• Anonym

    Muskler!!

    Ja behöver hjälp med att veta en skillnad! Säg att jag tränar på gym o vill träna armar och axlar (och allt som ingår i det partiet) . Vad blir då skillnaden om ja tar en medelvikt och kör många reps eller om jag tar en astug vikt som ja kanske bara orkar en eller två gånger?? Vad blir skillnaden i resultat??

  • Svar på tråden Muskler!!
  • Träningsexpert Elmina

    Som nybörjare brukar jag rekommendera medeltunga vikter och 12-15 repetitioner, för att vänja kroppen. Har du för tung vikt, så att du bara orkar lyfta ett par gånger är risken stor att du pga felaktig teknik skadar dig.

    Är du ute efter att bli uthållig rekommenderas fler repetitoner (max 15), du blir bra på det du tränar.  
     För personer som tränat mer och vill bli starka rekommenderas tyngre vikter och färre repetioner (6-8 st).

    Är du van att träna och vill få synliga muskler skullle jag råda dig till att köra runt 8 repetioner, där den sista är riktigt tung. Ska musklerna synas gäller dock att kroppen inte har överflödigt fett som skymmer.

    Hoppas det var svar på din fråga. 
      

  • Anonym

    Tack! Vilket superbra svar! Ja har inte så mycket fett på kroppen faktist så lite synliga muskler ska ja nog kunna fixa till

Svar på tråden Muskler!!