• Anonym (mamma)

pappan kan inte sammarbeta!

Hur ska man göra när pappan till mitt barn inte kan sammarbeta..

han går inte att nå på telefon, svarar inte trycker bort när man ringer, svarar inte på sms lr mail...

barnet få¨r inte gå på sina kompisars barnkalas för honom , han lämnar av henne en bit från min lya..

När det gäller barnen så ska man väl svara på sms å telefon samtal....?! familjerätten kan inte hjälpa mej..för dom kan inte tvinga han å gå på sammarbete samtal... va gör man då! finns ju ingen som kan hjälpa mej!! 

Mitt barn blir lidande för allt han har gjort..../ Gör...

• Svar på tråden pappan kan inte sammarbeta!
  • Emma2009

Om inte sammarbetet vid gemensam vårdnad fungerar så kan du begära ensam vårdnad genom en stämning.

• Anonym (mamma)
    Emma2009 skrev 2012-02-19 19:57:31 följande:
    Om inte sammarbetet vid gemensam vårdnad fungerar så kan du begära ensam vårdnad genom en stämning.

okej...har ju knappst råd till å stämma han, men nått måste ju göras....inte ens farmor går å få tag på...vuxna människor som beter sej så här illa...är ju min lilla tjej som blir lidande...

hur lätt är det å få ensam vårdnad i tingsrätten då? dom kan väl dömma lite hur dom vill?! 
  • Emma2009

Det är väldigt svårt och dyrt. Så länge det finns en vetig förälder är det alltid nån som städar upp :( Men om du försökt med sammarbetssamtal under en tid och han inte kommer, så kanske du kan få med dig familjerätten i hur han är? Det är vid en vårdnadsutredning oftast familjerättens utlåtande som tingsrätten lyssnar på vid dom. Om utredarna får bevis på att det inte fungerar med samarbetet så vinner du annars inte. Vad gäller ekonomi kan hemförsäkringen vara till hjälp, alternativt rättshjälp. Har du försökt gå på samarbetssamtal? Vad säger dem där i så fall?

• Anonym

Kontakta en bra familjerättsadvokat och boka ett möte. Kostar en del (ca 1500 för en timme) men är värt varenda krona. När du fått rätt fakta är det lättare att agera förståndigt i kontakten med exet.

Lycka till!

• Anonym
    Emma2009 skrev 2012-02-19 21:43:37 följande:
    Det är väldigt svårt och dyrt. Så länge det finns en vetig förälder är det alltid nån som städar upp :( Men om du försökt med sammarbetssamtal under en tid och han inte kommer, så kanske du kan få med dig familjerätten i hur han är? Det är vid en vårdnadsutredning oftast familjerättens utlåtande som tingsrätten lyssnar på vid dom. Om utredarna får bevis på att det inte fungerar med samarbetet så vinner du annars inte. Vad gäller ekonomi kan hemförsäkringen vara till hjälp, alternativt rättshjälp. Har du försökt gå på samarbetssamtal? Vad säger dem där i så fall?
    Har man låg inkomst får man rättsskydd...
  • Emma2009

Japp rättskydd är det dom heter rättshjälp. Men då måste man ha låg inkomst och inte ha mer än 50 000 kr sparade på bank eller i fonder eller aktier.

• Anonym

Kan du samarbeta då? Vad är det du skriver i sms mejl osv? Hur ofta hör du av dig? För enkelt kan vara att de tröttnat för du hör av dig för mycket

• Anonym
    Emma2009 skrev 2012-02-20 07:04:47 följande:
    Japp rättskydd är det dom heter rättshjälp. Men då måste man ha låg inkomst och inte ha mer än 50 000 kr sparade på bank eller i fonder eller aktier.
    Njae... där har du väl ändå fel.

Rättshjälp kan man få om man tvistar under första året efter separation och det är inkomstprövat (typ). Kan dock säga att om man har pengar fast bundna i en bostadsrätt är det ändå ok, det hade nämligen jag. Advokaten ansöker om rättshjälp åt sin klient och sedan meddelas man hur mycket hjälp man får. (Jag fick betala 40% själv tror jag)

Rättsskydd kallas den delen av hemförsäkringen som gör att du är försäkrad mot rättsliga kostnader upp till ett visst belopp. Hemförsäkringen gäller alltså först ett år efter separationen och täcker oftast upp 80 % av kostnaderna. lite beroende på försäkringsbolag, jag vet att IF är sämst :( på just detta.
  • Anonym

Hur ofta är dottern hos pappan? Vad menar du med samarbetsproblem?
    Han kanske inte vill prioriterar barn kalas varje gång hon är hos honom, han kanske har andra planeringar för sin dotters tid med honom.

Man kan samarbeta utan att behöva svara på telefonsamtal, samtal öga för öga, men det krävs att man inte ställer sina egna krav och behov i första hand, inte bråkar eller är anklagande och försöker styra den andre föräldern.
    * Du skriver att han lämnar henne en bit från din lya? Kan bero på att han inte vill träffa/ se dig, dottern kanske har separationsångest mm. Varför ska han träffa dig? För att få skäll, massa frågor muntligt av dig mm?

Det är väl jättebra att skriva ner sina önskemål och håll dig till fakta inte ställa som ett krav, inte bestämmande, mm.
    Håll dig till din vecka är din vecka och hans vecka är hans vecka, däremot om skola, lov, kostnader för barnet som ska delas och liknande ska man kunna maila om och hitta överenskommelse om.
    Och ett samtal samt sms om det är riktigt AKUT ang dottern.

Finns ingen anledning för dig att kontakta honom om oväsentliga saker stup i kvarten, däremot räcker det att skicka mail med både oväsentlig info eller frågor som du vill ha ett svar på men du kan inte räkna med att du ska ha ett svar omg. 

• Anonym

Pappan kan inte samarbeta mer rätt rubrik hade varit VI KAN INTE SAMARBETA. Varför lägger du allt ansvar på pappan här är du helt fri från ansvar? "mitt barn blir lidande för allt han gjort/gör...rättelse ERT BARN och den ungen lider för sånt NI gör mot varandra! Fattar du ts? Du är också ansvarig för detta och att ert barn lider inte han alena

Svar på tråden pappan kan inte sammarbeta!