• Anonym (ont)

herpes i underlivet...

jag har fått herpes... det gör FRUKANSVÄRT ont och jag sitter kanske en halv timme på toaletten innan jag ens vågar kissa och det gör så ont att jag gråter ibland.

NÄR slutar det??

det började göra ont när jag skulle till toaletten i fredags och lördags kom det blåsor, söndag var o testade och fick medicin. nu varar det och blöder lite och jag är jättesvullen men det går inte över!! 

• Svar på tråden herpes i underlivet...
  • Anonym

Det kan ta 7-10 dagar... ta alvedon och ipren, det hjälper mot värsta smärtan. Du ska alltså ta en alvedon (1 gram) samt en ipren samtidigt, och det kan du ta 3 ggr/dag.

• Anonym (ont)

även när man ammar?

jag fick några andra tabletter som heter... nåt krångligt och en salva att smörja med 

• Anonym

Fick du Aciklovir utskrivna? Det brukar jag få när skoven kommer. usch, inte kul! Men jag kan trösta dig med att det första utbrottet oftast är det värsta. Herpes är et virus som aldrig kommer att försvinna ur din kropp, men med tiden så brukar det "klinga" av och utbrotten kommer mer sällan och är inte lika jobbiga som primärskovet. Mitt första utbrott var vidrigt, hade en värk från helvetet och en massa feber. Det tog runt en tio dagar innan jag var människa igen. Men - det blir bättre! Och om du fått tabletter så kan du börja ta dem så fort du känner att ett utbrott är på väg nästa gång. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-31 13:49:26 följande:
    Fick du Aciklovir utskrivna? Det brukar jag få när skoven kommer. usch, inte kul! Men jag kan trösta dig med att det första utbrottet oftast är det värsta. Herpes är et virus som aldrig kommer att försvinna ur din kropp, men med tiden så brukar det "klinga" av och utbrotten kommer mer sällan och är inte lika jobbiga som primärskovet. Mitt första utbrott var vidrigt, hade en värk från helvetet och en massa feber. Det tog runt en tio dagar innan jag var människa igen. Men - det blir bättre! Och om du fått tabletter så kan du börja ta dem så fort du känner att ett utbrott är på väg nästa gång. 

Klart du kan ta smärtstillande även fast du ammar.....
  • Anonym (Jag med!)

Hej!

Jag vet precis hur det känns, jag har varit i samma situation!

Jag var 20 år när jag fick herpes, jag hade ett jättesvårt anfall med stora variga blåsor, det var fruktansvärt!! Jag hade även hög feber och var jättesjuk! Kommer ihåg att jag använde en bedövningssalva som jag stök på innan jag gick på toaletten, den hjälpte jättebra!! Tror det var xylocain-salva,den kan du köpa receprfritt på apoteket och den ska smörjas på en stund innan toalettbesök. Den underlättade otroligt mycket för mig!!

Jag kommer inte ihåg hur länge jag var sjuk, tror att det var i ca 1 vecka innan blåsorna försvann.
    Jag var som sagt 20 år och trodde att mitt liv var slut!! Fick ju bara höra att detta kommer du att ha kvar hela livet, även om det såklart inte är så att du har aktiv herpes speciellt ofta! Jag trodde att aldrig mera skulle jag kunna ha sex, jag skulle aldrig kunna hitta nån som skulle vilja ha mig, eller aldrig kunna skaffa barn osv.... lite okunnig m a o  ;)

För att ge dig lite hopp och positiva tankar:

Jag var 20 år när jag fick mitt första herpesutbrott och jag har inte haft något mer sen dess!! Är idag 35 år och har 3 barn. Många får tydligen bara det här första utbrottet och sen inget mer, jag har även läst att många personer går omkring med detta herpesvirus latent liggande i kroppen utan att ens få ett enda utbrott under sin livstid, alltså de vet inte ens om att de har det.

Lycka till, förhoppningsvis är det över snart!!

Kram :)   

• Anonym

Stackars, stackars dig! Knapra Aciclovir och ipren, det går över. Och det första utbrottet är alltid 100 ggr värre än de andra.

• Anonym (ont)

skönt att höra att det går över, måste säga att jag tycker ju synd om min man nu också som stannar hemma från jobbet för jag inte kan ta hand om mig själv eller barnen...
    den där salvan, jaha, ska man ta den INNAN toalettbesök, trodde det var efter, ingen som sa det... tabletter ska nu knapras flitigt!

vad härligt att höra om någon som inte har fått det igen!

jag är också lite över 20 och det kändes ju inte direkt ljust inför framtiden... just nu vill jag bara kunna sitta, ligga och gå till toaletten utan att känna att jag vill gråta

tack för ert stöd 

• principessan

Dränk in dig med zylocain!!! Så fort du känner att det släpper ta igen!!

• Anonym (ont)

tack!

men hur lång tid tog det för er innan blåsorna gick bort, när det slutade svida när man går till toaletten? en vecka?? 

• principessan

Minst en vecka vad jag kan minnas. Kanske 8-10 dagar första gången...

• Grönöga

Du kanske kan kissa i duschen och spola kallt vatten på underlivet samtidigt? Kanske dock inte är bra för utslagen, jag vet inte. Eller hålla en blöt och kall handduk mot? Påse med isbitar. Kanske jätteknasigt men det borde ju bedöva lite iaf. Och vatten för att späda ut den svidande urinen.

• Anonym (Sjukhus)

Ja, fy vad ont det gör! Jag blev inlagd när jag hade herpes så sent som förra året, blev sjukhus i fem dagar eftersom jag var så dålig. Jag fick aciklovir samt höga doser penicillin intravenöst innan de visste vad det var och fick hjälp med det mesta, kunde knappt gå - så ont hade jag.

• Anonym (Joos)

Jag har själv aldrig fått någon könssjukdom, men jag lider med er alla som lider av något så jobbigt som herpes! Man tycker ju att sjukvården borde ha kommit på något botemedel vid det här laget, när dem var så snabba med botemedel för t.ex. svininfluensan för ett par år sen... Hoppas att ni alla klarar er undan fler utbrott! Hjärta

• Anonym (ont)

ok, så tyvärr ett tag kvar för mig då... AJJ!! =(

ja jag önskar verkligen att ett botemedel kommer hittas och att detta ALDRIG kommer tillbaka! 

• Anonym

Gjorde de något test för herpes?

Jag trodde att jag fått herpes för några år sedan, helt förstörd blev jag då jag var gift och inte varit med någon annan. Jag krävde att de skulle göra ett test för herpes och det kom tillbaka negativt. Det var bältros jag fått i underlivet.

Det gjorde fruktansvärt ont, jag kunde knappt sitta och de sved som elden på toa. Fick medicin, ironiskt nog samma som mot herpes, och det gick över på några dagar.

• Anonym
    Anonym (Jag med!) skrev 2012-01-31 14:12:37 följande:
    Jag var 20 år när jag fick mitt första herpesutbrott och jag har inte haft något mer sen dess!! Är idag 35 år och har 3 barn. Många får tydligen bara det här första utbrottet och sen inget mer, jag har även läst att många personer går omkring med detta herpesvirus latent liggande i kroppen utan att ens få ett enda utbrott under sin livstid, alltså de vet inte ens om att de har det.

Lycka till, förhoppningsvis är det över snart!!

Kram :)   

Som sagt, om man inte testat så kan man inte vara helt säker på att det är herpes. Om man aldrig får tillbaka det så är det med stor sannolikhet inte herpes, utan bältros. Läste en avhandling som visade att drygt 1.6 procent av de som sökte för herpes på en större mottagning i själv verket hade bältros, och det brukar bara blossa upp en gång på samma ställe.

Tyvärr så får många diagnos utan att blivit testade så det vet inte om att det inte är herpes de fått.
  • Anonym (ont)

jaha, det var intressant! dem har testat i söndags men har inte fått svaren än... ååå hoppas på bältros!! ser utslagen likadana ut? för läkaren sa på en gång att det var herpes när hon såg...

• Anonym (Jag med!)

Oj då!

När jag fick det för 15 år sedan så gjorde de inget test men gynekologen sa på en gång att det var herpes!
    Man kanske skulle ta och testa sig då?? kan man gå till vårdcentralen och be om ett herpestest? Är det ett blodprov de tar då??

Om det är bältros så betyder det alltså att man inte har något virus som ligger latent i kroppen resten av livet?? Det är bara en gång man får det? vet inte så mycket om bältros....  

• Anonym (har panik!)

Hej,

Har precis nyligen fått reda på att jag har fått herpes i underlivet. Känns rent sagt för jävligt! Har vart jätte ledsen och känt mig deprimerad. Just nu är det ända som jag tänker på. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, känns som jag är en vandrande smittpinne just nu! 

Ni som har haft herpes förut,; det kanske är väldigt töntiga frågor men jag vet absolut ingetning om det här och är väldigt tacksam för all information jag kan få!

1.  Om man har herpes i underlivet, smittar jag  t.ex. om jag sitter i soffan med endast linne och trosor och sen kommer någon annan och sätter sig i soffan så finns det kvar på soffan?

2.  Hur smittar herpes? Är det endast när man har sex (nu pratar jag om herpes i underlivet)

3.  Om en kille ger mig oralsex där nere, kan jag smitta honom då även fast jag inte just då har några symtom?

4.  När man inte ha några symtom och har kondom, är det ändå stor risk att jag kan smitta killen?

5.  Hur kan jag göra för att lindra symtomen?

Svar på tråden herpes i underlivet...