• Diablo

Kvantitativ vs Kvalitativ?

Jag sitter och håller på med en enkät och fattar inte skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ. Det vill säga i enkät sammanhang. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå? Jag sitter och läser Trots bok, men förstår ärligt talat ingenting!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?
  • sär skriven
    Anova skrev 2012-02-23 13:51:35 följande:
    Sant, men man kan absolut ha kvalitativa källor och kvantifiera dem och använda statistiska metoder ändå. Det finns mängder av metoder som man kan använda sig av i en studie. Och ju mer anpassad metod destå bättre resultat.
    Ja så kan man såklart göra, med risk för den fria tolkningens bias. Men det är ju svårt att kvalificera en kvantitativ metod, liksom.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 13:54:25 följande:
    Ja så kan man såklart göra, med risk för den fria tolkningens bias. Men det är ju svårt att kvalificera en kvantitativ metod, liksom.

Det är klart. Och som jag säger att en ju bättre anpassad metod destå bättre resultat. Själv använde jag en metod som används i mediaforskning till min D-uppsats i företagsekonomi. Då kvantificerad jag en helt kvalitiativt empiri.

Bias, låg reliabilitet och validitet, dålig generaliserbarhet osv. finns det alltid risk för. Därför bör man diskutera detta i sin uppsats.   
  • sär skriven
    Anova skrev 2012-02-23 14:04:17 följande:
    Det är klart. Och som jag säger att en ju bättre anpassad metod destå bättre resultat. Själv använde jag en metod som används i mediaforskning till min D-uppsats i företagsekonomi. Då kvantificerad jag en helt kvalitiativt empiri.

Bias, låg reliabilitet och validitet, dålig generaliserbarhet osv. finns det alltid risk för. Därför bör man diskutera detta i sin uppsats.   
    Absolut. Sen kan man ge sig själv bättre eller sämre förutsättningar.

Önskar lycka till med D-uppsatsen, sån skulle jag inte våga ge mig på!  
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:06:03 följande:
    Absolut. Sen kan man ge sig själv bättre eller sämre förutsättningar.

Önskar lycka till med D-uppsatsen, sån skulle jag inte våga ge mig på!  

Jag skrev min d-uppsats 2007.. Jag fick VG (A)!! Kanske beroende på att jag var hade valt en så udda och väl passande metod?
  • barnluktarbajs

Jag tycker enkäten är konstigt upplagd. Om man INTE tycker att en begravningspark är ett intressant alternativ, då borde man kunna kryssa i det och "slippa" frågor om hur den ska vara utformad. Tycker jag inte att begravningsparker skall finnas, borde jag väl inte behöva svara vilka saker jag tycker respektive inte tycker skall finnas i den? 

• barnluktarbajs

Nu såpg jag att du nästan längst ner skrivit att:
    "Begreppet Begravningspark står för en Begravningsplats som inte är förknippad med någon religion. Det är en plats som skulle användas precis som vilken stadspark som helst."

Det borde du skrivit i början! Nu måste jag göra om hela enkäten. Du måste ju förklara begreppet innan folk ska börja svara på vad de tycker om det! 

• sär skriven
    Anova skrev 2012-02-23 14:08:04 följande:
    Jag skrev min d-uppsats 2007.. Jag fick VG (A)!! Kanske beroende på att jag var hade valt en så udda och väl passande metod?
    Oh grattis! Bra jobbat. Jag skrev min C-uppsats förra hösten och fick faktiskt VG också. Vi valde dock en odelat kvalitativ metod med ett väl underbyggt empiriskt underlag. Man blir nöjd när man är färdig, även om det är tungt efter vägen!  Och ja, jag tror att metoden man väljer är väldigt viktig för slutresultatet.
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:12:30 följande:
    Oh grattis! Bra jobbat. Jag skrev min C-uppsats förra hösten och fick faktiskt VG också. Vi valde dock en odelat kvalitativ metod med ett väl underbyggt empiriskt underlag. Man blir nöjd när man är färdig, även om det är tungt efter vägen!  Och ja, jag tror att metoden man väljer är väldigt viktig för slutresultatet.

Bra! Då jag skrev min ena C-uppsats hade vi enkäter och det var extremt svårt att få in resultat.. Tror att vi hade ungeför 30% svarsfrekvens.. Därför är jag lite skeptisk på renodlade enkätbaserade studier utan riktigt målgrupp sm i TS enkät (även om vår målgrupp var ganska specifierad)
  • sär skriven
    Anova skrev 2012-02-23 14:17:25 följande:
    Bra! Då jag skrev min ena C-uppsats hade vi enkäter och det var extremt svårt att få in resultat.. Tror att vi hade ungeför 30% svarsfrekvens.. Därför är jag lite skeptisk på renodlade enkätbaserade studier utan riktigt målgrupp sm i TS enkät (även om vår målgrupp var ganska specifierad)
    Jag tror faktiskt att just det där är en bias, som manifesterar sig genom just svarsfrekvensen. På samma sätt som omröstningarna här på FL, om man frågar till exempel "Har du en Volvo?" så tror jag att chansen att man går in på just den omröstningen och klickar "ja" är större om man faktiskt har än om man har en Renault. Man läser nog mer ingående det man faktiskt kan identifiera sig med, man är "primad" att uppmärksamma sådant som har med ens eget liv och tillvaro att göra. Nu var det kanske ett korkat exempel, men det är lite så jag tänker. Jag tror att generaliserbarheten i omröstningar på FL är låg dels på grund av detta, men också av andra orsaker (homogenitet i populationen med mera).  
    Vad jag menar är att kanske det är så att de som svarar, är de som spontant kände att de hade något positivt att förmedla i enkäten?

Det är jätteintressanta saker att reflektera kring tycker jag!  
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:21:40 följande:
    Jag tror faktiskt att just det där är en bias, som manifesterar sig genom just svarsfrekvensen. På samma sätt som omröstningarna här på FL, om man frågar till exempel "Har du en Volvo?" så tror jag att chansen att man går in på just den omröstningen och klickar "ja" är större om man faktiskt har än om man har en Renault. Man läser nog mer ingående det man faktiskt kan identifiera sig med, man är "primad" att uppmärksamma sådant som har med ens eget liv och tillvaro att göra. Nu var det kanske ett korkat exempel, men det är lite så jag tänker. Jag tror att generaliserbarheten i omröstningar på FL är låg dels på grund av detta, men också av andra orsaker (homogenitet i populationen med mera).  
    Vad jag menar är att kanske det är så att de som svarar, är de som spontant kände att de hade något positivt att förmedla i enkäten?

Det är jätteintressanta saker att reflektera kring tycker jag!  
    Jag håller med dig.. Jag skulle aldrig gjort en webbenkät. I min C-uppsats hade jag ändå gjort en avgränsning och enkäten skickades till VDn i företaget. En webbenkät har man ju ingen koll alls på vem som svarar . 

Det finns ju massor med risker med att göra en sådanhär studie. Antingen tar man upp det i uppsatsen, men bättre, så gör man om studien. Det är ju själva studien som man bör lägga mest krut på. Då blir resten av studien ganska lätt att göra.   
  • sär skriven
    Anova skrev 2012-02-23 14:34:32 följande:
    Jag håller med dig.. Jag skulle aldrig gjort en webbenkät. I min C-uppsats hade jag ändå gjort en avgränsning och enkäten skickades till VDn i företaget. En webbenkät har man ju ingen koll alls på vem som svarar . 

Det finns ju massor med risker med att göra en sådanhär studie. Antingen tar man upp det i uppsatsen, men bättre, så gör man om studien. Det är ju själva studien som man bör lägga mest krut på. Då blir resten av studien ganska lätt att göra.   
    Japp! 

Vi fick opponera på en uppsats som jag faktiskt inte förstod hur den gått igenom alls, eftersom upplägget var så bristfälligt. De mätte psykologiska begrepp (Locus of Control - intern/extern) utifrån ett inbördes snitt i populationen. Det vill säga, de som hade över medelvärdet tillskrevs extern locus of control, och de som hade under medelvärdet intern locus of control. Mycket, mycket märkligt, speciellt då de mätt en homogen folkgrupp (arbetslösa).  
  • Diablo
    barnluktarbajs skrev 2012-02-23 14:11:23 följande:
    Nu såpg jag att du nästan längst ner skrivit att:
    "Begreppet Begravningspark står för en Begravningsplats som inte är förknippad med någon religion. Det är en plats som skulle användas precis som vilken stadspark som helst."

Det borde du skrivit i början! Nu måste jag göra om hela enkäten. Du måste ju förklara begreppet innan folk ska börja svara på vad de tycker om det! 

Men det står i Missivbrevet, i början. Tack föra att du tog dig tid att svara!
  • Diablo

Jag har hittat några fel i den, ändå fick jag den "rättad" för att jag har dyslexi. Hade även en testpanel av respondenter som testade den. Men ändå lyckades det slinka med massa barnsjukdommar! Hängsler och livrem räcker inteSkrikandes

Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?