• MHM

Vilken mjölk dricker ni hemma?

Vilken mjölk dricker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken mjölk dricker ni hemma?
  • Frontline

Här går det åt sjukt mycket mellanmjölk, älskar den drycken...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Snöviolen

Standardmjölk efter att jag fick första barnet. Förr drack jag bara mellanmjölk. Barnen dricker standardmjölk, får riktigt smör och grädde i maten om det är sås jag ska göra.

• hektorsmamma

Vi har bytt från mellan till standard sedan sonen började dricka mjölk. Dock fick vi lite smäll på fingrarna angående detta härom dagen då dietisten sade att mellanmjölk är bättre för barnen pga att det finns tillsatt D-vitamin i den, så vi har faktiskt bytt tillbaks! :)

• skogsvitter
    hektorsmamma skrev 2012-02-08 23:22:41 följande:

Vi har bytt från mellan till standard sedan sonen började dricka mjölk. Dock fick vi lite smäll på fingrarna angående detta härom dagen då dietisten sade att mellanmjölk är bättre för barnen pga att det finns tillsatt D-vitamin i den, så vi har faktiskt bytt tillbaks! :)

Ja det finns tillsatt d-vitamin därför att den naturliga är borttagen! Standardmjölk innehåller precis lika mycket d-vitamin (eller nej, egentligen är det lite mer i mellanmjölken eftersom kroppen har svårare att ta upp syntetiskt d-vitamin och därför krävs en lite större mängd, det är lag på det i Sverige men i praktiken blir det alltså samma effekt). Så byt ni tillbaka! Standardmjölk är naturligt rik på både d-vitamin och andra näringsämnen som mellanmjölken tyvärr inte har naturligt utan måste tillsättas på konstgjord väg. Välj själv vad som känns bäst?
  • skogsvitter

Vi dricker självklart riktig mjölk här hemma, dvs standardmjölk. Särskilt sedan man fick barn har det blivit viktigare med att välja naturliga och ordentliga produkter och försöka välja de mest hälsosamma alternativen. Så numera har vi både riktig mjölk, riktig grädde och riktigt smör. Inga margariner eller lågfettprodukter som innehåller en massa trams.

• Jag1977

barnen dricker laktosfritt och får 3%

jag och sambon dricker vanlig och i dricker oftast mellanmjölk. ibland lättmjölk.  

• hektorsmamma
    skogsvitter skrev 2012-02-08 23:26:36 följande:
    Ja det finns tillsatt d-vitamin därför att den naturliga är borttagen! Standardmjölk innehåller precis lika mycket d-vitamin (eller nej, egentligen är det lite mer i mellanmjölken eftersom kroppen har svårare att ta upp syntetiskt d-vitamin och därför krävs en lite större mängd, det är lag på det i Sverige men i praktiken blir det alltså samma effekt). Så byt ni tillbaka! Standardmjölk är naturligt rik på både d-vitamin och andra näringsämnen som mellanmjölken tyvärr inte har naturligt utan måste tillsättas på konstgjord väg. Välj själv vad som känns bäst?

Intressant! Ska ta upp detta med dietisten på fredag och se vad hon har att säga om det...
Svar på tråden Vilken mjölk dricker ni hemma?