• Philippa

Blötmat vs torrfoder

Nu är jag en aning förvirrad... jag vill göra det bästa för min katt och får olika bud vart jag än vänder mig.. så nu vill jag veta era åsikter kring detta.

Vad är bäst för katten?

Jag ger min katt som är 6 månader Eukanuba torrfoder, men en av mina vänner är chockad att jag inte ger även blötmat. Jag for på affären och där står det på burkarna att blötmaten är för vuxna katter, men min katt är ju fortfarnade kattunge...  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blötmat vs torrfoder
  • sandy76

Våra äter bara torrfoder som jag köper hos veterinär. Jag köper märket Hills. Hos vetrinärer finns det oftast provpåsar man kan få  med sig hem för att se vilken mat som katten gillar. De kan säkert hjälpa dig med vilken mat som är bäst för din katt.

• Sisisisi

Mina äter både torrfoder och blötmat. Mjau har blötmat för kattungar.

• myway

En katt behöver inte blötmat. Vill man ge blötmat så har jag hört att Bozita är en av de bästa man kan ge. MÅnga blötfoder är inte anpassade till kattunge, vuxen också vidare. De innehåller ändå bara en massa vatten..

Fortsätt du att ge din katt bara torrfoder... Och anpassa ditt foder efter kattens ålder och välmående. 

jag säger bara vad jag tycker
  • Momalicious

Min ena katt vägrar torrfoder och äter således bara blötmat. Andra katten föredrar torrfoder och får Porta 21 sensible. Han äter blötmat ibland också. De har fri tillgång till både och.

• Mynta

Ge blötmat. Det innehåller det katten i naturlig miljö skulle välja, det vill säga kött och vatten. Bozita och Mjau är bra märken. Till en 6-månaders skulle jag ge så mycket hon vill ha, fördelat på tre-fyra tillfällen per dag.

Torrfoder innehåller en jäkla massa spannmål som katten inte alls kan tillgodogöra sig. Fråga inte veterinärer vad de anser om foder, du lär inte få en objektiv bedömning då det är torrfoderföretagen som till stor del bekostar deras utbildning kring foder. Givetvis vill de också sälja det de får provision för.

Vill du ändå ge en del torrfoder så är Eukanuba och Orijen bra val. Hill's och RC bör du undvika helt.

• Mynta

Myway - Precis, blötmat innehåller massa vatten. Skulle det vara något negativt? Katter behöver, precis som i stort sett alla levande organismer, ganska stora mängder vatten.

Faktum är att problem med njurar och urinvägar är VÄLDIGT vanligt bland lite äldre katter, och en av de större orsakerna till det tros vara att de dricker för lite. Katter i det vilda dricker mycket sparsamt då de får i sig mycket vätska via sina bytesdjur. Att stå och dricka massa vatten rakt upp och ner är inte speciellt naturligt för en katt, men helt livsnödvändigt om deras kost består av torrfoder.

• Mynta

Katter är karnivorer, det vill säga utpräglade köttätare. De behöver i stort sett två saker, kött och vatten. Vad finns det då för vettig anledning till att stoppa i dem massa ris och majs, som många torrfoder innehåller? Visst låter det jäkligt dumt att ge dem stora mängder av något de inte har nytta av?

Så, slutspammat!

• EnGladPingvin

Vi ger i stort sett bara torrfoder och det efter rekommendation från uppfödare. Det stämmer att spannmål inte är bra för katter, men allt torrfoder innehåller inte spannmål. Vi ger Orijien (den utan fisk) som är helt spannmålsfritt. Våra katter har fri tillgång då många katter gillar att småäta många gånger snarare än att äta större mål vid få tillfällen. Kan de klara det utan att äta för mycket är det att föredra.

Det viktiga att tänka på när de får torrfoder är att de får i sig vätska. Ställ ut flera vattenskålar på olika ställen och inte vid maten. De vill dricka och äta på olika ställen. Våra katter gillar att dricka i höga bägare/glas. En del katter gillar rörelse i vattnet, t.ex. att dricka från rinnande kranar. Då finns det drickfontäner som brukar vara uppskattade.

• myway
    Mynta skrev 2012-02-05 09:36:57 följande:
    Myway - Precis, blötmat innehåller massa vatten. Skulle det vara något negativt? Katter behöver, precis som i stort sett alla levande organismer, ganska stora mängder vatten.

Faktum är att problem med njurar och urinvägar är VÄLDIGT vanligt bland lite äldre katter, och en av de större orsakerna till det tros vara att de dricker för lite. Katter i det vilda dricker mycket sparsamt då de får i sig mycket vätska via sina bytesdjur. Att stå och dricka massa vatten rakt upp och ner är inte speciellt naturligt för en katt, men helt livsnödvändigt om deras kost består av torrfoder.

Betal du för vatten som du kan få mycket billigare från kranen. Det är upp till dig. ALLA torrfoder innehåller inte spannmål. Sen kan man blanda sitt torrfoder med vatten. Så där.. Bra mat och vatten i ett!
    jag säger bara vad jag tycker
  • RedheadGirl
    myway skrev 2012-02-05 13:05:52 följande:
    Betal du för vatten som du kan få mycket billigare från kranen. Det är upp till dig. ALLA torrfoder innehåller inte spannmål. Sen kan man blanda sitt torrfoder med vatten. Så där.. Bra mat och vatten i ett!
    Så svårt är det inte att blötlägga torrfoder om man nödvändigtvis vill ge katten blötföder..
Svar på tråden Blötmat vs torrfoder