Min tioåring har konto på MSP sedan kanske 8 månader? Något sånt.
Hon är VIP just nu (när man alltså har betalat för att få extra grejer) men innan vi var säkra på att hon ville sitta på sidan var hon det inte.
Jag är lite kluven till sidan faktiskt, men jag sitter alltid i samma rum som henne när hon är online. Vissa saker anser jag vara för 'vuxna' och vissa användare vet inte hur man uppför sig. Jag har fått stoppa ibland när någon börjat vara dum och otrevlig mot henne.
Men förutom det tycker jag att det kan vara en ganska trevlig sida, hon gör olika utseenden, pratar lite med folk, gör egna filmer, är med i frågesport...
Jag har alla hennes inlogg (hon har många användare eftersom det allra roligaste är att skapa gubbar) och hon vet att hon inte får göra/skriva något som kan identifiera henne eller avslöja något. Och som sagt så sitter jag i rummet, oftast bredvid och har lite koll.
Jag har en kontantkortsmobil som jag laddar VIP på, vill inte regga mitt abbonemangsnummer eller mitt kontokort och jag tycker det har funkat bra.
Självklart sitter jag hela tiden med en tanke om om det är ett barn hon pratar med eller någon som 'leker' barn. Några gånger har det varit så att jag har sagt att hon får blocka personen. (kille som velat bli ihop och sen börjar väldigt mycket med älskar du mig, skulle du kyssa mig osv med väldigt 'vuxen' stavning och frasering tex)
Men överlag är det en okej sida tycker jag, mitt barn är också väldigt utbildad i eventuella faror på internet och därför känner jag mig ganska trygg. Däremot kan jag bekymra mig för hennes klasskompisar som kan skriva ut både var de bor och vad de heter och vilken skola de går på. (jag ser det ju eftersom dottern är vän med dem)
Jag har bett skolan ta upp hur man ska uppföra sig på nätet och vilka eventuella faror det finns, men de tycker att det är föräldrarnas uppgift. När de är hemma hos oss och ska kolla något passar jag på att försöka säga hur man ska bete sig och vad man inte ska berätta, men jag är inte deras förälder och kan inte riktigt säga åt dem vad de får och inte får göra. Och föräldrarna bryr sig inte halv sju om vad barnen sysslar med på nätet. Det är helt obegripligt för mig, men så är det tyvärr.