• Amanda01

Snål pojkvän

Jag och min pojkvän är båda 31 år, vi har varit tillsammans i 1,5 år och jag har ett problem som påverkar vår relation mkt negativt och som jag går runt och mår dåligt över. Han är otroligt snål. Ändå tjänar han mer än dubbelt så bra som mig. Det känns som han värderar sina pengar högre än mig och det gör att jag upplever det som att han inte älskar mig. Han bjuder aldrig på fika när vi är ute, köper inte present eller blommor på alla hjärtans dag, julafton eller på vår årsdag.  På min födelsedag när vi var ute o åt fick jag själv betala för min egen födelsedagsmiddag osv, osv. Detta låter inte rimligt för mig, men är en otroligt svår sak att ta upp för mig. Jag kräver ju inte av honom att han ska springa och köpa grejer för mig hela tiden, men det handlar om att det känns som om jag inte är värdefull för honom. Och det känns som om han inte menar allvar med mig (vilket han säger att han gör, men visar det inte.)

Det har gått så långt att jag funderar på att göra slut, för som jag upplever det är detta ett problem jag inte vill dra med mig i resten av vårt förhållande. Det här är ju sån han är. Och ta upp det, hur gör jag det? Han verkar fullständigt omedveten om hur hans beteende sårar mig och vilka konsekvenser det får. Så jag står mellan valet att gå, och valet att ta upp det, såra honom och kanske skapa ännu mer problem för oss och att det tar slut iallafall. Jag älskar honom men det känns inte som att han älskar mig. Hur gör jag?
  • Svar på tråden Snål pojkvän
  • Rakad Apa

Säg till han att du inte har lust att vara tillsammans med någon "Solsidan Ove" så kanske han hajjar vad problemet är! Pinsamt att vara så snål!!

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Amanda01

Han visar att jan tycker om mig genom att ge komplimanger, diska, laga mat och ge mig massage om jag har ont i ryggen, kort och gott. Det låter kanske som att jag är bortskämd nu, men han köper alltid presenter till sin familj när de fyller år. Till saken hör att jag är student och har helt enkelt inte speciellt mkt pengar att överösa honom med. Annars skulle jag göra det, för att se om han skulle fatta.. Jag köpte en julklapp till honom och han sa att han kände sig dum som inte hade nån till mig, och att han skulle "gottgöra mig". Konstigt ordval, men hursomhelst blev det inget av det. Däremot köper han dyra kläder till sig själv, åker på semester med sina vänner etc. Jo, jag älskar honom. Men jag måste se en framtid med den jag är tillsammans med. Jag har svårt att se hur vi ska ha ett fungerande hushåll med familj när han bara lägger pengar på sig själv..

• firrig
    Amanda01 skrev 2012-02-21 12:20:20 följande:
    Jag köpte en julklapp till honom och han sa att han kände sig dum som inte hade nån till mig, och att han skulle "gottgöra mig". Konstigt ordval, men hursomhelst blev det inget av det. 
    Usch vad jobbigt! Jag tycker att det är självklart att man köper julklappar till den man har ett förhållande med (sålänge man inte i förväg kommit överrens om annat såklart). 

Jag tycker absolut att du ska prata med honom och berätta hur du känner. Du säger att han verkar helt omedveten om hur hans beteende påverkar dig, så är det ju jätteviktigt att du berättar det! Kanske är han beredd att ändra sig? 

• olleolle

Varför ska man alltid överösa kvinnor med kärleksgåvor?
    Är det inte bevis nog att han fortfarande är med dig ?
    Måste du ha bevis i form av att han spenderar massa pengar på prylar till dig ?

Hur mycket lägger du ner i presenter till honom då?
    Köper du fina skruvmejslar och skiftnycklar, bara för att visa din kärlek?
    Att han väljer o spara pengar är väl inte en nackdel. Den dagen ni ska skaffa hus så kommer du nog värdera hans buffert högre än ett berg av sedan länge döda blommor.

• Ramborg Persdotter
    olleolle skrev 2012-02-21 13:37:00 följande:
    Varför ska man alltid överösa kvinnor med kärleksgåvor?
    Är det inte bevis nog att han fortfarande är med dig ?
    Måste du ha bevis i form av att han spenderar massa pengar på prylar till dig ?

Hur mycket lägger du ner i presenter till honom då?
    Köper du fina skruvmejslar och skiftnycklar, bara för att visa din kärlek?
    Att han väljer o spara pengar är väl inte en nackdel. Den dagen ni ska skaffa hus så kommer du nog värdera hans buffert högre än ett berg av sedan länge döda blommor.
    Skulle du låta personen som fyller år betala sin middag själv om ni var ute och åt? Snååålt!

Födelsedagspresent, julklapp och någon fika, som det handlar om här, är inte för mycket begärt tycker jag. Det är en social accepterad och utbredd sedvänja.

Jag förstår att TS känner oro inför ev framtida familjebildande.
  • LekkerDing

Låter som en jobbig snålis, såna är pinsamt jobbiga, vilka de än är, pojkvän, vanlig kompis, släkting, chef, ja, spelar ingen roll. Just den grejjen att inte bjuda, på sin tjejs födelsedag är...ja, vad ska man säga? Jag riktigt skäms, å hans vägnar, och ändå känner jag varken han eller dig. Denna beskrivning får mina tår att krulla sig, av obehag...haha! Låter som om ni är unga, så det är väl en blandning av omogenhet och tja, bara tänka på sig själv, ren och skär dumhet. Låter inte alltför smart, sorry. Du får tänka lite som så, är det verkligen hans gener du skulle vilja sprida vidare? Risken finns att du får barn som är mindre begåvade, riktiga underachievers...yikes! :) Jag bor i USA, här skulle en kille/man inte ens komma i närheten av "first base" med ett sånt sätt. Nu tycker jag inte att fattiga studentskillar måste överösa sina tjejer med gåvor hela tiden, ta det lugnt (!) men just den där beskrivningen om din födelsedag...näe, sånt finns bara inte. Mitt råd är att dumpa hjonet. Kan ju inte vara så svårt? Men, du gör ju som du vill.

• Anonym
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-21 13:49:32 följande:
    Skulle du låta personen som fyller år betala sin middag själv om ni var ute och åt? Snååålt!

Födelsedagspresent, julklapp och någon fika, som det handlar om här, är inte för mycket begärt tycker jag. Det är en social accepterad och utbredd sedvänja.

Ts har inte gått klart sin utbildning, skaffat stadig inkomst och är självständig (om än i ett förhållande) än så det är väl inte riktigt aktuellt att planera familj kan jag tycka. Man måste själv ha möjligheter att försörja sig och de barn man (planerar) skaffar om det skulle vara så det skulle vara konstigt om ts inte ville ha en stabil grund först tycker jag.
  • olleolle
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-21 13:49:32 följande:

Jag lagar hellre mat hemma än att gå ut o äta. Maten man får ute är oftast skit rent ut sagt, utländskt kött och hygienen är kraftigt eftersatt.

Snubben kanske inte alls ville gå ut och äta, varför ska han då pynta för bägge?
    Hur ofta blir han utbjuden på middag av tjejen?

Det är inte en utbredd sedvänja att gå ut och fika. En del gör det, andra inte.
    Själv tillhör jag dem som inte brukar vara ute o fika i tid o otid. Jag lägger hellre mina pengar på annat än att slösa dem på fika.

Hur kan man känna oro över att en man inte slösar med pengarna?
    Sådana finns det gott om, som slösar.
    Nya bilar varje år, resor till utlandet varje sommar. Lån upp över öronen har de också.
    Sedan står de där avundsjuka och långa i ansiktet, när man kastar loss segelbåten och åker ut på äventyr.
    Bättre o spara, så man kan slösa vid speciella tillfällen.
    Alla tänker vi olika. En del gillar att stå vid kajen och se båtarna åka ut. Själv föredrar jag att stå på båten.
    Lägger man pengarna på fika varje vecka, så räcker de troligtvis inte till en båt. Man får välja.
    Det är inte så många som kan välja bägge.
  • UntilTheDark

Åh fy, något som verkligen får mig att Kräks det är dumsnåla människor. Skulle aldrig klara leva med en sådan här. Betala sin egen födelsedagsmiddag när man blir utbjuden? Förvånad

• himmelochpannkaka
    olleolle skrev 2012-02-21 14:11:55 följande:
    Jag lagar hellre mat hemma än att gå ut o äta. Maten man får ute är oftast skit rent ut sagt, utländskt kött och hygienen är kraftigt eftersatt.

Snubben kanske inte alls ville gå ut och äta, varför ska han då pynta för bägge?
    Hur ofta blir han utbjuden på middag av tjejen?

Det är inte en utbredd sedvänja att gå ut och fika. En del gör det, andra inte.
    Själv tillhör jag dem som inte brukar vara ute o fika i tid o otid. Jag lägger hellre mina pengar på annat än att slösa dem på fika.

Hur kan man känna oro över att en man inte slösar med pengarna?
    Sådana finns det gott om, som slösar.
    Nya bilar varje år, resor till utlandet varje sommar. Lån upp över öronen har de också.
    Sedan står de där avundsjuka och långa i ansiktet, när man kastar loss segelbåten och åker ut på äventyr.
    Bättre o spara, så man kan slösa vid speciella tillfällen.
    Alla tänker vi olika. En del gillar att stå vid kajen och se båtarna åka ut. Själv föredrar jag att stå på båten.
    Lägger man pengarna på fika varje vecka, så räcker de troligtvis inte till en båt. Man får välja.
    Det är inte så många som kan välja bägge.

Vem har sagt att TS kille skulle köpa en båt? Han kanske bara är snål?

Till TS: jag tycker att du ska prata med honom! Han inser det antagligen inte själv! Jag skulle också tyckt att det skulle varit jobbigt om jag var i din situation!

Lycka till :)      
Svar på tråden Snål pojkvän