• grannkatten

Hur fungerar Moviestarplanet?

Hur fungerar Moviestarplanet?

Min 9-åring har fått skapat sig en inloggning hos exet och vill nu spela hemma hos mig. Är det bara på lek och med låtsaspengar? Eller kan man råka klicka på något som kostar riktiga pengar? 
    Hur fungerar spelet i stora drag och vad är poängen med det? 

• Svar på tråden Hur fungerar Moviestarplanet?
  • inze

Min dotter som nu är 10 år har varit medlem på MSP i ca 1½ år. Hon tittar väl in där ibland fortfarande men numera är det sidan goSupermodel som är favoriten.

Man behöver inte betala något om man inte vill utan man kan tjäna StarCoins "pengar" på att andra tittar på, och betygsätter de filmer man gör eller att man är med i andras filmer. Man kan även tjäna StarCoins på att lösa gåtor eller att någon använder en Look  "kläder" som man gjort.

Sen finns ju som alltid möjligheten att köpa mer StarCoins med pengar via mobil eller kreditkort men det är då ett aktivt val man gör inget som bara råkar bli för att man klickar på något.

Sedan är väl sidan inte ett spel utan mer en community där man kan titta på och göra filmer, skriva i forum, chatta m m. Man bör väl som förälder titta till vad barnet gör där och prata om det då det förekommit att en del kanske gjort lite mer avancerade filmer och även skrivit i formum om sånt som kanske är lite väl "vuxet" för en 9-åring.  

• grannkatten

Vad snällt för att du tog dig tid att svara! vet du hur och var man går in för att se hur hennes konto är skapat så att exet inte har lagt till hennes mobil nummer på något vis?
    Skulle det gå på hans kreditkort så får det väl vara så, men mobilräkningen är jag med och betalar....

• inze

Har hon ett konto så använder hon ju samma även hos dig så du kan väl låta henne logga in på det och så kan ni titta tillsammans hur det ser ut.

Om man loggat in och sedan klickar på  StarCoins uppe i vänstra hörnet kommer det upp alternativ på vad man kan köpa. Klickar man där på Köp StarCoins så kan man på sidan som då kommer upp titta på Mina Betalningar och se vad man köpt tidigare.

Jag tror inte man kan köpa något löpande på mobilen och de dyraste alternativet kan man i alla fall inte just nu betala med mobil utan bara med kontokort. 

Om man klickar på sin MovieStar "figur" som finns till vänster så får man upp olika val, bl a Min Profil. Där kan man se lite allt möjligt som man skrivit in om sig själv m m, när man skapat sin figur.   

• Tashie

Ja, Moviestarplanet är ett så kallat free-to-play-spel, vilket betyder att det är gratis att bli medlem och allt sånt där, men man måste betala för vissa förmåner. Och så klart är det ett grupptryck över alla såna spel att skaffa sig dessa förmåner, och det sker ofta att konton stjäls, och att de som inte har de extra förmånerna blir påhoppade. 

Hum hum från Humlegården, det är så det är mellan blad och gräs.
  • LovisaHjärtat

Min tioåring har konto på MSP sedan kanske 8 månader? Något sånt. 
    Hon är VIP just nu (när man alltså har betalat för att få extra grejer) men innan vi var säkra på att hon ville sitta på sidan var hon det inte.

Jag är lite kluven till sidan faktiskt, men jag sitter alltid i samma rum som henne när hon är online. Vissa saker anser jag vara för 'vuxna' och vissa användare vet inte hur man uppför sig. Jag har fått stoppa ibland när någon börjat vara dum och otrevlig mot henne.

Men förutom det tycker jag att det kan vara en ganska trevlig sida, hon gör olika utseenden, pratar lite med folk, gör egna filmer, är med i frågesport...

Jag har alla hennes inlogg (hon har många användare eftersom det allra roligaste är att skapa gubbar) och hon vet att hon inte får göra/skriva något som kan identifiera henne eller avslöja något. Och som sagt så sitter jag i rummet, oftast bredvid och har lite koll. Glad 

Jag har en kontantkortsmobil som jag laddar VIP på, vill inte regga mitt abbonemangsnummer eller mitt kontokort och jag tycker det har funkat bra.

Självklart sitter jag hela tiden med en tanke om om det är ett barn hon pratar med eller någon som 'leker' barn. Några gånger har det varit så att jag har sagt att hon får blocka personen. (kille som velat bli ihop och sen börjar väldigt mycket med älskar du mig, skulle du kyssa mig  osv med väldigt 'vuxen' stavning och frasering tex)

Men överlag är det en okej sida tycker jag, mitt barn är också väldigt utbildad i eventuella faror på internet och därför känner jag mig ganska trygg. Däremot kan jag bekymra mig för hennes klasskompisar som kan skriva ut både var de bor och vad de heter och vilken skola de går på. (jag ser det ju eftersom dottern är vän med dem)

Jag har bett skolan ta upp hur man ska uppföra sig på nätet och vilka eventuella faror det finns, men de tycker att det är föräldrarnas uppgift. När de är hemma hos oss och ska kolla något passar jag på att försöka säga hur man ska bete sig och vad man inte ska berätta, men jag är inte deras förälder och kan inte riktigt säga åt dem vad de får och inte får göra. Och föräldrarna bryr sig inte halv sju om vad barnen sysslar med på nätet. Det är helt obegripligt för mig, men så är det tyvärr.  

It's not that I'm not a people person, I'm just not a stupid people person
  • hubba

hej!! min dotter har spelat på msp förut.det hälder mycker där som vi inte vet.ibland min dotter fick kalla jävla hora. din jävla negger sånna saker jag  vill att ni som har barn spelar på Msp. ni måste hållla koll på det.

• LovisaHjärtat
    hubba skrev 2012-04-23 12:20:12 följande:
    hej!! min dotter har spelat på msp förut.det hälder mycker där som vi inte vet.ibland min dotter fick kalla jävla hora. din jävla negger sånna saker jag  vill att ni som har barn spelar på Msp. ni måste hållla koll på det.
    Så tråkigt att det hände din dotter. Tyvärr är världen full av idioter. Men jag tycker att moderatorerna på MSP är snabba att agera om man anmäler dåligt uppförande. 
    Men självklart ska man hålla koll på sina barn och stötta dem. :) 
    It's not that I'm not a people person, I'm just not a STUPID people person
  • Lisamessi

Är det någon som vet hur:

Om någon blockar mig (utan anledning) 
    Hur blockar jag upp eller så? 

• Jag har MSP

Jag har MovieStarPlanet:) Jag sökte på Moviestarplanet på google och då kom den här "bloggen" eller var de är upp så då tryckte jag på den ( utan anledning) Kyss Men Moviestar är... man kan ju köpa VIP som kostar riktiga pengar men det kan man inte göra själv om man är 9 år som jag ärTungan ute Så det behöver du inte vara orolig av;) Men däremot KAN de finnas person som frågar dumma saker eller pratar äckligt och är dum men för mig har det aldrig hänt så:) Och om hon precis har börjat så är det nog inte farligt:) Men om man är i lvl 25(som är den högsta leven ) så kan det finnas mkt dumma personer men det tar typ 4 år att komma till lvl 25:) Alltså inget farligt med MSP :)

Sidfot?
  • Elli03

Man tjänar bara starcoins och om man ska köpa nåt för riktiga pengar (Vip) så måste man ha kod och sånt.Men det är jättekul!
    10-årig tjej

Svar på tråden Hur fungerar Moviestarplanet?