• Svalan01

    Hjälp - vaken flera timmar varje natt!!!

    Har tvillingar (kille + tjej) som är 22 månader och som egentligen aldrig sovit bra, men dottern är det stora problemet nu. Hon har i snart ett år somnat bra på kvällen men vaknat någon gång mellan 23 och 03.30 och sen dröjer det minst 2 timmar (ibland 4 timmar) innan hon kan somna om. Oftast är hon inte ledsen utan kan bara inte komma till ro och när hon sen väl somnar kan det vara dags för brodern att vakna så vi får sova väldigt få timmar på nätterna. Hon sover max 1,5 timme på dagarna. Till saken hör också att barnen ska få ett syskon om 8 veckor vilket gör att jag skulle vilja att min dotter lärde sig att sova hela nätterna innan dess. Är det någon som känner igen sig och har några tips eller råd är jag oerhört tacksam att få höra om dessa. Vi går snart under av sömnbrist...

  • Svar på tråden Hjälp - vaken flera timmar varje natt!!!
  • asp76

    Spontant tänker jag att det kan vara dags för henne att inte sova på dagen längre. Vissa barn har ju inte så stort sömnbehov så det hon sover på dagen kanske stör nattsömnen för mycket. Ni kanske ska testa att åtminstone korta ner dagsvilan. Annars vet jag inte, kan bara säga att jag lider med er. Våra tvillingar är bara 9 månader, och har heller aldrig sovit jättebra, och vårt hopp är att det ska bli bättre när dom blir större

  • Sommar08

    Hej mitt tips är att lägga lunchen lite tidigare kanske redan kl halv 11 - 11 och sen ta middags vilan 1 1/2 timma ( det är ju ens egna lilla andnings rum jag vill aldrig sluta mediddags vila :) ) ett tips annars är att aldrig låta dom sova efter halv 3. Att gå upp tidigare och lunch tidigare är Mitt bästa tips funkade bra på våra 4 små då dom var mindre . Det gör att dom blir tröttare på natten med prova er Fermen ge det några veckor :) lycka till hoppas ni får sova snart

  • skogsvitter

    Låter absolut som att ni behöver ta bort dagsvilan (inte så smart att behålla den av rent egoistiska skäl om det påverkar nattsömnen för alla parter - när sover man, på dagen eller på natten!?) allra helst när den är så lång som 1½ timme! Antagligen kan ni börja med att drastiskt minska ner den till kanske 20-30 minuter, köra så en period och så småningom ta bort den helt om det fortfarande inte blivit helt bra.

    Sedan är det ju väldigt egoistiskt att kräva att de plötsligt på något outgrundligt sätt ska lära sig att sova hela nätter bara för att du tycker att det skulle kännas skönt när en ny bebis kommer. Dina nuvarande barn har ju fortfarande behov och drifter, och är fortfarande så små att de absolut kan tänkas vakna på nätterna av olika anledningar. Jag tycker det är synd att vissa skaffar barn så snabbt och sedan förvänta sig att de nuvarande barnen plötsligt ska bli "stora" och klara sig själva utan någon ansträngning från förälderns sida. Varför skaffar man barn så tätt om man inte är beredd att ta hand om alla barn? Man kan ju inte tvinga ett barn att sova hela nätter, det är omöjligt. Ja om man inte vill ge dem otrygghet på köpet, då kan man ju alltid lära dem att aldrig knysta ett pip på nätterna oavsett hur rädda de är osv. Det de lär sig då är ju naturligtvis att mamma och pappa bryr sig inte, och de håller rädslor och behov inom sig istället.

Svar på tråden Hjälp - vaken flera timmar varje natt!!!