• Anonym

Lågt blodvärde

Efter en hälsokontroll har jag fått veta att mitt blodvärde är för lågt. 106 jämfört med normalvärde 115-130.
    Inget alarmerande enligt läkaren, men hon ville att jag skulle veta och att jag kanske ska göra en kontroll om ett tag för att se om det bara var tillfälligt eller om jag behöver göra något åt det. Jag hade haft riklig mens ett par dagar innan de tog blod från mig. Ungefär en dag i månaden blöder jag så mycket att jag knappt kan gå ut, på en halvtimma kan både +tampong och binda vara på väg att svämma över...

Jag är semivegitarian sedan snart 10 år. Äter mycket grönt, mycket fullkorn, ägg och fisk, men inget kött. Min svärmor som är läkare sa direkt att jag behöver kött. Men jag undrar om det finns något annat jag kan göra och hur orolig jag behöver vara. Kan tillägga att jag absolut inte känner mig onormalt trött, bortsett från de dagar jag blöder mest vid mens då jag kan känna mig lite svag. Jag klarar jobb, studier, barn, motionerar regelbundet. Går upp vid 7-tiden och lägger mig runt 23 på kvällen. Ibland kan jag känna behov av att sova en liten stund på dagen (5-20 min) för att orka med kvällsjobbet, men jag känner mig inte onormalt trött.

Läkaren nämnde också att vissa personer har låga nivåer som normalvärde, men de har inga tidigare prov från mig att jämföra med, så jag vet inte om jag tillhör den gruppen.

Någon annan som har erfarenhet av för låga blodvärden??

• Svar på tråden Lågt blodvärde
  • Anonym

Sa läkaren inte ens du behöver äta järntabletter? Låter mycket konstigt då 106 är väldigt lågt och förstår du är trött. Du måste få i dig mer järn.

• Hoppsan85

Köp järntabletter. Konstigt att inte läkaren sa nåt om det. Men du behöver inte äta kött om du är vegetarian.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-15 16:41:08 följande:
    Sa läkaren inte ens du behöver äta järntabletter? Låter mycket konstigt då 106 är väldigt lågt och förstår du är trött. Du måste få i dig mer järn.
    Det handlade om ett hälsointyg och hon ansåg att hon trots detta kunde intyga att jag är vid god hälsa, så hon har inget ansvar egentligen för vilka åtgärder jag behöver, men ville att jag skulle veta. Antar att jag kanske borde kontakta vårdcentralen?

Kan man köpa tabletter på hälsokost eller behövs det starkare saker?
  • Anonym
    Hoppsan85 skrev 2012-02-15 16:44:15 följande:
    Köp järntabletter. Konstigt att inte läkaren sa nåt om det. Men du behöver inte äta kött om du är vegetarian.

Tror du att mitt låga värde kan förklaras av att jag inte äter kött?
  • Marieeh
    Anonym skrev 2012-02-15 16:47:02 följande:
    Nej, jag äter kött och jag har ofta mellan 100-110 i järnvärde. Min mamma har ännu lägre, under 100 ibland. Hon och jag har fått förklaring att en del har låga järnvärden.
    Jag är i vanliga fall inte trött förutom nu när jag är gravid :).
  • Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 16:44:38 följande:
    Det handlade om ett hälsointyg och hon ansåg att hon trots detta kunde intyga att jag är vid god hälsa, så hon har inget ansvar egentligen för vilka åtgärder jag behöver, men ville att jag skulle veta. Antar att jag kanske borde kontakta vårdcentralen?

Kan man köpa tabletter på hälsokost eller behövs det starkare saker?

hon är ju i allra högsta grad ansvarig över din hälsa, även om du bara var där för hälsointyg. Speciellt nu när du har lågt blodvärde (Hb), då borde hon ha rekomenderat järntabletter och ev skrivit ut ett recept. 

Man kan köpa järntabletter både på apoteket och i hälsokost. Finns några som heter Hemofer, receptfritt och finns på apoteket. Ev finns de i hälsokosten med.
    Anonym skrev 2012-02-15 16:47:02 följande:

Nja, troligtvis var det för att du precis hade haft rikligt med mens. Men det kan vara en bra ide och köpa järntabletter och äta och sedan gå till VC och kolla upp det igen.   

• Marieeh

Jag äter järntabletter ibland för att få upp värdet, och det brukar fungera!
    Har svårt för niferex, men tar hemofer som är lite svagare...

• Anonym

Jag får nog prova Hemofer och testa igen om ett tag. Hur lång tid tror ni jag ska vänta innan jag gör ett nytt prov?

• Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 16:59:56 följande:

Jag får nog prova Hemofer och testa igen om ett tag. Hur lång tid tror ni jag ska vänta innan jag gör ett nytt prov?

Vänta några veckor och se till att inte göra testet direkt efter mensen.
  • Anonym
    Marieeh skrev 2012-02-15 16:52:50 följande:
    Jag äter järntabletter ibland för att få upp värdet, och det brukar fungera!
    Har svårt för niferex, men tar hemofer som är lite svagare...

Låter positivt att det funkar för dig, jag ska testa det!

Jag känner mig som sagt inte heller särskilt trött, men de säger att man kan vänja sig successivt vid låga värden. Vem vet, jag kanske skulle må mycket bättre om jag fick upp värdet.
Svar på tråden Lågt blodvärde