Laz skrev 2014-01-07 08:41:57 följande:
det är samma för min M, de försökte en operation men det visade sig att den satt så illa till att det inte gick att ta bort
den.Nu är hon inlagd p g a att tumören tryckte på gallan, och skapat en stent insatt. Först Nästa vecka får hon träffa onkolog, men palliativa teamet har redan varit och talat med henne/oss en första gång...Hon fick detta beskedet i början på november. Sedan efter två veckor fick hon besked att det Inte var elakartad cancer, men nu i mellandagarna när hon åkte in p g a att hon inte kunde behålla mat och snabbt blev så svag ... jag upplever det som att vid första gångens besked hade hon mer kraft , och hopp och tro. Sedan vi tillbakadragandet naurlgitvis glad att få livet tillbaka Nu när det återigen är ett cancer besked så är det som om hon inte har nån kraft kvar.
allt detta fram och tillbaka har nog tagit på hennes psyke och tillit..
Palliativa som var där, försökte beskriva cellgifter som något som man inte måste få biverkningar av," att alla inte reagerar lika" etc men jag har svårt att se att hon som är äldre, och vars grundkondition nu är så försämrad p ga av näringsbrist , gulsot etc skall gå igenom en cellgiftsbehandling utan ngn som helst påverkan.
Så mycket tankar om vad livet är och kan vara...jag hoppas ju på att hon också orkar vara "tjurig" och åtminstone kommer att ha kraft att få fina dagar ett tag till.Upplever att sjukhuspersonal i nuläget så vag, men hoppas att onkologen är "rakare och ärligare".förstår förstås att det inte är en lätt situation för någon...
men jag är rädd för vad cellgifter kommer att göra med henne.
blev din mamma "bättre " under de månader hon kunde behandlas med cytostatika?
och du , tack för att du orkar skriva till mig här..
Satte mig vid datorn så är det enklare skriva och går citera med...
Oj, det där med gallan och stenten känner jag igen. Min mamma fick operera in en sådan i juni. Var efter det hon blev riktigt dålig första gången och då dom satte in antibiotika. Hon kunde ändå vara hemma då hemsjukvården kom och gav antibiotika varje dag. Mamma blev inte bättre av cellgifter, snarare tvärtom tycker då jag. Hon slutade med cellgifter för hon klarade inte av det, läkarna sa att de inte ville ge det mer då det skulle ta död på henne. Kanske var längre tid hon behandlades med cellgifter, tror hon började november-december och hon fick behandling till maj. All sjukdomstid är som en dimma, kommer som inte ihåg så mkt datum om saker och ting.
När hon fick cellgifter hade hon ännu svårare att äta. Mådde hemskt illa och helt orkeslös. Hon levde mest på risifrutti, näringsdryck och så var det nån choklad som hon gillade som hon åt för att försöka hålla uppe kaloriintaget. I slutet såg hon ju ut som ett skelett, så mager var hon.
Tror inte det är så lätt för läkarna att veta hur lång tid och sådär. Kan gå himla fort. Vi trodde väl min mamma skulle stryka med först där i juni/juli när hon var dålig. Sen blev hon dålig igen i oktober som vi också trodde hon skulle dö. Då var det problem med stenten så dom opererade in en ny. Sen blev hon dålig igen januari. Då åkte hon in ambulans. Opererades dagen efter. Då visade det sig att tolvfingertarmen brustit och läkt ut vätska i magen. De lagade hålet, men hon var ju så pass dålig. Hon var okontaktbar, hade hög feber och så. Sen dog hon tre dagar senare...
Har ni kollat upp om dom där anhörigdagarna från försäkringskassan? Finns ju 100 sådana som en närstående kan ta ut. Pappa tog ut mammas dagar. Jag var hemma mammaledig så jag kunde vara mkt hos mamma med min bebis då.