• Anonym

Lågt blodvärde

Efter en hälsokontroll har jag fått veta att mitt blodvärde är för lågt. 106 jämfört med normalvärde 115-130.
    Inget alarmerande enligt läkaren, men hon ville att jag skulle veta och att jag kanske ska göra en kontroll om ett tag för att se om det bara var tillfälligt eller om jag behöver göra något åt det. Jag hade haft riklig mens ett par dagar innan de tog blod från mig. Ungefär en dag i månaden blöder jag så mycket att jag knappt kan gå ut, på en halvtimma kan både +tampong och binda vara på väg att svämma över...

Jag är semivegitarian sedan snart 10 år. Äter mycket grönt, mycket fullkorn, ägg och fisk, men inget kött. Min svärmor som är läkare sa direkt att jag behöver kött. Men jag undrar om det finns något annat jag kan göra och hur orolig jag behöver vara. Kan tillägga att jag absolut inte känner mig onormalt trött, bortsett från de dagar jag blöder mest vid mens då jag kan känna mig lite svag. Jag klarar jobb, studier, barn, motionerar regelbundet. Går upp vid 7-tiden och lägger mig runt 23 på kvällen. Ibland kan jag känna behov av att sova en liten stund på dagen (5-20 min) för att orka med kvällsjobbet, men jag känner mig inte onormalt trött.

Läkaren nämnde också att vissa personer har låga nivåer som normalvärde, men de har inga tidigare prov från mig att jämföra med, så jag vet inte om jag tillhör den gruppen.

Någon annan som har erfarenhet av för låga blodvärden??

• Svar på tråden Lågt blodvärde
  • Anonym
    Hoppsan85 skrev 2012-02-15 17:14:23 följande:

Vänta några veckor och se till att inte göra testet direkt efter mensen.

Ok, tack!
  • Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 17:17:49 följande:

Låter positivt att det funkar för dig, jag ska testa det!

Jag känner mig som sagt inte heller särskilt trött, men de säger att man kan vänja sig successivt vid låga värden. Vem vet, jag kanske skulle må mycket bättre om jag fick upp värdet.
    Jag har oftast helt ok Hb (järnvärde) men helt åt skogen lågt bt (blodtryck) och har vant mig vid att jag blir svimfärdig på morgonen och ibland trött.
  • Eisa

Hej!

Låter som att ditt låga järn är en kombination av din rikliga mens och din kosthållning. Jag hade också järnbrist (lågt hb = 114) i somras men fick järntabletter (niferex). Har också ganska riklig mens och avskyr kött.

• Anonym (katte)

Man kan helt klart vänja sig vid låga värden - min mamma hade jättelågt Hb en gång när hon gjorde en hälsokontroll, så pass att hon blev kvarhållen och fick en blodtransfusion. Då kände hon ju helt klart av det låga värdet, men det hade kommit väldigt successivt, så hon hade egentligen inte reflekterat över att något var fel.

Gröna grönsaker lär ju vara järnrika. Broccoli, spenat etc. Det finns en del som säger att det är fel sorts järn i spenat, andra menar att man visst kan tillgodogöra sig även spenat-järn. Laga mat i gjutjärnspanna kanske fungerar (vet ej om det bara är en skröna)? Blutsaft finns ju också, men jag tror mer på järntabletter som niferex eller hemofer i så fall. Var beredd på att bli hård i magen och få mycket mörk avföring om du börjar med tabletter.

• Anonym (järnrik vego)

Man behöver absolut inte äta kött för att ha bra järnvärde eller blodvärde, jag är kvinna och vegetarian och hade senast jag testade (igår) 144 i blodvärde/Hb och har ett väldigt bra ferritin-värde (järndepå)!

När jag gick min utbildning gjorde vi en 3 dagars mat-registrering där man fick väga och skriva upp allt man åt och sen laddades det in i ett program som räknade ut alla näringsämnen, jag var den enda vegetarianen och den enda kvinnan/tjejen som fick nog med järn via maten!

Vegetarisk kost har faktiskt ofta mer järn än vanlig mat eftersom man äter mer fullkorn och ofta lagar mat från grunden.
    Några mattips:
    - tänk på att äta något med c-vitamin då du äter grovt bröd/fullkornsbröd (paprika på mackan, juice till), då tas järnet upp bättre
    - laga gärna mat i gjutjärnsgryta eller gjutjärnspanna, lite järn fäller ut och det kan man faktiskt tillgodogöra sig
    - välj gärna grovt och långjäst (gärna surdeg) bröd, järnet är där mer lättåtkomligt för kroppen

Det finns flera saker du kan göra:
    - ta Cyklo-F tabletter de dagar du blöder som mest under mens, de minskar blödningarna med 40 % (finns receptfritt på Apoteket)
    . prova järntillskott, antingen järntabletter eller vitamintabletter (finns massa olika receptfria på Apoteket)

Lycka till!

• Eisa

Nu utgick jag bara ifrån att du hade järnbrist. Det är ju det vanligaste problemet vid lågt Hb hos fertila kvinnor.

Man kan ha vääääldigt lågt blodvärde innan man känner av det.

• Anonym

Förutom att jag har ganska riklig mens och inte äter kött så har jag medvetet dragit ner på mängden mat sedan en månad tillbaka ungefär eftersom jag ville gå ner några överflödiga kilon. Jag har gått ner ca 3 kg på drygt en månad. Jag har absolut inte kört någon svältdiet, men har ätit mindre än vanligt. Allt sammantaget så kan jag känna att det kanske inte är så konstigt att mina värden var låga. Men jag tar till mig era råd och hoppas att jag ska lyckas få upp mina värden.

• Anonym
    Eisa skrev 2012-02-15 17:45:18 följande:
    Nu utgick jag bara ifrån att du hade järnbrist. Det är ju det vanligaste problemet vid lågt Hb hos fertila kvinnor.

Man kan ha vääääldigt lågt blodvärde innan man känner av det.

Jag antar också att det handlar om järnbrist, det känns mest logiskt. Om jag inte får upp värdet med tabletter finns det kanske anledning att analysera vidare, men just nu utgår jag ifrån att det handlar om järnet.
  • Mrs Mountainstream

Drick blutsaft ( blod saft) finns att köpa på hälsokost affärer. Totalt baserat på frukt och örter och innehåller höga järnhalter. Jag har fått dricka det flera ggr pga låga värden. Smakar tom gott.

• Anonym
    Mrs Mountainstream skrev 2012-02-15 18:09:14 följande:
    Drick blutsaft ( blod saft) finns att köpa på hälsokost affärer. Totalt baserat på frukt och örter och innehåller höga järnhalter. Jag har fått dricka det flera ggr pga låga värden. Smakar tom gott.

Hur lång tid har du behövt dricka det för att få upp dina värden?
  • TaSe

Jag har "alltid" legat lågt, både hb och blodtryck (har det något samband?).
    Runt 110-115 är mitt normala värde. Vid graviditeterna har jag varit nere på 90 utan att märka av det mer än yrsel när jag reser mej upp.
    Mitt bltr ligger normalt på 100/60 ungefär.

• Mrs Mountainstream

Ett par dagar ger effekt. Just nu har jag väldigt låga värden. Jag var inlagd på sjukhuset under hela helgen för en inre blödning. Då hade jag 94hb, idag mätte de 113 (utan någon järn intag, bara vanlig mat). Läkaren vill inte ge rekommendera tabletter än utan litar på att vanlig kost hjälper. Funkar i mitt fall då jag älskar kött, men blutsaft ger liksom en energikick också.

• Anonym
    Mrs Mountainstream skrev 2012-02-15 18:19:18 följande:
    Ett par dagar ger effekt. Just nu har jag väldigt låga värden. Jag var inlagd på sjukhuset under hela helgen för en inre blödning. Då hade jag 94hb, idag mätte de 113 (utan någon järn intag, bara vanlig mat). Läkaren vill inte ge rekommendera tabletter än utan litar på att vanlig kost hjälper. Funkar i mitt fall då jag älskar kött, men blutsaft ger liksom en energikick också.
    Ok, det låter bra! Är inte så sugen på att bli dålig i magen som man verkar bli av tabletter...
  • Grenna

Kroppen vänjer sig vid låga värden så det är inte säkert att man känner det. Jag hade 69 i blodvärde och min läkare ville lägga in mig men eftersom jag inte var särskilt påverkad så fick jag i stället käka dubbel dos järntabletter + järnrik kost. Tog ca 1 vecka innan det började vända och sen ytterligare några veckor tills jag kände skillnad. Och attans vad pigg jag blev.

Nu känner jag igen varningssignalerna när värdet börjar dippa och tar då tabletter några dagar. För blir värdet för lågt så hjälper det inte att man äter järnrik kost för kroppen hinner inte kompensera.

• Anonym (järnrik vego)
    Mrs Mountainstream skrev 2012-02-15 18:09:14 följande:
    Observera att Blutsaft innehåller väldigt lite järn jämfört med järntabletter, mer som en vanlig vitamintablett (som prismässigt när är att föredra, och då får man ju även andra vitaminer och mineraler på köpet).

Dagsdos av Apotekets vitamin-mineral tablett ACO Kvinna: 15 mg järn
    Dagsdos Blutsaft (20 ml): 20 mg järn
    Järntabletter: 100 mg järn (dagsdos 1-2 tabletter)

Jag tycker du borde be att få komplettera hälsokontrollen med ett järnvärde (ferritin) som visar vad du har för järndepåer i kroppen. Om det värdet är lågt så tycker jag du skall överväga att ta järntabletter ett tag/fråga doktorn vad han/hon tycker om det, annars bör det räcka med de andra råden ovan.
  • Anonym
    Grenna skrev 2012-02-15 19:44:31 följande:
    Kroppen vänjer sig vid låga värden så det är inte säkert att man känner det. Jag hade 69 i blodvärde och min läkare ville lägga in mig men eftersom jag inte var särskilt påverkad så fick jag i stället käka dubbel dos järntabletter + järnrik kost. Tog ca 1 vecka innan det började vända och sen ytterligare några veckor tills jag kände skillnad. Och attans vad pigg jag blev.

Nu känner jag igen varningssignalerna när värdet börjar dippa och tar då tabletter några dagar. För blir värdet för lågt så hjälper det inte att man äter järnrik kost för kroppen hinner inte kompensera.
    Vad är varningssignalerna för dig? Jag upplever ju inte att jag är tröttare än andra, men har samtidigt gjort väldigt mycket för att bli piggare, dvs äter väldigt bra, jobbar med medveten närvaro, motionerar. Samtidigt kan det  vara väldigt segt att komma upp på morgonen, även om jag sovit mina åtta timmar och det är ljust ute. Jag har liksom aldrig den där härliga morgonenergin som jag hade tidigare då det är härligt att vakna till en ny dag. Det finns alltid ett litet motstånd. Och det sitter inte i huvudet, jag är nöjd med min tillvaro på det stora hela och känner mig ganska stabil på det mentala planet.

Känns som det kanske var bra ändå att jag fick reda på det här, möjligheten öppnar sig för att jag ska kunna må ännu bättre än jag gör nu och få lite mer energi till att göra det jag vill.
  • Anonym
    Anonym (järnrik vego) skrev 2012-02-16 06:57:21 följande:
    Observera att Blutsaft innehåller väldigt lite järn jämfört med järntabletter, mer som en vanlig vitamintablett (som prismässigt när är att föredra, och då får man ju även andra vitaminer och mineraler på köpet).

Dagsdos av Apotekets vitamin-mineral tablett ACO Kvinna: 15 mg järn
    Dagsdos Blutsaft (20 ml): 20 mg järn
    Järntabletter: 100 mg järn (dagsdos 1-2 tabletter)

Jag tycker du borde be att få komplettera hälsokontrollen med ett järnvärde (ferritin) som visar vad du har för järndepåer i kroppen. Om det värdet är lågt så tycker jag du skall överväga att ta järntabletter ett tag/fråga doktorn vad han/hon tycker om det, annars bör det räcka med de andra råden ovan.
    Tack för bra info! Det lutar mot att jag provar tabletter och hoppas på att jag inte blir alltför påverkad i magen. Sen ska jag försöka ta ett nytt prov om någon månad och samtidigt kolla järndepåerna.

Jag är verkligen tacksam för alla goda råd i tråden, det är inte helt rätt att hitta rätt information själv.
Svar på tråden Lågt blodvärde