• Emo08

Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?

Som rubriken säger: vilken typ av barnkläder saknar ni till era barn eller vad tycker ni är en dålig detalj på kläder?

Jag själv kan tycka att det finns alldeles för många hårda och och obekväma halsar på kläder. På t.ex. jackor där dragkedjan skaver på hakan och längden på jackhalsen inte är anpassad till längden på barnets hals. Eller kardborreband runt handleden som lossnar och så åker ärmen ner över handen. Eller vantar som alltid verkar vara för stora eller för klumpiga vilken storlek man än köper (framför allt till riktigt små barn)

Jag köper en blandning av kläder till barnen, både H&M och Polarn o Pyret för att ta några exempel. Försöker tänka på att det ska vara kläder att leka i, men att de också ska vara fina.

Vad är viktigt för er? Nyfiken på att höra!

Ser fram emot att höra er åsikt!

• Svar på tråden Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?
  • cosinus
    Mrs Green skrev 2012-02-12 10:37:03 följande:
    Har du kolla på Zara? Åtminstone deras jeans har jättelånga ben, så man brukar kunna köpa minst en storlek mindre än vanligt och de är ändå lagom långa. Dessutom tycker jag att de har mycket tröjor som inte är så småbarnsaktiga.

Om du handlar i deras webbshop så får du tänka på att det är åtminstone en storleks skillnad mellan flick- och pojkkläderna. En flicktröja i storlek 7-8 år är ungefär som en pojktröja i storlek 5-6 år.
    Tack, det var ett bra tips! Zara finns inte i min stad och jag visste inte om nätbutiken, ska kika där.
    Maisie skrev 2012-02-12 16:14:01 följande:
    Jag håller med. Dottern har just nu en overall från Didrikson som ser helt bisarr ut på henne. Grenen är nere vid knäna.Rynkar på näsan

Jag jämförde hennes Didrikson st 90 (jag skulle köpt st 80) med en pompdelux st 92 som jag har köpt till nästa vinter. Det skiljer 1 dm i benlängd. Overallerna är i princip lika långa men Didrikson overallen har så absurt korta ben/lång kropp och ser väldigt märklig ut.

Ja alltså vissa märken är bara att glömma. Polarns overaller är också sådär löjligt benkorta så det är skrattretande på mina barn. Didriksson vill jag minnas att jag valt bort av precis den anledningen och reima är inte optimala de heller men funkar iaf i midjemodell hjälpligt. De bästa vi provat är gneis men tyvärr har de gjort om lite till i år så nu har de förlängt ryggen men inte benen så jag ska vårda de vi har från tidigare år väl :) Rasavil hade vi ett år också och de fungerade även de ok. Annars blir det ju lättare när de blir större och vill ha tvådelat för då är det ju bara att köpa olika storlekar men dottern som går i ettan föredrar fortfarande overall för att det är så praktiskt på rasten.
  • Indianica

Jag har länge saknat jackor som går att fästa ihop, alltså en fleece eller tjockare jacka som går att fästa i en skaljacka med vattenavvisande tyg. Vår son hade en sådan när han var ett år och det är nog det mest använda plagg han haft, när det blev för varmt knäppte man bara loss fleecen (var en HM-jacka). Vi älskade den. Men det har tagit tio jävla år för Polarn o.Pyret att återinföra ihopfästningsanordningen på sina jackor, men nu finns det!!!!

• Diablo

Saknar jeans med tillräkligt stor bak! Min lillkille är ganska stor i kroppen och alla jeans som vi har köpt har suttit för trångt om baken när han har blöja på sig. Även om jag gått upp två storlekar så sitter de tajt! Nu är han stl. 74, men alla jeans stl 80 är för små!! 

Sedan tycker jag att man använder får hårda tyger till byxor ibland.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Emo08

Vilka många synpunkter!! Tänk om klädtillverkarna verkligen lyssnade på småbarnsföräldrar! Många "problem" är ju återkommande. Fram för praktiska, ekologiska kläder i barnvänliga färger/mönster! Så att barn får vara just barn och kan röra på sig och leka.

Tack för alla bra tips! Hoppas ni fortsätter tipsa mig och alla andra.

Önskar er alla engagerade föräldrar en fin februarivecka{#emotions_dlg.flower}

• Diablo

Skulle även vilja kunna reglera midjan på taits till störrebarn typ stl. 110-116. Dottern är smal och det är många taits som bara trillar av. Sedan är de sydda så att man inte kan sätta i ett eget gummiband annars hade det varit enkelt!

• En till mamma

Jag håller med om att benen på overaller är aldeles för korta, siter overallen perfekt från grenen och upp så fattas det ungefär 5 cm i bennen.

Sedan vill jag ha kläder i rosa och lila med glitter på utan att de är i super tunnt matrial, figursydda och en massa förbannade puffärmar. Jag vill ha tjej färger i killmodell.

tröjor med dagkedja utan luva. 

vantar som sitter perfekt, håller värmen och är vattentäta.

höst/vårmössa som är vatten tätt och går ner över öronen.           

• Helle333
    En till mamma skrev 2012-02-13 13:14:33 följande:
    Jag håller med om att benen på overaller är aldeles för korta, siter overallen perfekt från grenen och upp så fattas det ungefär 5 cm i bennen.

Sedan vill jag ha kläder i rosa och lila med glitter på utan att de är i super tunnt matrial, figursydda och en massa förbannade puffärmar. Jag vill ha tjej färger i killmodell.

tröjor med dagkedja utan luva. 

vantar som sitter perfekt, håller värmen och är vattentäta.

höst/vårmössa som är vatten tätt och går ner över öronen.           
    Såna tröjor finns lite här och var. Jag har köpt några sådana villervallatröjor
  • Diablo

Skjorter för killar som knäps i grenen.

• veh
    Diablo skrev 2012-02-14 09:26:44 följande:
    Sådana har jag hittat på Cubus, för barn upp till 1,5 år i alla fall...

Jag saknar, som redan har nämnts, tröjor med dragkedja men utan luva.

Jag tycker också det är svårt att hitta stilrena kläder. Typ skor och jacka som barnen kan se snygga ut i, inte bara med massa figurer, mönster o.s.v. Men ändå bekväma. T.ex. ville jag ha ett par höstskor i "jogginskotyp" med kardborre, men utan massa figurer, utan att se så extremt sportiga ut. Det skulle inte vara ett par regelrätta finskor, men hade gärna sett att det funnits några stilrena i någon mer diskret färg.
  • Machapuchare
    zika skrev 2012-02-12 10:46:24 följande:
    Jag skulle vilja ha mer "barnkläder" i stl över 128.

Jag har 2 låånga barn. en 5 åring och en 7 åring som båda drar stl 140. Kläder i de storlekarna ser mer ut som tonårskläder och det är bara en massa svart och döskallar. speciellt till killar.

Ofta får jag leta länge för att hitta sköna och praktiska plagg till min 5 åring.  

Håller med! Vill inte att mina barn skall se ut so små tonåringar eller små vuxna. Sexåringen har ofta st 134. Lekvänliga kläder i de större storlekarna efterfrågas!
  • kixan

Byxor i mindre storlekar (typ från 74) som inte är anpassade för stora blöjbakar. Mina har alla varit blöjfria i den storleken, så jag har fått sy byxor själv för att de skulle passa..

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Helle333
    veh skrev 2012-02-14 09:48:06 följande:
    Sådana har jag hittat på Cubus, för barn upp till 1,5 år i alla fall...

Jag saknar, som redan har nämnts, tröjor med dragkedja men utan luva.

Jag tycker också det är svårt att hitta stilrena kläder. Typ skor och jacka som barnen kan se snygga ut i, inte bara med massa figurer, mönster o.s.v. Men ändå bekväma. T.ex. ville jag ha ett par höstskor i "jogginskotyp" med kardborre, men utan massa figurer, utan att se så extremt sportiga ut. Det skulle inte vara ett par regelrätta finskor, men hade gärna sett att det funnits några stilrena i någon mer diskret färg.
    www.villervalla.se/rea/trojatoppjacka/jacka-violet
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-sun
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-tomato
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-black
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-grass
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-pool
    www.villervalla.se/trojatoppjacka/lang-arm/jacka-gra-melange-med-mudd
    Tycker du att dem är för dyra så håll koll på tradera eller i facebookgruppen Villervalla och NovaStar

www.hm.com/se/product/97204
    www.hm.com/se/product/96570
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Trojor/EllosKids/_/N-f48Z1z128ggZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Trojor/hkk/_/N-f48Z1z126vuZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Trojor/EllosKids/_/N-f48Z1z128ggZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Trojor/Adidas-AdidasPerformance/_/N-f48Zh3pZ1z141xe

Detta är bara några av de långärmade tröjor med dragkedja och utan luva jag hittade.
  • Cogito ergo sum
    Diablo skrev 2012-02-14 09:26:44 följande:
    Det hittade jag på MEXX baby..tips bara. Hade varit kul om det fanns i andra affärer med.
  • linas fina

Mer färgglatt på barn kläderna när de kommit över strl 92 därikring. Färgsättningen blir väldigt tråkig. Mer ekologiska kollektioner på kedjorna.
    Leggings i många fler färger än matta pastellfärger tex gärna knallorange, grönt, och gult.

• linas fina
    Ellasmamma skrev 2012-02-11 15:08:24 följande:
    håller helt med dig om trosorna. min dotter var ganska precis två när hon slutade med bjöja, inga trosor jag köpte passade :/ idag är hon fyra och kan ha dom jag köpte som hennes "första" trosor :/ 
    Eller hur! Min femåring hade senast idag på sig trosor i strl 86/92. Den var alltså ganska för mycket stor när hon hade den storleken och hon blev blöjfri tidigt.
  • Helle333
    cosinus skrev 2012-02-12 18:39:16 följande:
    Tack, det var ett bra tips! Zara finns inte i min stad och jag visste inte om nätbutiken, ska kika där.

Ja alltså vissa märken är bara att glömma. Polarns overaller är också sådär löjligt benkorta så det är skrattretande på mina barn. Didriksson vill jag minnas att jag valt bort av precis den anledningen och reima är inte optimala de heller men funkar iaf i midjemodell hjälpligt. De bästa vi provat är gneis men tyvärr har de gjort om lite till i år så nu har de förlängt ryggen men inte benen så jag ska vårda de vi har från tidigare år väl :) Rasavil hade vi ett år också och de fungerade även de ok. Annars blir det ju lättare när de blir större och vill ha tvådelat för då är det ju bara att köpa olika storlekar men dottern som går i ettan föredrar fortfarande overall för att det är så praktiskt på rasten.
    Jag har inte tänkt på detta tidigare så jag var tvungen att titta på en didriksson när jag var på sambons jobb häromdagen och herregud vad korta ben det var jämfört med överkroppen.
  • Loriyana

Fodrad cykelhjälm med öronlappar! När jag cyklar på vintern så sitter mitt barns hjälm aldrig på ordentligt eftersom hon har mössa på undertill. Vore jättetrevligt om de kunde komma med en vintercykelhjälm.

Svar på tråden Vilken typ av kläder saknar ni till era barn?