Anova skrev 2012-02-23 14:17:25 följande:
Bra! Då jag skrev min ena C-uppsats hade vi enkäter och det var extremt svårt att få in resultat.. Tror att vi hade ungeför 30% svarsfrekvens.. Därför är jag lite skeptisk på renodlade enkätbaserade studier utan riktigt målgrupp sm i TS enkät (även om vår målgrupp var ganska specifierad)
Jag tror faktiskt att just det där är en bias, som manifesterar sig genom just svarsfrekvensen. På samma sätt som omröstningarna här på FL, om man frågar till exempel "Har du en Volvo?" så tror jag att chansen att man går in på just den omröstningen och klickar "ja" är större om man faktiskt har än om man har en Renault. Man läser nog mer ingående det man faktiskt kan identifiera sig med, man är "primad" att uppmärksamma sådant som har med ens eget liv och tillvaro att göra. Nu var det kanske ett korkat exempel, men det är lite så jag tänker. Jag tror att generaliserbarheten i omröstningar på FL är låg dels på grund av detta, men också av andra orsaker (homogenitet i populationen med mera).
Vad jag menar är att kanske det är så att de som svarar, är de som spontant kände att de hade något positivt att förmedla i enkäten?
Det är jätteintressanta saker att reflektera kring tycker jag!