• Amanda01

Snål pojkvän

Jag och min pojkvän är båda 31 år, vi har varit tillsammans i 1,5 år och jag har ett problem som påverkar vår relation mkt negativt och som jag går runt och mår dåligt över. Han är otroligt snål. Ändå tjänar han mer än dubbelt så bra som mig. Det känns som han värderar sina pengar högre än mig och det gör att jag upplever det som att han inte älskar mig. Han bjuder aldrig på fika när vi är ute, köper inte present eller blommor på alla hjärtans dag, julafton eller på vår årsdag.  På min födelsedag när vi var ute o åt fick jag själv betala för min egen födelsedagsmiddag osv, osv. Detta låter inte rimligt för mig, men är en otroligt svår sak att ta upp för mig. Jag kräver ju inte av honom att han ska springa och köpa grejer för mig hela tiden, men det handlar om att det känns som om jag inte är värdefull för honom. Och det känns som om han inte menar allvar med mig (vilket han säger att han gör, men visar det inte.)

Det har gått så långt att jag funderar på att göra slut, för som jag upplever det är detta ett problem jag inte vill dra med mig i resten av vårt förhållande. Det här är ju sån han är. Och ta upp det, hur gör jag det? Han verkar fullständigt omedveten om hur hans beteende sårar mig och vilka konsekvenser det får. Så jag står mellan valet att gå, och valet att ta upp det, såra honom och kanske skapa ännu mer problem för oss och att det tar slut iallafall. Jag älskar honom men det känns inte som att han älskar mig. Hur gör jag?
  • Svar på tråden Snål pojkvän
  • Ramborg Persdotter
    olleolle skrev 2012-02-21 14:11:55 följande:
    Jag lagar hellre mat hemma än att gå ut o äta. Maten man får ute är oftast skit rent ut sagt, utländskt kött och hygienen är kraftigt eftersatt.

Snubben kanske inte alls ville gå ut och äta, varför ska han då pynta för bägge?
    Hur ofta blir han utbjuden på middag av tjejen?

Det är inte en utbredd sedvänja att gå ut och fika. En del gör det, andra inte.
    Själv tillhör jag dem som inte brukar vara ute o fika i tid o otid. Jag lägger hellre mina pengar på annat än att slösa dem på fika.

Hur kan man känna oro över att en man inte slösar med pengarna?
    Sådana finns det gott om, som slösar.
    Nya bilar varje år, resor till utlandet varje sommar. Lån upp över öronen har de också.
    Sedan står de där avundsjuka och långa i ansiktet, när man kastar loss segelbåten och åker ut på äventyr.
    Bättre o spara, så man kan slösa vid speciella tillfällen.
    Alla tänker vi olika. En del gillar att stå vid kajen och se båtarna åka ut. Själv föredrar jag att stå på båten.
    Lägger man pengarna på fika varje vecka, så räcker de troligtvis inte till en båt. Man får välja.
    Det är inte så många som kan välja bägge.
    TS förklarar att hon inte önskar att bli överöst med gåvor. ...och jo, att folk fikar är en mycket vanlig företeelse i vårt land. Även födelsedagspresenter och julgåvor. Jag kan inte se att det finns tendenser att TS vill bli bortskämd med gåvor och är en golddigger. ...vi vet inte heller vem som tog initiativ till middagen. Det får TS svara på. Jag tycker i alla fall det är snålt att en partner som tjänar bra, inte kan bjuda på en fika eller ge en födelsedagspresent.

Klart att man bör ha studerat färdigt och stå på egna och ha en vettig inkomst innan familjebildande, men ändå... Om TS upplever sin partner snål nu, så skulle jag fundera på hur en ev framtid skulle bli ekonomiskt. Även längre fram när hon har studierna avklarade och TS har fått jobb. Blir han mannen som kommer lägga mycket pengar på egna dyra hobbies, men inte vill lägga pengar på familjen? Tänker han täcka upp för TS förlorade inkomst om de får barn och hon är hemma? Osv... Det är frågor som väcks för mig.
  • LekkerDing

Olleolle: men, att bjudas på sin flickväns födelsedag är väl ändå normalt? Så, att enligt dig dårå, att INTE bjussa, är att vara ekonomiskt sparsam? Lol Nu handlar det ju inte om att hon tvingar sin kille att betala resturangbesök varje dag, frukost, lunch, middag? Handlade det inte om EN födelsedag? EN middag ute? Jag menar, det är ju nästan sed, likväl julklappar vid jul. Ok, om man är ex Jehovas vittne och inte firar varken eller. Vad vet du, dom lagar säkerligen mat hemma varje kväll i vanliga fall. Så, du betalar inte heller tex din tjejs tallrik, på hennes födelsedag? Ojojoj... Jag betalar absolut, spelar ingen roll vem det är, om det nu så är min kille, bästa väninna eller mamma, klart jag tar notan på dennes födelsedag. Skulle jag gå ut med nån som jag vet har det knapert, så skulle jag även då insistera på att få betala. Men nu låter det ju inte riktigt som om hennes kille var fattig, utan helt enkelt sniken, som Joakim von Anka. Missunnsam och girig. Skriker när han skiter. Sånt handlar långt ifrån om endast pengar, dessa brukar ha andra, mindre trevliga drag utifrån snålheten. Och det börjas tydligen på unga dar, kan bara tänkamig hur den individen kommer vara som "vuxen", fniss. Jaja, alla gör ju som de vill, vi känner ju inte ts, utan utgår endast från hennes beskrivning. Det kanske låter annat, om det vore hennes kille som skrev.

• Anonym
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-21 14:33:21 följande:
    TS förklarar att hon inte önskar att bli överöst med gåvor. ...och jo, att folk fikar är en mycket vanlig företeelse i vårt land. Även födelsedagspresenter och julgåvor. Jag kan inte se att det finns tendenser att TS vill bli bortskämd med gåvor och är en golddigger. ...vi vet inte heller vem som tog initiativ till middagen. Det får TS svara på. Jag tycker i alla fall det är snålt att en partner som tjänar bra, inte kan bjuda på en fika eller ge en födelsedagspresent.

Klart att man bör ha studerat färdigt och stå på egna och ha en vettig inkomst innan familjebildande, men ändå... Om TS upplever sin partner snål nu, så skulle jag fundera på hur en ev framtid skulle bli ekonomiskt. Även längre fram när hon har studierna avklarade och TS har fått jobb. Blir han mannen som kommer lägga mycket pengar på egna dyra hobbies, men inte vill lägga pengar på familjen? Tänker han täcka upp för TS förlorade inkomst om de får barn och hon är hemma? Osv... Det är frågor som väcks för mig.
    Kanske har ts och killen inte gett varandra presenter från början så kanske tror han att ts och han inte ska ge varandra något. Bjöd killen ut ts på födelsedagen?

Varför skulle bara ts vara hemma? De är väl två om att få barn den dagen, och två som har gemensamt ansvar att försörja den familj de väljer att ha?
  • Anonym

Haha, det låter nästan som att vi delar pojkvän. Han kanske lever ett dubbelliv?

Nej, men ärligt talat. Min sambo är likadan. Jag å andra sidan är mycket generös och pga denna "inställningskrock" så föll det sig så att jag ofta betalade för honom trots att jag tjänar hälften så mycket och dessutom har barn att försörja. Tillslut tröttnade jag och blev sur. Förklarade att det inte var rimligt att jag alltid skulle lägga ut med MER än honom under de omständigheterna. Han förstod. Det är nämligen inte så att han är elakt-snål, utan tycker bara det svider att bli av med pengar. Jag antar att det är någon knäpp oro han har, eftersom han faktiskt inte har det dåligt ställt. En sån inställning kan nog ha sin grund långt tillbaka i barndomen.

Min sambo har också lättare att läcka pengar till kompisar än till mig. Jag vet inte varför, men eftersom de har känt varandra mycket längre så har de kanske ett mer etablerat givande och tagande sinsemellan.

Bor ni tillsammans? Jag, som förr hellre gav än fick, har fått bli hård på att dela lika vid gemensamma inköp. Det är trist, men enda sättet att inte bli ruinerad.

Ang födelsedagspresenter och julklappar så har han faktiskt aldrig låtit bli att ge mig någon - men för min del så kan jag "glömma" en present om jag inte vet vad jag ska ge. Jag får liksom inte till något bra och så rinner det ut i sanden. Kan det vara så för din kille?  Isf brukar det bli bättre ju längre kan känt varandra. Jag och min brukar ofta höra med varandra inför t.ex. jul eller alla hjärtans dag, om vi ska ge något eller göra något.

Jag trodde verkligen aldrig att min sambo skulle ge mig något spontant. Det kändes inte som hans grej att göra, men på vår tvåårsdag så fick jag faktiskt en ros. Så tillslut hände det.

• Ramborg Persdotter
    Anonym skrev 2012-02-21 14:43:33 följande:
    Kanske har ts och killen inte gett varandra presenter från början så kanske tror han att ts och han inte ska ge varandra något. Bjöd killen ut ts på födelsedagen?

Varför skulle bara ts vara hemma? De är väl två om att få barn den dagen, och två som har gemensamt ansvar att försörja den familj de väljer att ha?
    Ja, det vet vi ju inget om. ...som sagt, det får TS förklara.

Att TS ev skulle vara hemma var ett exempel. Det kan lika gärna vara han. Med lite fantasi får man läsa in fler funderingar i förkortningen osv...
  • Anonym

TS det skulle kunna va jag som skrivit ditt inlägg, min sambo är precis likadan. Jag förstår hur du känner man vill ju att pojkvännen ska visa uppskattning och kärlek! 
    Men precis som du känner tycker jag också att det är jobbigt att ta upp med sambon allt för många gånger för som du sa man vill ju inte tjata sig till kärlek. Det är en svår situation och jag funderar också på att lämna min pojkvän... Tyvärr har jag inga direkta idéer på hur du ska lösa denna svåra situation :(

• Amanda01
    OlleOlle: Jag håller med dig om mycket i det du skriver. Jag skulle inte ens gilla att bli överöst med kärleksgåvor och det var inte heller det jag skrev. Själv går jag ut och fikar ca en gång varannan månad. Lagar lunchbox varje dag, har inte ätit ute på fyra månader, sedan min födelsedagsmiddag med killen.
    Det är inte pengarna det handlar om här utan GESTEN. Att vara sparsam är en fin egenskap tycker jag, men det är inte samma sak som att vara snål. Som det ser ut nu kan jag inte ens tänka mig att köpa ett hus med denna mannen, av just den anledningen. Och Olleolle, jag slösar aldrig med pengar. Inte ens vid “speciella tillfällen” som du kallar det. Att köpa en kopp kaffe till sin flickvän för 20:-, en ros för 40:-, ett enstaka biobesök, eller varför inte en hemlagad frukost på sängen en söndag? Det är inte att SLÖSA. Det är att vårda ett förhållande.
    Jag är ingen Golddigger, jag vill tjäna mina egna pengar, göra egen karriär och skulle aldrig acceptera att på något sätt bli beroende av någon annan.

LekkerDing och alla ni andra, tack för stödet och bekräftelsen! Min kille är inte ens student. Han tjänar 30 000:- MER i månaden än vad jag gör. Men jag har uppvaktat honom på hans födelsedag, och vid jul, och vi delar allting lika vid eventuella inköp. Hade han själv varit student så hade jag haft större förståelse för hans beteende.
  • Voluptuous Shalimar
    olleolle skrev 2012-02-21 14:11:55 följande:
    Jag lagar hellre mat hemma än att gå ut o äta. Maten man får ute är oftast skit rent ut sagt, utländskt kött och hygienen är kraftigt eftersatt.

Snubben kanske inte alls ville gå ut och äta, varför ska han då pynta för bägge?
    Hur ofta blir han utbjuden på middag av tjejen?

Det är inte en utbredd sedvänja att gå ut och fika. En del gör det, andra inte.
    Själv tillhör jag dem som inte brukar vara ute o fika i tid o otid. Jag lägger hellre mina pengar på annat än att slösa dem på fika.

Hur kan man känna oro över att en man inte slösar med pengarna?
    Sådana finns det gott om, som slösar.
    Nya bilar varje år, resor till utlandet varje sommar. Lån upp över öronen har de också.
    Sedan står de där avundsjuka och långa i ansiktet, när man kastar loss segelbåten och åker ut på äventyr.
    Bättre o spara, så man kan slösa vid speciella tillfällen.
    Alla tänker vi olika. En del gillar att stå vid kajen och se båtarna åka ut. Själv föredrar jag att stå på båten.
    Lägger man pengarna på fika varje vecka, så räcker de troligtvis inte till en båt. Man får välja.
    Det är inte så många som kan välja bägge.
    Fast snubben åker på semester med polarna och köper märkeskläder till sig själv och fina presenter till sin familj. Det är gentemot sin flickvän han är snål. 
  • Madbe

Ge och ta är A och O. Bjuder du han på något någon gång? :) Om du börjar så börjar han kanske också? Känns dock inte rimligt att du ska ge hur mkt som helst när han tjänar dubbelt så mkt som du..

Har du frågat han hur han ser på gemensam ekonomi? Efter 1,5 år så är det kanske tidigt med gemensam ekonomi.. Men ponera att ni gifter er i framtiden etc, hur skulle ekonomin se ut då? Om han fick bestämma?

• Voluptuous Shalimar
    Amanda01 skrev 2012-02-22 08:57:26 följande:
    OlleOlle: Jag håller med dig om mycket i det du skriver. Jag skulle inte ens gilla att bli överöst med kärleksgåvor och det var inte heller det jag skrev. Själv går jag ut och fikar ca en gång varannan månad. Lagar lunchbox varje dag, har inte ätit ute på fyra månader, sedan min födelsedagsmiddag med killen.
    Det är inte pengarna det handlar om här utan GESTEN. Att vara sparsam är en fin egenskap tycker jag, men det är inte samma sak som att vara snål. Som det ser ut nu kan jag inte ens tänka mig att köpa ett hus med denna mannen, av just den anledningen. Och Olleolle, jag slösar aldrig med pengar. Inte ens vid “speciella tillfällen” som du kallar det. Att köpa en kopp kaffe till sin flickvän för 20:-, en ros för 40:-, ett enstaka biobesök, eller varför inte en hemlagad frukost på sängen en söndag? Det är inte att SLÖSA. Det är att vårda ett förhållande.
    Jag är ingen Golddigger, jag vill tjäna mina egna pengar, göra egen karriär och skulle aldrig acceptera att på något sätt bli beroende av någon annan.
    LekkerDing och alla ni andra, tack för stödet och bekräftelsen! Min kille är inte ens student. Han tjänar 30 000:- MER i månaden än vad jag gör. Men jag har uppvaktat honom på hans födelsedag, och vid jul, och vi delar allting lika vid eventuella inköp. Hade han själv varit student så hade jag haft större förståelse för hans beteende.
    Stackare. 

Jag är själv en generös person men det skulle kännas rätt surt att ALDRIG få något själv. 

Här hemma är det mannen som köper alla hjärtans dag-present och bjuder ut mig på ett riktigt bra ställe. Jag lägger 0 kr. Å andra sidan lagar jag mat 5-6 dagar i veckan här hemma och uppvaktar med present och extragod middag på hans 3 namnsdagar per år (han kommer aldrig ihåg mina 2).  Så det är väl fair kan jag tycka. 
  • Coruscant

Spelar väl egentligen ingen roll hur mycket man tjänar. Brukar du bjuda honom på en glasspinne en sommardag, brukar du köpa en ros till honom på alla hjärtans dag, brukar du ge honom nån julklapp? Annars är det nog du som vill ha och har fastnat i tänker att mannen ska bjuda kvinnan..

• Coruscant

Resten av texten försvann.

Men det skulle stå: Självklart är det inte roligt att få betala sin egen födelsedagsmiddag ute, men fick du nåt annat? Det finns ju de som inte vill bli valda för sina pengar heller, utan för den man är. Och är han på riktigt snål så hade jag gjort slut istället för att grubbla och grusa kärleken. Men har han vara tänket att ni har delad ekonomi nu, så är han värd frågan hur han ser på framtiden och eventuell gemensam ekonomi då. Eller kommer du åka på en Finlandskryssning på semestern medan han åker till Maldiverna?

• YummyMami

En relation handlar om att ta och ge, om den ena bara ger och aldrig får något tillbaka så är det inte något att ha ju. Han är inget att satsa på att ha familj med heller, för då skulle du och stå ensam för vad barnet kostar.

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • Anonym (ellie)

Hur skall du göra när han kräver att du betalar lika mycket som han när du ev är hemma på fp och får mycket mindre pengar än nu. Om han är snål nu så kommer det ju knappast ändrats om det är så att ni får barn tillsammans du kommer bara få ännu mer problem. Prata med honom och säg som det är att ni antingen måste göra upp en ordentlig ekonomiskplan eller också får du helt enkelt vända dig om och gå. Fungerar det inte ekonomiskt så kommer det aldrig att fungera i längden. (tyvärr)

• Anonym

han kanske är väldigt "ekonomiskt lagd"?

har en bekant som helt automatiskt alltid har en miniräknare i huvudet. Tex kan han bli jättenöjd om han får tag i ett speciellt magasin billigare genom att själv importera den från tex England än att köpa den i tidningsbutiken hemma. Då räknar han raskt ut hur mycket han tjänat på saken. Denna person kan helt klart uppfattas som snål men jag tror det bara är sån han är, pengar är viktigt för honom.

Tror det är svårt att få den typen av person att tänka annorlunda. vet inte om TS kille platsar i samma kategori men låter inte helt otroligt

Svar på tråden Snål pojkvän