• Diablo

Kvantitativ vs Kvalitativ?

Jag sitter och håller på med en enkät och fattar inte skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ. Det vill säga i enkät sammanhang. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå? Jag sitter och läser Trots bok, men förstår ärligt talat ingenting!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?
  • Millan83

Enkelt förklarat:

kvantitativ: du frågar måååååånga (som kanske inte är experter på området men ändå har uppfattningar)

kvalitativ: du frågar ett fåtal proffs som då sitter inne med galet mycket expertis.

Så har jag fattat det iaf! :) 

• grind

kvantitativ

Många deltagande med korta svar

kvalitativ

Få deltagande med utförliga svar 

• Diablo

Men då kan min enkät vara bäde kvalitativ och kvantitativ, många deltagare, men många har utförliga svar?

• Anova

Kvalitativ forskning går oftast ut på att hitta bakomliggande faktorer, vilka mekanismer som styr saker och ting osv. Det görs ofta med djupintervjuer och fallstudier. Med den metoden ska du ta hänsyn till t.ex. din påverkan som forskare.

Kvantitativ forskning går ut på att hitta statistiska samband mm. 

En enkät är nästan alltid kvantitativ. Du ska som forskare med kvantitativ metod undersöka reliabitiet och validitet.       

• Anova
    Diablo skrev 2012-02-23 12:16:09 följande:
    Men då kan min enkät vara bäde kvalitativ och kvantitativ, många deltagare, men många har utförliga svar?
    Det beror väl på vad du är ute efter?
  • grind
    Diablo skrev 2012-02-23 12:16:09 följande:
    Som Anova säger ovan så är enkäter i regel kvantitativa. Vill du göra en kvalitativ studie bör du genomföra intervjuer istället.
  • Diablo
    grind skrev 2012-02-23 12:19:08 följande:
    Som Anova säger ovan så är enkäter i regel kvantitativa. Vill du göra en kvalitativ studie bör du genomföra intervjuer istället.

Men om jag försöker förstå och kartlägga hur mina respondanter svarat och ser om det finns ett specifikt mönster?
  • sär skriven
    Diablo skrev 2012-02-23 12:24:41 följande:
    Men om jag försöker förstå och kartlägga hur mina respondanter svarat och ser om det finns ett specifikt mönster?
    Man kan kombinera. Du kan ha en kvantitativ del, som du genomför med enkäter, och kombinera detta med en kvalitativ del som då utförs genom intervjuer. Det går nästan inte att göra en kvalitativ studie i enkätform, det är alldeles för komplext.

Du kan ha en induktiv eller detuktiv kvalitativ studie, det innebär att du antingen har fasta frågor som du får besvarat (deduktiv), eller att du freestylar (induktiv). Du kan också välja en semideduktiv ansats där du har fasta frågor som utgångspunkt men tillåter mer fria svar och ställer frågor utifrån dessa.

Men som sagt, kvalitativ enkätstudie? Näeh. 
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • cloudberry79
    Diablo skrev 2012-02-23 12:24:41 följande:
    Det är underlagets utformning som bestämmer om din forskning är kvalitativ eller kvantitativ, inte hur du bearbetar eller analyserar underlaget.
    If you love me - please don't feed me!
  • Diablo

Känner mig bara så trög.

Ni som känner för det får gärna gå in och svara på enkäten. Behöver alla svar jag kan få för att det ska bli riktigt intressant.
    http://enkater.slu.se/svara.cfm?sv=2506-Hunden11

Det handlar om alternativa begravningsplatser och om det finns ett behov av det i Sverige.

Jag får fortsätta att läsa Trots bok och se om det ljusnar!    

Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?