• Emo08

Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?

Som rubriken säger: vilken typ av barnkläder saknar ni till era barn eller vad tycker ni är en dålig detalj på kläder?

Jag själv kan tycka att det finns alldeles för många hårda och och obekväma halsar på kläder. På t.ex. jackor där dragkedjan skaver på hakan och längden på jackhalsen inte är anpassad till längden på barnets hals. Eller kardborreband runt handleden som lossnar och så åker ärmen ner över handen. Eller vantar som alltid verkar vara för stora eller för klumpiga vilken storlek man än köper (framför allt till riktigt små barn)

Jag köper en blandning av kläder till barnen, både H&M och Polarn o Pyret för att ta några exempel. Försöker tänka på att det ska vara kläder att leka i, men att de också ska vara fina.

Vad är viktigt för er? Nyfiken på att höra!

Ser fram emot att höra er åsikt!

• Svar på tråden Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?
  • Maisie

Små trosor. Dottern är snart 2.5 och det finns inga trosor som passar. Det finns ju även ganska många barn som slutar med blöja tidigt och där 86/92 är för stora. Alla vi som har barn som behöver reglerbar midja på byxor för att de inte ska ramla ner har ju precis samma problem med trosor/kalsonger som med byxorna men det finns inga alternativ.

• Mellanmjölkens land

Håller med om vantproblemet Det bästa, åtminstone för de minsta, vore om man kunde knäppa fast vantarna på overallen precis som det finns tossor som går att knäppa fast.

Jag skulle även vilja ha byxor som sitter åt ordentligt om fotlederna.

• Litet My
    Lumo skrev 2012-02-09 18:06:26 följande:
    Sovpåsar är svåra att hitta, dvs tunna pyjamasar med ihopsnörbar "kjol" som räcker över fötterna. Hittade typ 1 på Lindex för några år sen men har inte sett dem sen dess. Perfekt första halvåret

Även tjocka sovpåsar (istället för täcke) för lite större barn o i fler modeller än de IKEA har skulle vara bra. Min son växte ur deras största sovpåse långt innan behovet var över. Han kunde ha sovpåse till 1-1.5år, dvs även fast han kunde gå, dvs så länge han sov i spjälsängen.
    Det håller jag med om, vi har en sovpåse från ikea som tösen börjar växa ur men verkar vara en ren lögn att hitta en större om man inte vill betala en massa tusen, tyckte den från ikea var helt perfekt, lagon tjock och bra i passformen.
  • Loriyana

Jag saknar skor där man inte enbart går efter längden utan också bredden. Min dotter har smala fötter och jag måste alltid köpa skor till henne utomlands där man mäter både bredden och längden på barnets fötter. Tyvärr så är de brittiska skorna jag köper inte så lämpliga för svenskt vinterväder, så det blir att sätta på extra tjocka strumpor istället. Hur som helst vore det trevligt med ett par smala vinterstövlar.

• Litet My
    Kissekatt skrev 2012-02-09 18:35:39 följande:
    Strumpor som inte kommer bort i tvätten!
    Eller som inte kommer bort alls, köpte nyss 10 par till sonen, efter en vecka fanns 1 ynka par kvar, samt alla gamla med hål som är lite små, vart de andra 9 paren finns har varken jag eller sonen en aning om, strumpor med GPS?
  • Ellasmamma
    Maisie skrev 2012-02-11 14:26:59 följande:
    Små trosor. Dottern är snart 2.5 och det finns inga trosor som passar. Det finns ju även ganska många barn som slutar med blöja tidigt och där 86/92 är för stora. Alla vi som har barn som behöver reglerbar midja på byxor för att de inte ska ramla ner har ju precis samma problem med trosor/kalsonger som med byxorna men det finns inga alternativ.
    håller helt med dig om trosorna. min dotter var ganska precis två när hon slutade med bjöja, inga trosor jag köpte passade :/ idag är hon fyra och kan ha dom jag köpte som hennes "första" trosor :/ 
  • ventilera mera
    Lumo skrev 2012-02-09 18:06:26 följande:
    Sovpåsar är svåra att hitta, dvs tunna pyjamasar med ihopsnörbar "kjol" som räcker över fötterna. Hittade typ 1 på Lindex för några år sen men har inte sett dem sen dess. Perfekt första halvåret

Även tjocka sovpåsar (istället för täcke) för lite större barn o i fler modeller än de IKEA har skulle vara bra. Min son växte ur deras största sovpåse långt innan behovet var över. Han kunde ha sovpåse till 1-1.5år, dvs även fast han kunde gå, dvs så länge han sov i spjälsängen.
    Ullared!

Tunna sovpåsar har de mängder av på GeKås. Visserligen är det ju aldrig stensäkert att de har en viss grej, men just de har de alltid haft när jag varit där.

F.ö så håller jag med om vinterhandskar...
  • Maisie
    Loriyana skrev 2012-02-11 14:59:41 följande:

Jag saknar skor där man inte enbart går efter längden utan också bredden. Min dotter har smala fötter och jag måste alltid köpa skor till henne utomlands där man mäter både bredden och längden på barnets fötter. Tyvärr så är de brittiska skorna jag köper inte så lämpliga för svenskt vinterväder, så det blir att sätta på extra tjocka strumpor istället. Hur som helst vore det trevligt med ett par smala vinterstövlar.

Det finns skor med olika bredd att köpa i Sverige. 
    Hos t.ex. http://www.barnskobutiken.se kan man välja fotbredd på skorna. Jag har även köpt skor på Deichmann som varit markerade med bredd.

• Loriyana
    Maisie skrev 2012-02-11 18:16:30 följande:
    Det finns skor med olika bredd att köpa i Sverige. 
    Hos t.ex. www.barnskobutiken.se kan man välja fotbredd på skorna. Jag har även köpt skor på Deichmann som varit markerade med bredd.

Jag har varit på både barnskobutiken och Deichmann, men de har inte skor i min dotters bredd. Hon har väldigt smala fötter. Barnskobutiken och Deichmann erbjuder VISS vidd, men långtifrån samma utbud som andra länder.
Svar på tråden Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?