• Bullen i ugnen

    Nyfödd sover hela tiden

    Fick barn för 5 dagar sedan och hon sover mest hela tiden, vilket börjar oroa miglite. Hon vaknar aldrig på natten och sover i princip hela dagarna. Hon vaknar bara när hon vill äta eller när vi byter blöja på henne. "Vad skönt, vilken tur ni har" säger alla. Men är det verkligen normalt? Ska vi aktivera henne mer? I så fall hur? Blir lite orolig att något skylle vara fel eftersom jag själv bara sov 20 min/dag som nyfödd tydligen. Ska inte till BVC förrän på fredag.


  • Svar på tråden Nyfödd sover hela tiden
  • PojkMamma85

    Tycker inte du har ngt att oroa dig för, min äldsta son sov med hela tiden när han va nyfödd =) 
    Dom sover mkt, behöver mkt sömn =) 

  • Lilla fjunet

    Så länge hon äter och går upp i vikt och att du ser att där kommer mjölk om du ammar. Annars borde du söka hjälp, för en nyfödd som sover väldigt mkt KAN vara lågt blodsocker och det är väldigt farligt. Men det kan oxå vara en sömnig liten varelse, bara du ser till att hon äter och får i sig så är det nog ingen fara.

  • PojkMamma85
    Bullen i ugnen skrev 2012-02-13 17:44:10 följande:
    Jag hoppas det. Blir ju ganska orolig när hon verkligen sover hela tiden.
    Men hon är bara 5 dagar =) Ju äldre hon blir ju piggare blir hon =)
  • Bullen i ugnen

    Ok kanske blir bättre när riktiga mjölken kommer då istället, har än så länge bara råmjölk och det är bara väldigt lite.

  • Lilla fjunet

    Men du ska nog kolla upp det, för du borde fått igång mjölken nu om hon är 5 dagar!!!
    Lågt blodsocker hos så små är väldigt farligt, dom har ju inte så mkt att ta av. Hur ofta äter hon?? är hon pigg och vaken när hon väl är vaken?? 

  • Bullen i ugnen
    Lilla fjunet skrev 2012-02-13 17:49:35 följande:
    Men du ska nog kolla upp det, för du borde fått igång mjölken nu om hon är 5 dagar!!!

    Lågt blodsocker hos så små är väldigt farligt, dom har ju inte så mkt att ta av. Hur ofta äter hon?? är hon pigg och vaken när hon väl är vaken?? 



    Nej, det är hon inte. Hon verkar vara ganska trött och dåsig. Vet inte riktigt hur ofta hon äter, tänkte börja skriva ned det. Men hon bajsar, kissar och kräks en del så då borde hon väl få i sig? Var på återbesök på bb idag för PKU och då tittade de på när jag ammade och sa de att hon får i sig när hon äter eftersom hon klunkar och sväljer. Minabröst blev så där svullna igår och hårda idag, så jag hoppas det är på g nu...
  • Lilla fjunet

    Ok men håll koll så att hon ammar iaf var fjärde timme, om hon inte gör det så hade jag nog väckt henne och erbjudit mat. 
    Om hon fortsätter att vara slö så hade jag ringt bvc i morgon och bett dom kolla på henne och kanske ta ett blodsocker. 
    Lycka till!! 

  • mrsIce

    Vår dotter är 8 dagar och det är först de senaste 2 dagarna som hon har lite vakentid som hon inte äter på. Den första veckan var hon bara vaken när hon skulle äta, annars sov hon.

    Jag tror att så länge din lilla äter ordentligt så är det normalt, men kolla med BVC för säkerhetsskull!

  • Coyote

    Jag är nästan benägen att hålla med lilla fjunet, ett blodsockerprov kanske vore på plats? Min grabb sov i tre dygn, ungefär, men han vaknade och åt och var då vaken och med. Om jag vore du skulle jag nog faktiskt väcka henne var fjärde timme nu och se till att hon äter, bara för säkerhets skull. Du behöver inte oroa dig, men det är bra att du ska till bvc i morgon.

  • Gizzmo73

    Det låter lite som vår lilla tjej och det berodde på för lågt blodsocker och det var redan efter tre dagar. Var tvungen att börja med ersättning eftersom min mjölk inte kommit igång och köra med "tvångsmatning" var tredje timme dygnet runt (inte lätt att försöka få i en sovandes bäbis mat....) Men hon började piggna till rätt snabbt sen.
    Konstigt att de inte kollade upp blodsockret på återbesöket, tycker du ska ringa för säkerhetsskull! 

  • Bullen i ugnen

    Har börjat tvångsmata henne nu och ska göra det var tredje-fjärde timme och se om det blir bättre tills imorgon. Har ersättning hemma också om det bara skulle vara så att min mjölk ej räcker till. Är det inte bättre imorgon så ringer jag bvc. Tack för era svar! Better be safe than sorry.

  • Coyote
    Bullen i ugnen skrev 2012-02-14 13:22:08 följande:
    Har börjat tvångsmata henne nu och ska göra det var tredje-fjärde timme och se om det blir bättre tills imorgon. Har ersättning hemma också om det bara skulle vara så att min mjölk ej räcker till. Är det inte bättre imorgon så ringer jag bvc. Tack för era svar! Better be safe than sorry.
    Hoppas det ordnar sig! Jag läste fel, trodde du hade tid idag, men du gör helt rätt, är det inte bättre i morgon så ring och be att få komma och kolla.
  • Lilla fjunet

    Hoppas att det blev bättre med lillan=) satt nästan och fick lite ont imagen igår kväll...inget kul med lågt blodsocker på så små...

  • Bullen i ugnen

    Nu har hon fått av ersättningen. Kanske inbillar mig, men jag tyckte hon var mycket piggare efteråt. Så nu tänker jag ge b

Svar på tråden Nyfödd sover hela tiden