan 2 år.

Viggo & Gry & Veras mamma
Svar på tråden Äntligen bestämt mig - jag ska lyckas amma tvåan. Era bästa råd behövs!