Lågt blodvärde
Efter en hälsokontroll har jag fått veta att mitt blodvärde är för lågt. 106 jämfört med normalvärde 115-130.
Inget alarmerande enligt läkaren, men hon ville att jag skulle veta och att jag kanske ska göra en kontroll om ett tag för att se om det bara var tillfälligt eller om jag behöver göra något åt det. Jag hade haft riklig mens ett par dagar innan de tog blod från mig. Ungefär en dag i månaden blöder jag så mycket att jag knappt kan gå ut, på en halvtimma kan både +tampong och binda vara på väg att svämma över...
Jag är semivegitarian sedan snart 10 år. Äter mycket grönt, mycket fullkorn, ägg och fisk, men inget kött. Min svärmor som är läkare sa direkt att jag behöver kött. Men jag undrar om det finns något annat jag kan göra och hur orolig jag behöver vara. Kan tillägga att jag absolut inte känner mig onormalt trött, bortsett från de dagar jag blöder mest vid mens då jag kan känna mig lite svag. Jag klarar jobb, studier, barn, motionerar regelbundet. Går upp vid 7-tiden och lägger mig runt 23 på kvällen. Ibland kan jag känna behov av att sova en liten stund på dagen (5-20 min) för att orka med kvällsjobbet, men jag känner mig inte onormalt trött.
Läkaren nämnde också att vissa personer har låga nivåer som normalvärde, men de har inga tidigare prov från mig att jämföra med, så jag vet inte om jag tillhör den gruppen.
Någon annan som har erfarenhet av för låga blodvärden??