Krupp utan anfall?
Har en 1,5-åring som igår fick en väldig hosta. Vaknade på kvällen och hade skällande hosta, feber och lite raspig andning, men var inte ledsen och kunde somna om. Vaknade igen vid tre men fick alvedon och somnade om igen. I morse vaknade barnet hest och hostigt och vi ringde sjukvårdsupplysningen. Hon hörde hostan genom luren och tyckte att det lät som krupp, vi fick senare en tid på vårdcentralen och läkaren sa samma sak.
Vad jag tycker är så konstigt är att det ju inte rörde sig om något kruppanfall. Jag hade själv krupp ända upp i tonåren och minns det som anfall som kom på natten och sen gick över ganska snabbt. Här är det mer bara en hosta och raspig andning som håller i sig. Och så feber. Det var aldrig så att barnet verkade tycka det var svårt att andas medan jag minns det som att det var jättejobbigt när jag hade krupp och lite panikkänsla. Nu ligger skrutten här bredvid mig, fortfarande lika dålig som under dagen och det känns inte som att febern vill gå ner riktigt. Mat gick ner dock!
Finns det andra former av krupp som beter sig så här? Eller falsk krupp heter det väl egentligen. Eller är det nåt annat? När jag googlar hittar jag bara beskrivningar av anfall som kommer på natten. Någon med erfarenhet?
Borde jag ringa igen, eller kan det ta lite tid? Vi fick mollipect och råd om lugn och ro och högläge. Sänkan var bra.