• Julibarn

Krupp utan anfall?

Har en 1,5-åring som igår fick en väldig hosta. Vaknade på kvällen och hade skällande hosta, feber och lite raspig andning, men var inte ledsen och kunde somna om. Vaknade igen vid tre men fick alvedon och somnade om igen. I morse vaknade barnet hest och hostigt och vi ringde sjukvårdsupplysningen. Hon hörde hostan genom luren och tyckte att det lät som krupp, vi fick senare en tid på vårdcentralen och läkaren sa samma sak.

Vad jag tycker är så konstigt är att det ju inte rörde sig om något kruppanfall. Jag hade själv krupp ända upp i tonåren och minns det som anfall som kom på natten och sen gick över ganska snabbt. Här är det mer bara en hosta och raspig andning som håller i sig. Och så feber. Det var aldrig så att barnet verkade tycka det var svårt att andas medan jag minns det som att det var jättejobbigt när jag hade krupp och lite panikkänsla. Nu ligger skrutten här bredvid mig, fortfarande lika dålig som under dagen och det känns inte som att febern vill gå ner riktigt. Mat gick ner dock!

Finns det andra former av krupp som beter sig så här? Eller falsk krupp heter det väl egentligen. Eller är det nåt annat? När jag googlar hittar jag bara beskrivningar av anfall som kommer på natten. Någon med erfarenhet?

Borde jag ringa igen, eller kan det ta lite tid? Vi fick mollipect och råd om lugn och ro och högläge. Sänkan var bra.

• Svar på tråden Krupp utan anfall?
  • cosinus

Det låter klockrent som krupp, det verkar helt enkelt yttra sig lite olika på olika barn.

Min son som är snart 6 får aldrig så besvärlig hosta, man hör ju att det är krupphosta men det är liksom inte det som är bekymret utan att han blir så otroligt andningspåverkad. Han får knappt luft och läkarna rådde oss tidigare att ringa ambulans för att han blev så dålig, nu har vi dock en medicin som fungerar så nu klarar vi det oftast hemma. Men på honom kommer det fort och liknar mer ett anfall som du skriver.

Jag har grannar med barn som får krupp men i princip aldrig får andningspåverkan däremot har de jätteproblem av den hårda hostan och hostar massor och det kan hålla i sig länge så där är det heller inte så anfalls-betonat.

Min äldsta dotter får också ibland hostan (hon beter sig precis som din son) men på henne ger det sig heller inte på andningen i någon större utsträckning.

Så jag tror läkarna ställt helt rätt diagnos men att din son helt enkelt inte får det på samma sätt som du fick det och var glad för det för det är ju just andningspåverkan som är värst. Kruppen brukar komma precis i början när de blir förkylda så förhoppnigsvis blir den här natten lugnare.

• Julibarn

Det låter ju onekligen som att krupp kan yttra sig på lite olika sätt. Och jag vore absolut glad om det är så att det inte sätter sig på andningen så vi slipper det framöver också. Konstigt det där, att det kan finnas en så tydlig bild av hur något är som inte stämmer :) Sen kände jag mig inte riktigt trygg med läkaren idag, mest för att han själv kändes så otrygg. Letade i datorn hela tiden och hoppade över att kolla tex i halsen för att det kom protester. Och då börjar frågorna snurra i efterhand.

Nu är det mest febern som envisas, och andningen är lite snabb, men ringde för säkerhets skull och kollade vad 1177 tyckte och tydligen är 40 grader inte så högt på ett så litet barn. Och så fick vi lite andra tips om vad vi kan göra för att underlätta och vad vi ska hålla koll efter. Nu hoppas vi på en bra natt!

Tack för ditt svar!

• cosinus

Att han inte kollade i halsen berodde nog på att han eg kände att det var onödigt. Som jag fattade det ska de eg kolla i halsen för att utesluta riktig krupp men det ingår i vaccinationerna numera och är jätte, jätteovanligt och eftersom han inte blivit sämre sen i natt så kunde han nog utesluta det tämligen enkelt ändå utan att reta upp barnet. De kollar inte alltid min son heller utan det beror på läkare och hur sammarbetsvillig sonen är om det gör det mest för sakens skull.

Nä 40 grader är helt normalt för barn, tyvärr, det är inte kul när de är så varma. Men hjäper inte alvedon så prova ipren. Ipren funkar alltid bättre på mina som brukar kunna bli rackarns varma och man kan ge ipren och alvedon samtidigt då det är olika verksamma substaner.

• Julibarn

Ja, jag förstod det som att det var någon struplocksinflammation han ville kolla efter, men som det "nog" vaccinerades mot nuförtiden :) Och det gör det. Men det är nog som du säger, hade det varit viktigt hade han kollat, så vad han än letade efter kan jag nog vara lugn där.

Nej, det är inte roligt när de är så varma, och nästan lite skakiga. Vi varvar ipren och alvedon, hoppas det ger med sig snart.

• Flisan79

Låter som liknande krupp jag hade som liten. Dvs att krupphostan håller i sig ett par dagar. Tyckte jag lät jätterolig men minns inte som att det påverkade andningen.

Mina barn har även ärvt det men har mer av "kruppanfall" på nätterna som ger lite påverkad andning.

• Julibarn

Ok, tack för svar! Intressant att det är ärftligt men verkar dyka upp i lite andra former hos barnen. Lillfisen bättrar på sig så smått här hemma så snart är det nog över.

Svar på tråden Krupp utan anfall?