• olympia71

90-tal

Hjälp mig att komma ihåg,
    vad hade man på sig som 20-åring på 90-talet? Har inte en pinal kvar och kan inte riktigt påminna mig vad jag hade på mig..? Finns det 90-talskläder att köpa någonstans, var?

Om jag minns rätt drack man dom där ljusa, menlösa, spanska flaskölen, alt billigt vitt vin - eller var det bara jag?

• Svar på tråden 90-tal
  • Jenna Dark

Killarna var paschfjollor i vita eller beiga jeans, alpha-jackor och hade lite grövre svarta turkskor. Nästa alla hade champion-tröjor eller kabelstickade vita koftor..

• Jenna Dark

Ett tag skulle alla ha kjolbyxa också...många av mina stadspolare ville se lite coolare ut som farstaglittret, och hade fila-skor till dessa kjolbyxor....

• MamaPapa

Puffluggen ja med bulligt hårband! Hade jag ju glömt.... nostalgi

Stora tunna ringar i öronen.

Ang diskussionen om skipants så minns jag att jag hade dem 1990 för på mitt första jobb var de förbjudna o vi var lite sura över det. Men jag tror de introducerades slutet på 80 talet.

Klänning med tunna axelband över t-shirt. Jeans med hål i. Minns jag hade vita jeans o en tajt illgrön/neongrön väst när jag gick ut. Och någon gul sorts kavajliknande sak som gick in i midjan och sedan ut. Cerisefärgad kavaj. Jeansskjortor.

• RS89

hahaha dem dära fula träningsoverallerna från 90-talet slår ju allt!

typ som det här

• Atamon

En del i tråden minns jag mer som 80-tal och det modet hängde ju med några år i början av 90-talet, tar ju ett tag innan trender ändras och så beror det ju på ålder också så klart
    Själv så hade jag mycket hårband, sicksackdiadem, glitter och gjorde lösnaglar på salong inkl. nagelpiercing. Kjol utanpå byxor, väst, lager på lager, munkjacka

www.hittaplagget.se/mode/mode-historia.asp
    kakafoni.se/

• Atamon

och vi åt Tacos, Wok, Langos och baguetter med röror     och drack Tequiladrinkar, godisshots (framför allt Turkisk peppar), Hot Shots, Hootch och Guntrum vin i blå flaskor och vitt vin i som bruna krus (har helt glömt vad det hette).

• amorvincitomniia
    haha ååh finns det något fulare än 90tal? Aqua Limone tröjor.. adidasbyxor som gick att knäppa upp i sidorna.. platåskor.. lite lite för korta linnen med synliga bh-band under.. fula lite utsvängda bomullsbyxor i svart, vitt eller pasteller.. pagefrisyr med slingor i "övergångsställe effekt", läppenna och bronsigt läppstift.. HUA
  • MamaPapa

blå vinglas minns jag också var coolt. Och asiatisk mat (annat än fyra små rätter) blev poppis. Minns jag var på asiatiskt julbord ett år med jobbet och det var urtrendigt då.

• Duckan

"läppenna och bronsigt läppstift.. HUA"

Jag såg ut som en Mary J Blige-wannabe, med brun läppenna och beige läppstift. Oh My God!

• RS89
    Flisan79 skrev 2012-02-03 00:38:30 följande:
    Fast den där bar ju helt klart mer "80" än "90"......eller möjligen rysk
    hahaha nej nej, det är 90 tal i alla fall där jag kommer ifrån ^^
  • Khaleesi
    Benzaiten skrev 2012-02-02 20:02:43 följande:
    Nån som kommer ihåg "horbanden"?? Tajta svarta breda halsband i tyg eller mocka. Vi sydde massa i syslöjden minns jag och våran slöjdlärare höll på att svimma när vi sa att vi ville sy "horband"! Hahaha...

Mycket av 90-talsmodet har haft en revival det senaste.
    Sådana horband hade jag haft redan som barn på 70-talet, när mammas coola kusin sydde sådana åt min i jeanstyg. Jag blev jätteglad när de blev inne igen på 90-talet så att man kunde ha dem ordentligt, och inte bara som utklädningsattiralj.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden 90-tal