• babymajbe

    Ska insemineras på Måndag. Nervös

    Jag ska ta Ovitrelle sprutan kl 20 ikväll. Ska insemineras med min makes spermier kl 8 på Måndag. Anledningen till insemintationen är inte att det är dålig kvalite på spermierna utan att de vill hjälpa oss "fullt"ut . Jag har hormonbehandlats med Menopur i 14 dagar.
     Jag har hormonbehandlats pga att jag inte har egen ägglossning. 

    Nu undrar jag, Ni som gjort make-insemination. Hur måga försök har ni fått ? Har ni ochså tagit Ovitrelle sprutan 36 h före? Har ni haft sex före eller efter inseminationen?

    Är det smartast att inte ha sex före, (typ ikväll). Kanske man försämrar spermiernas "antal" då .   

  • Svar på tråden Ska insemineras på Måndag. Nervös
  • Äppelblad

    Jag gjorde makeinsemination för två veckor sedan (första försöket, blev ej gravid). Vi fick rådet att också ha sex men inte dagen innan eller samma dag! Spermiekvaliteten är bäst om de har växt till sig några dygn.

    Tog Pregnyl (motsvarar ovitrelle) 24 h före inseminationen. Den kombinerade vi med egna försök: sex två dagar före inseminationen, dagen efter och två dagar efter.

    Tror att det var min ägglossning som inte tog sig riktigt, ska nog prova insemination igen efter justering av hormonbehandlingen.

  • Villnuu

    Jag inseminerades också idag.
    Har ingen egen ägglossning och har tagit puregon 50IE per dag i 10 dagar. Var inne i torsdags och då var äggblåsan 15 mm så vår läkare sa att vi skulle ha sex 1 gång om dagen lördag och söndag ifall ägget skulle lossna, men ifall det inte hade lossnat skulle vi köra insemination på måndag alltså idag.
    Var inne tidigt i morse och då var äggblåsan 22 mm så sambon fick åka och lämna prov direkt och 2 timmar senare hämtade jag upp dom när de var tvättade och så blev det insemination.
    Jag behövde inte ta ägglossningssprutan.
    Sen sa de att vi inte skulle ha sex idag utan vänta tills imorgon och på onsdag.

    Spännande då har vi gjort insemination på samma dag, hur kändes det tyckte du?

  • babymajbe

    Idag inseminerades jag och det kändes helt ok. jag var fruktansvärt nervös över allt möjligt. Att sperman ej skulle vara tillräcklig osv.  Vi kom dit vid 8 och de preparerade sperman i 30 minuter, i någon rosa lösning. Sen inseminerades jag . Fick ligga kvar i fem minuter i gynstolen sen var allt klart. Så nu börjar jag med Crinone ikväll och fortsätter med det i arje fall 14 dagar fram. Sen får vi se. :) Det verkar som att det finns olika varianter ac inseminering? En del preparerar sperman längre tid?

    Det bästa av allt var att vi får lov att göra fler försök om detta ej lyckades. Vi har inte haft något sex alls själva, för rädsla av att försämra kvaliten på sperman. Och jag vet inte om det är "lönt" ikväll. Nu har det ju gått 45 timmar sen Ovitrellen. Och cervix är ju lite öm och mörbultad nu, hehe. 

    Ska tillägga att jag har ingen aktivitet alls i mina äggstockar. Har aldrig haft ägglossning utan behandling. Jag behöver ej använda spray för att nedreglera mina egna hormoner eftersom jag av mig själv redan är på klimakterie nivå. Tacksam över att det går att åtgärda. Har en son och nu försöker vi med ett syskon 

  • Villnuu

    Hur har det gått för er båda?
    Det tog sig inte för mig och i onsdags inseminerades jag igen. Så nu väntar 2 långa veckor igen innan man vet om man får börja om igen eller om man får bli lite glad=)Den här gången tog jag Otrivelle innan.
    Hur länge har ni försökt? Vi har försökt i 1 år ungefär, men jag har PCO och ingen egen ägglossning så därför behöver vi hjälp.

  • Hjärtefröjd
    babymajbe skrev 2012-02-11 16:41:53 följande:
    Jag ska ta Ovitrelle sprutan kl 20 ikväll. Ska insemineras med min makes spermier kl 8 på Måndag. Anledningen till insemintationen är inte att det är dålig kvalite på spermierna utan att de vill hjälpa oss "fullt"ut . Jag har hormonbehandlats med Menopur i 14 dagar.
     Jag har hormonbehandlats pga att jag inte har egen ägglossning. 

    Nu undrar jag, Ni som gjort make-insemination. Hur måga försök har ni fått ? Har ni ochså tagit Ovitrelle sprutan 36 h före? Har ni haft sex före eller efter inseminationen?

    Är det smartast att inte ha sex före, (typ ikväll). Kanske man försämrar spermiernas "antal" då .   
    Vi gjorde inseminationer (2-3 gånger i varje cykel) under 6-7 månader på en privat klinik. Tyvärr utan att lyckas..

    Om din man inte har nedsatt spermakvalitet eller antal så kan ni ha sex varje dag utan att det påverkar.
  • AddeM

    Hej, 

    Hur har det gått för er?
    Jag har heller aldrig haft mens så jag måste också som Babymajbe ta hormonbehandling innan något händer :) 
    I juni gjorde jag en insemination utan att lyckas. När jag nu läser era inlägg och kommentarer på nätet inser jag att de kanske hade bokat min insemination försent. Jag gjorde insemination 41h efter Ovitrelle spruta. Är det inte lite sent??

    Hur som helst så är jag på min andra försök. Jag är på åttonde menopur spruta (112,5 enheter). På måndag har jag kontroll igen och sen hoppas jag kunna insemineras under nästa vecka. 

     

  • Äppelblad

    AddeM: Det måste inte alls vara för sent! Senare än rekommendationerna visserligen, men det kan ändå gå vägen.

    Jag är nu gravid i vecka 24 med ett foster som mår prima och blev till efter vår tredje insemination, som vi gjorde i början av april. Eller så blev bebisen till dagarna efter... Så här var det:

    Min insemination var inbokad ungefär 20 timmar efter Ovitrellesprutan. Då satt äggblåsan kvar, visade UL. Vi kombinerade sedan inseminationen med att göra egna försök nästa dag, två dagar efter och tre dagar efter. Det gick vägen och två veckor senare plussade jag.
    MEN när jag sedan gjorde tidigt ultraljud stämde dagarna inte alls överens med inseminationen, utan visade att jag blivit gravid ungefär två dygn efter inseminationstidpunkten. Läkaren på fertilitetskliniken la pannan i djupa veck och tyckte detta var mycket konstigt. I synnerhet eftesom tiden efter Ovitrelle i så fall var "för lång". Också nästa tidiga UL (som gjordes pga andra orsaker) visade samma sak, och datumet har bekräftats vid RUL.

    SÅ vi är alltså övertygade om att bebisen blev till på våra egna försök, alltså dryga 36 timmar plus ytterligare flera dygn efter Ovitrelle.
    STORT lycka till, jag håller tummarna för dig! Berätta hur det har gått!

  • AddeM

    Tack för uppmundtran Äppelblad :) Det funkade inte den gången.
    Nu är jag på min andra försök. Det har gått 8 dagar sen inseminationen Jag har tagit Menopur i 11 dagar (112,5 enheter). Vid min sista kontroll hade jag för många äggblåsor (5st) och min livmoderslemhinna var 5,5mm Jag tycker att den är för tunn men läkaren säger att det är ingen fara och att den skulle bli bra tills på onsdag då jag skulle insemnineras. Vid inseminationen (36h efter ovitrelle) spräckte de 3 ägg och min slemhinna var cirka 10mm Kan den verkligen växa så mkt på 2 dagar? Jag får väl lita på de att de är 10mm Jag är helt paranoid heheh

    Nu väntar jag bara på att göra testet nästa vecka. Jag har verkligen inga graviditets symptom ( inte så att jag vet hur det känns heller )

Svar på tråden Ska insemineras på Måndag. Nervös