• Ylemi

Vaddå inte förstå inte?

Nu har jag läst vid flera ställen i trådarna på forumet att folk skriver att barn inte förstår ordet inte. Om jag förstått saken rätt så kommer det här från Jesper Juul. Jag har själv inte läst nåt av Juul så jag vet bara vad jag läst mig till av andras kommentarer. Jag håller med om att det är bättre att prata i positiva ordalag så mycket som möjligt med barn och vägleda rätt istället för att bara säga vad som är fel, förbjudet osv. Men att barn inte skulle förstå inte har jag svårt att tro på. Vilken ålder skulle det gälla? Jag har aldrig upplevt att mitt barn inte förstår ordet inte!?

• Svar på tråden Vaddå inte förstå inte?
  • izzi
    Ylemi skrev 2012-01-31 15:41:46 följande:
    Nu har jag läst vid flera ställen i trådarna på forumet att folk skriver att barn inte förstår ordet inte. Om jag förstått saken rätt så kommer det här från Jesper Juul. Jag har själv inte läst nåt av Juul så jag vet bara vad jag läst mig till av andras kommentarer. Jag håller med om att det är bättre att prata i positiva ordalag så mycket som möjligt med barn och vägleda rätt istället för att bara säga vad som är fel, förbjudet osv. Men att barn inte skulle förstå inte har jag svårt att tro på. Vilken ålder skulle det gälla? Jag har aldrig upplevt att mitt barn inte förstår ordet inte!?

Jag tror det handlar om att barn inte "hör" ordet inte. Om du tex säger inte slå, så hör de bara slå. Inte kasta, så kastar de, osv? Så har jag tolkat det hela.
  • dogcatbird

Det handlar ju om att de själva inte kan hitta på alternativet. Visst kan man säga "slå inte lillasyster", men så måste man ju komma med alternativ. 

• cosinus

Mina har absolut förstått ordet inte från start, sen om de gjort som jag velat är en annan femma.

De använde också tidigt inte som negation. T ex "Vill du ha mjölk" besvarades med "inte"

En av ungarna använde det sist t ex "jag vill spela fotboll, INTE"

Så nog förstår de alltid, från väldigt tidig ålder.

• Ylemi

Läste i någon tråd att barn tänker i bilder (då måste det handla om små barn antar jag) och om man då säger t.ex. gå inte i vattenpölen så ser dom, alltså tänker, bara gå i vattenpöl och gör så. Men jag tycker inte att det stämmer.

• Flisan79

Det är som izzi skrev. Att barnet inte "hör" ordet i en mening. Ett exempel är om de cyklar och koncentrerar sig så säger man typ "cykla inte in i stolpen". Ordet "stolpen" är det barnet uppfattar och fokus hamnar där. Detta är inte en medveten handling vad jag förstår. samma barn kan såklart förstå ordet inte men de hör/kopplar inte med ordet i vissa sammanhang.

Var på en föreläsning där just detta togs upp.

• Ylemi

Då skulle det vara bättre att säga akta stolpen om man vill varna för stolpen?

• skånegås
    Ylemi skrev 2012-01-31 16:57:45 följande:
    Jag skulle säga: Titta var du cyklar!
  • Flisan79
    Ylemi skrev 2012-01-31 16:57:45 följande:
    Tror risken är stor att fokus fortfarande är "stolpen". Bara "akta" eller "sväng" kanske är bättre
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Ylemi

Är väl olika också för olika barn, vissa kanske klarar av att sortera mer information än andra vid samma ålder.

• No Logo

Har inte med förståndet att göra, och gäller tydligen för vuxna också, tex så får golfare lära sig att inte tänka "slå inte i vattnet" för då hamnar fokus undermedvetet där - istället ska golfaren fokusera på var de vill hamna. När det gäller små barn får man dessutom inte underskatta trotsfaktorn. "Smäll inte i dörren" ger en onekligen fler idéer än uppmaningen "Stäng dörren försiktigt är du snäll".

• Ylemi

Ja, det låter rimligt. Positivt fokus.

• Kodia

Jag tänker att man ska säga vad man vill att barnet ska göra, för ibland kan det vara svårt att komma på det själv, särskilt om det är bråttom, någon är arg, osv. Tex. "Gå försiktigt i trappan" istället för "Spring inte", "Gå där det är torrt" istället för "Gå inte i vattenpölen" och "Håll i glaset med båda händerna" istället för "Tappa inte glaset!"

Jag tror att de "positiva tipsen" har större chans att finnas kvar i minnet hos barnet.

• Maja201203

Jag har också svårt att föratå varför inte ordet inte ska användas.Det beror väl på hur ofta man använder det.Kan tänka mig att det rör sig om barn i 1-2års åldern som kanske behöver en tydligare kommunikation.Spring inte är svårare att förstå än stanna och gå.Min gissning

Svar på tråden Vaddå inte förstå inte?